Hledáte bydlení? Svěřte se divákům!

03. září 2010, 17:23 - Kateřina Menzelová
03. září 2010, 17:23

Mezinárodní programy zaměřené na nemovitosti ...

Celý podtitulek: Mezinárodní programy zaměřené na nemovitosti jsou stále oblíbené, vystupují v nich i Češi

Martin Michajluk a jeho snoubenka Eva Dakovová zatím bydlí odděleně v okrajových částech Prahy, které jsou od sebe vzdáleny 45 minut městskou dopravou. Společný čas tráví u Eviných rodičů. Oba se rozhodli, že zkusí žít společně a chtějí si tedy najít vlastní bydlení. Vědí, že si nemohou dovolit byt v samém centru Prahy. Proto se rozhlížejí na okraji. Nalézt vhodnou nemovitost jim pomáhá makléřka Markéta Hollá. Příběh dvojice měly možnost sledovat miliony diváků po celém světě. V pořadu House Hunters International, který vysílá kabelový kanál Home & Garden (HGTV), vystupují i Češi. A jejich počet se možná ještě zvýší, protože producenti televize zaměřené výhradně na nemovitosti, hledají spolupracovníky z celého světa. Show o bydlení patří mezi nejsledovanější televizní pořady. Nic na tom nezměnila ani současné krize, která silně zasáhla realitní trhy. To se projevilo jen v obsahu pořadů. Optimisticky naladěné přenosy nahradily rady, jak obstát během turbulencí.

Renovace jsou z módy

Před deseti lety profitovaly realitní televizní kanály z všeobecného nadšení nemovitostmi. Vždyť jaký jiný investiční instrument zajišťoval tak lákavé zhodnocení peněz. Televize se situaci rychle přizpůsobily. Fenoménem se stala například show Trading Spaces běžící na kanále TLC, kde si sousedi navzájem modernizovali interiér domu. Realitní magnáti se díky TV stali populárními celebritami. Takto se proslavil například Donald Trump. A HGTV se proměnil během šestnácti let z obskurního kanálu v jeden z nejprestižnějších. Dnes patří mezi dvacet nejoblíbenějších dostupných na kabelové televizi. Pořady sleduje na 97 milionů diváků po celém světě. Zaměření realitních programů se mění v závislosti na tom, jak se vyvíjí vztah veřejnosti k nemovitostem. V začátcích vysílání prvních programů zaměřených na realitní svět se na dům pohlíželo jenom jako na „útulek“. Později se zdůrazňovalo, že nemovitosti představují zároveň investici či zabezpečení na stáří. Z módy postupně vyšly programy, které popisovaly různé možnosti renovací. Pořady jako The Old House, do detailu vysvětlující, jak modernizovat bydlení, nahradily jiné. Ke změně programů přispěl mimo jiné realitní boom. Z pořadů Sell This House! či My House Is Worth What? v podstatě vyplývalo, že s objekty se dá obchodovat stejně jednoduše, jako třeba s akciemi Googlu. Realitní kanály se staly vlivnými hráči na nemovitostním trhu. Proto se dnes v médiích objevují diskuse o tom, jakou vinu mají televize na současné krizi. Časopis Time se domnívá, že kanály, jako jsou HGTV, TLC a další, sice nenahustily realitní bublinu, ale přispěly k všeobecné mánii. „Prodejci byli nafoukaní, ceny nemovitostí rostly každou minutu, kupci byli pod tlakem, aby se rozhodli dříve, než dům zmizí z trhu,“ komentoval situaci před krizí Time. „Kdo byli tito sebejistí prodejci a makléři? Divíte se, v jaké prosperující a optimistické zemi to žili?“ ptal se magazín. Americká média tvrdí, že boom na realitním trhu byl tažen nejen ekonomickými podmínkami. „Naše nadšení pro rozmařilé renovace, výstavbu bytů podle přání zákazníků a prázdninová útočiště byla podporována částečně také médii,“ dodal časopis Newsweek. V lednu minulého roku označil Wall Street Journal televizní kanál HGTV za lotra, který je spoluodpovědný za současné problémy.„Těžko můžete sledovat tyto programy, aniž byste měli pocit, že jste úplní idioti a ztroskotanci, pokud žijete v domě, který si můžete momentálně dovolit,“ vysvětloval deník. A časopis Time dal jednoho z manažerů HGTV – Burtona Jablina – na žebříček 25 osobností, které mají podíl na realitní krizi.

Soutěže a rady

Dle agentury Bloomberg sice realitní programy co do sledovanosti předhonily v nedávné době ty, které jsou zaměřeny na jídlo a cestování – lidé se prý hlavně starají o to, aby o svou nemovitost nepřišli – přesto mají televizní show o bydlení stále dost diváků. Vedení televizí ale pořady přizpůsobila situaci. Jestliže dříve v programech převládaly rady, jaký předražený dům si pořídit, nyní se natáčejí přenosy soutěží, jejichž účastníci modernizují své bydlení. Domácnost může získat až 250 tisíc dolarů. Vítězové jednoho z dílů bydlí v kalifornském městečku Sherman Oaks. Tato rodina si koupila dům na konci roku 2007. Během následujícího roku a půl ale jejich nemovitost ztratila na hodnotě 150 tisíc dolarů. Majitelům hrozilo, že kvůli problémům se splácením hypotéky jim bude dům zabaven „I když tuto soutěž vyhrajeme, může být náš dům dalším v řadě, na kterém se objeví nápis na prodej,“ konstatoval v průběhu soutěže otec rodiny, který se ocitl bez práce. Televizní kanály, jejichž příjmy z reklamy jen za loňský rok poklesly o pětinu, musely reagovat na změny související s recesí a také s politickou obměnou v Americe. Základní otázka pro producenty zní: pokud jsme se stali jinou společností – skromnější, více se starající o druhé a navíc chudší – co budou chtít diváci sledovat? Nové programy musely samozřejmě nasadit nejen realitní televize. Vedle extravagantních show, jako je My Super Sweet 16 popisující život dospívajících, se objevily pořady typu Someon’s Gotta Go, v němž zaměstnanci malé společnosti vybírají spolupracovníka, který bude propuštěn.

Je to riziko

Vedení televizí zaměřených na bydlení slibují, že nové pořady pomohou orientovat se na realitním trhu a vyrovnat postavení kupujících a prodávajících. Během boomu to byli kupující, kteří se obávali, že něco promeškají, a často jednali ukvapeně. Optimisticky laděné pořady nahradily ty, které důrazně varují kupující před přeplacením nemovitostí v době, kdy ceny na mnoha místech světa stále klesají. „Koupit dům je největším finančním rizikem, které kdy podstoupíte,“ varuje HGTV, která během krize spustila marketingovou kampaň s heslem Největší momenty začínají doma. Program nazvaný The Unsellables běžící na kabelu HGTV pomáhá majitelům domů prodat nemovitost, pokud se jim to nepodařilo již několik měsíců. V jiném pořadu zase makléř přesvědčuje prodávající, že nemohou nabízet své nemovitosti za ceny obvyklé před vypuknutím krize. V show Real Estate Intevention „účinkují“ lidé, kterým hrozí, že jim bude zabavena nemovitost. Moderátorem pořadu je Mike Aubrey, který vystupuje nejen jako realitní agent, ale zároveň jako terapeut, jenž radí rodinám jak přežít komplikovanou situaci. Další vysílání se zaměřuje na ty, kteří si bydlení pořizují poprvé. „Pokud by obdobná show byla produkována před pěti lety v době realitního boomu, trvala by tak třicet sekund,“ tvrdí Aubrey. Ze studií vyplývá, že ani kvůli krizi Američané příliš nepřehodnotili vztah k realitám. Stále považují své domy za investiční prostředek, a nikoliv jen za místo, kde žijí. Nic na tom nezměnil ani fakt, že ceny nemovitostí padají. A tak ti, co mohou, byty a domy zvelebují. Časopis Newsweek odhaduje, že krizi navzdory, Američané ročně utratí za renovaci svých příbytků na 170 miliard dolarů. Jak vyplývá ze studie společnosti The Boston Consulting Group, 55 procent Američanů si stále myslí, že hodnota jejich nemovitostí roste. Magazín Time tvrdí, že „revoluce“ nastane tehdy, až se televizní kanály, jako je HGTV, opět začnou dívat na domy a byty jako na místo, kde se bydlí, a nikoliv hlavně jako možnost investice.

Hledáme lidi

Pořady nasazené v době krize, jejichž obsah je ovlivněn komplikovanou situací, dosud zcela nevytlačily z televizních programů ty, kde se nakupují a prodávají objekty. Mezi nejoblíbenější pořady stále patří House Hunters International, který pomáhá hledat pro zájemce objekty po celém světě. Show se již několikrát natáčela i v Praze. Česko-americkému páru, Janě a Davidovi, se narodila dcera Sofie. Protože cestování s malým dítětem po Praze je prý náročné, chtějí se usadit někde mimo město. Stanovili si rozpočet, který činí 400 tisíc dolarů. Během osmiminutového pořadu hodnotí manželé nabízené nemovitosti, procházejí jednotlivé místnosti, na kameru vysvětlují svá pro a proti. Jejich průvodcem a rádcem byl makléř John Breaux, který se na českém realitním trhu pohybuje již více než patnáct let, z toho jedenáct roků byl partnerem realitní kanceláře Lexxus. V roce 2006 založil společnost Marathon Consulting Group, která radí developerům s prodejem a marketingem. HGTV na svých internetových stránkách konstatuje, že mapuje realitní trhy od São Paola po Prahu. Makléři prý sledují všechny typy nemovitostí a zajímají se o to, jak se s nimi v různých zemích obchoduje. „Všude je nákup domu emocionálním zážitkem,” tvrdí HGTV. A diváky jistý druh voyerství stále baví. Producenti seriálu House Hunters International hledají po celém světě další realitní agenty a spolupracovníky. Ideální kandidát musí dle požadavků hovořit anglicky, chovat se přirozeně před kamerou a navíc prý musí být trpělivý. Producenti tvrdí, že nehraje roli, odkud potenciální účinkující pocházejí. Na seznamu zemí, o které je největší zájem, figuruje Chorvatsko, Fidži, Francouzská Polynésie, Nizozemsko, Maďarsko, Indonésie, Malta, Maroko, Španělsko, Švédsko a Karibik. Vedení kabelové televize říká, že pro mnoho diváků – a není důležité, v jaké zemi pořad sledují – je prostě zábavné pozorovat potenciální kupce, jak si vybírají nemovitost. Ti, pokud mají zájem se stát účinkujícími, by neměli mít problém konverzovat v angličtině a skutečně by měli zamýšlet nějaký objekt koupit. Hlásit se prý nemají profesionální investoři. „Chceme lidi s emocionálním vztahem k realitám. Hledáme někoho se zajímavý příběhem, člověka, který dokáže, aby mu diváci fandili,“ říká produkční Holly Swartzová v rozhovoru pro International Property Journal.

Pro trpělivé

Účastníci show se musejí připravit na to, že před kamerou stráví hodně času. Program totiž tvoří příběhy kupujících, kteří na kameru podrobně komentují, co se jim na nabízené nemovitosti líbí, a co nikoliv. A odhalí také část soukromí. Svůj příběh v televizi vyprávěl i Američan Anthony Laue, který se přestěhoval z kalifornského města Burbank do Česka. Před osmi roky začal v Praze učit angličtinu. Poté, co se mu před dvěma lety narodil syn Samuel, se Anthony rozhodl, že do Česka přesídlí natrvalo a pořídí si zde bydlení. Doufá, že se mu podaří nalézt starší byt s alespoň třemi pokoji, aby si mohl doma zřídit i malou kancelář. Rozpočet si stanovil na 2,5 milionu korun. A tour s makléřem může začít. Kupující, kteří vystupují v House Hunters International, by měli mít za sebou alespoň počáteční zevrubný výběr objektů, o které by měli případně zájem. V programu se střídají příběhy lidí, jež si mohou dovolit pořídit luxusní dům, s těmi, kteří mají jen na venkovské stavení. Organizátoři zdůrazňují, že jde o zábavný program a účinkující dostanou zaplaceno. Přesná částka nebyla zveřejněna, ale dle odhadů by mělo jít přibližně o 1500 dolarů. Nejde sice o nijak závratnou sumu, ale u někoho by to mohl vyvážit pocit, že mu miliony diváků drží palce.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče