Hlídat vzorek zimních pneumatik a rychlost, recept na bezpečnost automobilového závodníka

03. března 2003, 00:00 - Připravil Karel Nový, auta@profit.cz
03. března 2003, 00:00

Pohled závodníkaDalší a další mrazivé dny a zima, která stále protahuje nejrizikovější období pro řidiče. Automobilový závodník Emil Triner varuje především před rychlostí.* Existuje něco jako bezpečná rychlost na zimních silnicích?Každá konkrétní situace má svou mezní rychlost.

Pohled závodníka

Další a další mrazivé dny a zima, která stále protahuje nejrizikovější období pro řidiče. Automobilový závodník Emil Triner varuje především před rychlostí.

* Existuje něco jako bezpečná rychlost na zimních silnicích?

Každá konkrétní situace má svou mezní rychlost. Ale nic nezkazím, pokud budu v zimě jezdit pomaleji.

* Má smysl jet pomaleji i na suché silnici?

Nedávno jsem se vracel z Německa. Dálnice se zdála černá a suchá. A přesto jsem na volantu poznal, že auto by se při prudkém zásahu do řízení neubránilo smyku. Když jsme za chvíli zastavili a vystoupili, tak to skutečně klouzalo.

* Jak to tedy poznat?

Já tomu říkám číst silnici. Nejenom očima. Dávat pozor musím i na to, co mi dělá řízení v ruce, jak se vůz chová, když ho uvádím do zatáčky.

* A co dodávky se zadním náhonem?

Na kluzku jsou hůř ovladatelné a riziko smyku je větší. Pro ty výzva k pomalejší jízdě platí dvojnásob.

* Jaká jsou největší rizika zimní jízdy?

Jednoznačně prudké změny režimu jízdy - česky trhání volantem a prudké brzdění. Takhle má ale smysl radit pouze tehdy, pokud mám auto obuté do kvalitních zimních pneumatik.

* A když už po ledě jedu?

Nepanikařit. Opatrně ubírat plyn. Jediné, co mě může zachránit, je nižší rychlost. Když bych měl bourat, tak v co nejnižší rychlosti. Pak mám šanci, že rozbiju jenom auto, ale ne sebe!

* A když nárazu zabránit už nelze?

Pak se budu snažit za každou cenu odvrátit čelní střet s jiným autem. Snažím se raději vjet do pole nebo sjet do příkopu než trefit silný strom nebo protijedoucí auto.

* Máte vlastní zkušenost?

Ve Švédsku na sněhu dostalo volvo jedoucí proti mně v zatáčce smyk a šlo na naši půlku. Já věděl, že bych srážku odvrátil, kdybych přejel naopak na jeho - levou půlku. Jenomže jsem si zase hned řekl: co když ten smyk vybere a vrátí se na svou stranu. A tak dlouho jsem váhal, až jsem to neudělal, a fakt jsme se srazili. Můj spolujezdec měl něco s krční páteří.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít