Hledáme inovace

25. března 2009, 14:03 - Ivan Pilný
25. března 2009, 14:03

Glosy postaršího technokrata

Inovace. Kouzelné slovo, jedno z těch, která by nás měla vytáhnout z krize. Co je inovační a jak se to dá hledat? Na tyto otázky se zaměřila nedávná konference Evropské asociace manažerů (EMA) pořádaná Českou společností pro strategický management, inovace a podnikání. Účastníci se shodli na tom, že pro inovace je třeba vytvořit prostředí. To představuje tři pilíře. Prvním z nich je financování. Mělo by být trvalé, výsledky měřitelné podle jasných kritérií i proto, aby bylo možné neúspěšné projekty včas zastavit bez dalšího plýtvání zdroji. To by si ostatně měly za své vzít i státní a evropské dotace do inovačních programů. Další podmínkou je vzdělání. Je třeba podporovat chuť k riziku, tolerovat chyby. Tohle je nejen české, ale i evropské kultuře na hony vzdálené. Můžeme se poučit u Izraele, kde je risk součástí denního života a zdaleka se nejedná jen o teroristické útoky. Je nutné skončit s bulimickým vzděláváním: tady máš vzdělávací menu, vyber si, zkus to strávit a vydávit u zkoušky, pokud možno bez následků. Armádu absolventů MBA je třeba doplnit těmi, kteří studují matematiku, technické a vědecké obory. Nutnou podmínkou je mobilní a flexibilní pracovní síla dovolující její přesun z neprofitabilních do profitabilních odvětví. To je nejen český, ale i evropský problém. Zkuste někoho přesunout z jedné židle na druhou, natož do jiného oddělení, nebo dokonce města! Řešením by mohly být problémově orientované týmy sestavené z lidí z různých oddělení s různými profesními schopnostmi. Tyto tendence se začínají objevovat u progresivních zahraničních společností.
Jak a kde hledat inovace? Bohužel odpověď na otázku, co je inovace, se dovídáme post mortem, poté, co je nový výrobek (nebo služba) buď akceptován, nebo propadne. Je třeba vystoupit ze své krabice, oddělení, firmy a hledat venku, ba i v jiných odvětvích. Představte si, jak by mohly vypadat nemocnice, kdyby přijaly programy kvality jako Six Sigma nebo zkušenosti z hotelového byznysu. Řada firem začíná prodávat zjednodušené výrobky určené původně pro rozvíjející se trhy i na trzích vyspělých.
Pokud chceme z přílivu krize vystoupit alespoň s kouskem zbylého textilu, nezbývá než uvedené podněty nejen přijmout, ale také zrealizovat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
AMD Ryzen 3 1200 a 1300X – Čtyřjádra za skvělé ceny (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít