Hledání nových příležitostí je pro mě nutností,

18. srpna 2003, 00:00 - Pavel Šnajdr
18. srpna 2003, 00:00

říká jednatel společnosti Aurea, s. r. o., Miloslav Šubert, který nepovažuje úzkou specializaci za šťastnouNázev firmy: AUREA, s. r. o.

říká jednatel společnosti Aurea, s. r. o., Miloslav Šubert, který nepovažuje úzkou specializaci za šťastnou

Název firmy: AUREA, s. r. o.

Forma podnikání: Společnost s ručením omezeným

Datum vzniku: 1994

Předmět podnikání: prodej mobilních a stacionárních ledních kluzišť, výroba a prodej energeticko-ekologických zařízení, výstavba bytových domů

Klíčová osobnost: Miloslav Šubert, jednatel společnosti

Cíl společnosti: Rozvíjet stávající směr v podnikání, udržet si místo na trhu a mít i nadále široký podnikatelský záběr

Široké spektrum podnikatelských aktivit je podle jednatele společnosti AUREA, s. r. o., Miloslava Šuberta někdy výhodnější než specializace. Je o tom na základě svého dosavadního podnikání přesvědčen. Podnikat se Šubert pokoušel již koncem osmdesátých let. Dovážel sekty z Moravy a sám se zabýval výrobou a prodejem šumivých vín. Předtím byl zaměstnán jako vedoucí autodopravy a ředitel sekretariátu bývalého obchodního domu Družba v centru Prahy. V devadesátých letech vlastnil malou vinárnu, kde prodával moravská sudová vína a kterou také vzhledem k velkému zadlužení prodal. Momentálně má velmi široký podnikatelský záběr - v ČR prodává mobilní a stacionární kluziště, v zahraničí kompletuje energetická zařízení a vedle toho podniká ve výstavbě bytových domů. Jeho firma se rovněž zabývá ekologickým zpracováním odpadu a autodopravou.

Příležitost k vývozu

Miloslav Šubert je zároveň obchodním ředitelem firmy Energotrans, a. s., která se zabývá výrobou a vývozem energeticko-ekologických zařízení do zahraničí. Jedná se o kombinovaný systém výroby tří druhů užitkové produkce - elektrické energie, tepla a chladu - vyřešený v jednom technologickém schématu. „Zájem o tato energetická zařízení projevily ropné koncerny v Rusku,“ říká podnikatel. Tepelná energie v podobě horké vody se využívá k vytápění, zásobování horkou vodou pro technologické potřeby závodu a také k získání chladu v absorpčních chladicích zařízeních. Některé součásti systému „elektrická energie - teplo - chlazení“ jsou podle Šuberta patentovány.

Nelehké začátky

Začátky s podnikáním, kdy působil Miloslav Šubert ještě jako živnostník-fyzická osoba, nebyly jednoduché. K vybudování vinárny potřeboval nutně nějaký kapitál. Rozhodl se pro bankovní úvěr. Protože si však nepotřeboval půjčit desítky či stovky milionů korun, ale „pouhé“ tři miliony, trvalo to podle jeho slov velmi dlouho, než vůbec úvěr od banky dostal - sedm až osm měsíců. Ručil domem rodičů a pozemky, které tehdy vlastnil. Na rozjezd provozu vinárny, rekonstrukci nebytových prostor nakonec peníze byly. Kvůli splácení úvěru si Šubert otevřel ještě jednu provozovnu - malou vinárnu s prodejem sudových moravských vín, kterou provozoval sedm let. Ze zisku z prodeje byl schopen postupně vracet bance půjčku.

Rozšíření podnikání

Po nějaké době se ale podnikatelova finanční situace zhoršovala a dosavadní předmět podnikání - provozování vinárny - nestačil. „Proto jsem se s bývalým kolegou, který byl právník, rozhodl podnikat v realitách. Založili jsme s. r. o. Byla to dobrá volba, díky níž jsem byl schopen splatit všechny své dluhy. Po nějaké době jsem se se svým společníkem dohodl, že odkoupím jeho podíl ve firmě a stal jsem se tak stoprocentním vlastníkem,“ popisuje Šubert vývoj. Uvědomil si, že úzká specializace není pro něj nejlepší, a snažil se proto mít co nejširší záběr. Tuto strategii nehodlá měnit ani do budoucna. Po třech letech se rozhodl vzhledem k velké konkurenci s podnikáním s realitami skončit. Vinárnu dál provozoval. Současně ale zhruba dva roky spolupracoval na vývoji energetických systémů. Jak již bylo řečeno, největší zájem projevily ruské firmy. V současné době podle Šuberta probíhají jednání o exportu do zemí, kde je energetická krize a zároveň dostatek plynu. Jedná se například o Mexiko, Kubu, Saúdskou Arábii nebo Čínu. Zájem prý začínají projevovat i české firmy.

Příležitost na kluzišti

V dnešní době se vedle energetických systémů snaží věnovat především prodeji mobilních a stacionárních ledových kluzišť. U nás se jedná o novinku, zatímco v sousedním Rakousku a Německu nejsou taková kluziště ničím výjimečným. Šubertova firma je exkluzivním dodavatelem německých kluzišť, jejichž výrobu údajně zdokonalila. „Kupujeme jednu složku v Německu a všechno ostatní se kompletuje u nás.“ Kompletace trvá tři až pět dnů, rozebrání přibližně 24 hodin. Výhoda těchto kluzišť spočívá i v tom, že se dají používat celoročně (v létě například jako tenisové kurty a podobně). Zatím se jich u nás příliš neprodalo. Největším problémem je hlavně cena, která se pohybuje v rozmezí 2,5-11 milionů korun. Momentálně jsou v České republice postavena tři kluziště. Dvě jsou v Brně a jedno v Karlových V arech. „Vzhledem k tomu, že jsem s tím začal vloni, tak to považuji za úspěch,“ poznamenal podnikatel s tím, že jeho cílem je prodat tři kluziště každý rok. Vedle českého trhu vidí velké příležitosti i v zahraničí.

Banky dělají problémy

Za největší problém považuje podnikatel špatný přístup bankovních domů k malým a středním podnikatelům. „Pokud nepotřebujete minimálně 200 milionů korun, tak vám žádná banka nepůjčí. Dá se říci, že problém s financováním je u nás ale obecný.“ I proto podle Šuberta nefunguje prodej jím nabízených komodit podle jeho představ. „Mnohdy na to nejsou peníze. Ať již se jedná o kluziště pro děti, které by mohla financovat obec, nebo o energetické systémy, které splňují přísná kritéria.“ Na druhé straně podnikatele stávající situace neustále nutí nalézat další příležitosti. Patří mezi ně i ekologické zpracování odpadu či provozování autodopravy. „Nechci se ocitnout v podobných problémech jako na začátku svého podnikání a snažím se využít další možnosti,“ říká.

Jak na to

* Specializovat se na jednu oblast v podnikání může někdy v důsledku vývoje znamenat i konec firmy. Proto je důležité počítat is touto eventualitou a hledat nové možnosti již během relativně úspěšného období fungování firmy. Na druhé straně věnovat se příliš mnoha rozdílným aktivitám rozmělňuje potřebnou péči, kterou je třeba podnikání věnovat. Diverzifikace podnikatelských aktivit tedy ano, ale po velmi pečlivé rozvaze.

* Činnosti firmy, která se stává prodělečnou, je dobré ukončit včas, aby firma mohla být buď prodána, nebo zlikvidována, ale aby se nedostala do konkurzu a nezůstaly po ní jako neblahé dědictví dluhy, které v budoucnu budou brzdit nové podnikání.

* Dalšímu směřování firmy by měla předcházet důkladná marketingová analýza a zhodnocení potenciálních šancí na trhu.

* Na zahraničních trzích bývá často mnohem víc příležitostí než u nás. Bohužel však tam někdy bývá mnohem horší platební morálka než v České republice. Doporučují se platby předem nebo při dodávce zboží. Rovněž je potřeba velice dobře znát místní právo, zvyklosti a etiku podnikání.

FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče