Hlídat vzorek zimních pneumatik a rychlost, recept na bezpečnost automobilového závodníka

03. března 2003, 00:00 - Připravil Karel Nový, auta@profit.cz
03. března 2003, 00:00

Pohled závodníkaDalší a další mrazivé dny a zima, která stále protahuje nejrizikovější období pro řidiče. Automobilový závodník Emil Triner varuje především před rychlostí.* Existuje něco jako bezpečná rychlost na zimních silnicích?Každá konkrétní situace má svou mezní rychlost.

Pohled závodníka

Další a další mrazivé dny a zima, která stále protahuje nejrizikovější období pro řidiče. Automobilový závodník Emil Triner varuje především před rychlostí.

* Existuje něco jako bezpečná rychlost na zimních silnicích?

Každá konkrétní situace má svou mezní rychlost. Ale nic nezkazím, pokud budu v zimě jezdit pomaleji.

* Má smysl jet pomaleji i na suché silnici?

Nedávno jsem se vracel z Německa. Dálnice se zdála černá a suchá. A přesto jsem na volantu poznal, že auto by se při prudkém zásahu do řízení neubránilo smyku. Když jsme za chvíli zastavili a vystoupili, tak to skutečně klouzalo.

* Jak to tedy poznat?

Já tomu říkám číst silnici. Nejenom očima. Dávat pozor musím i na to, co mi dělá řízení v ruce, jak se vůz chová, když ho uvádím do zatáčky.

* A co dodávky se zadním náhonem?

Na kluzku jsou hůř ovladatelné a riziko smyku je větší. Pro ty výzva k pomalejší jízdě platí dvojnásob.

* Jaká jsou největší rizika zimní jízdy?

Jednoznačně prudké změny režimu jízdy - česky trhání volantem a prudké brzdění. Takhle má ale smysl radit pouze tehdy, pokud mám auto obuté do kvalitních zimních pneumatik.

* A když už po ledě jedu?

Nepanikařit. Opatrně ubírat plyn. Jediné, co mě může zachránit, je nižší rychlost. Když bych měl bourat, tak v co nejnižší rychlosti. Pak mám šanci, že rozbiju jenom auto, ale ne sebe!

* A když nárazu zabránit už nelze?

Pak se budu snažit za každou cenu odvrátit čelní střet s jiným autem. Snažím se raději vjet do pole nebo sjet do příkopu než trefit silný strom nebo protijedoucí auto.

* Máte vlastní zkušenost?

Ve Švédsku na sněhu dostalo volvo jedoucí proti mně v zatáčce smyk a šlo na naši půlku. Já věděl, že bych srážku odvrátil, kdybych přejel naopak na jeho - levou půlku. Jenomže jsem si zase hned řekl: co když ten smyk vybere a vrátí se na svou stranu. A tak dlouho jsem váhal, až jsem to neudělal, a fakt jsme se srazili. Můj spolujezdec měl něco s krční páteří.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít