Hledá se nejen sto milionů

10. července 2008, 12:00 - Petra Pelantová
10. července 2008, 12:00

Nevýhodné smlouvy s desítkami dodatků? ...

Celý podtitul:
Nevýhodné smlouvy s desítkami dodatků? U jedné z největších státních firem žádná výjimka.

Katastrofální nepořádek. Přesně tak mluví o hospodaření jedné z největších státních firem auditoři. Důvod? Zjistili totiž, že Česká pošta se vůbec neobtěžuje s výběrovým řízením a zadává práce firmám, které sama uzná za vhodné. Kromě toho prý smlouvy vůbec nevymezují předmět plnění a někdy ani cenu. Namísto toho obsahují několik dodatků a příloh, jež staví poštu do nevýhodné pozice. Díky takovému přístupu dochází ke zbytečnému prodražování, píší auditoři ve své kontrolní zprávě. Nejčastěji jde o stavební práce. „V řadě případů jsme zjistili, že si Česká pošta sama významně omezila možnost získat cenově výhodné dodávky tím, že neprováděla výběr dodavatelů nebo jej prováděla netransparentně,“ konstatoval prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal. Pošta se také vrhala do projektů, aniž by byla celá akce jakkoli připravena. „Uzavírala smlouvy s dodavateli stavebních prací bez řádného vymezení předmětu plnění a bez zajištění zdrojů financování,“ upřesnil Dohnal. Podle auditorů jde o jasné porušení zákona.

VINÍKA HLEDÁME

Největší prohřešky zjistil audit u stavby v Ústí nad Labem. Unikátní budova měla stát podle původního rozpočtu 633 milionů korun. Jenže konečné náklady budou o více než 100 milionů korun vyšší. Proč se rozpočet tak navýšil a na co tyto peníze šly, neumí nikdo vysvětlit. Smlouva na stavbu této obří třídírny obsahuje přes deset pochybných dodatků. Hned ten první objednává stavební úpravy a označuje tuto objednávku jako takzvané vícepráce. Tak se označuje dodatečné objednávání prací, o nichž se zjistí, že jsou potřeba až v průběhu stavby. Jenže kontroloři přišli na to, že šlo o práce, o kterých pošta dobře věděla, že budou nutné už během příprav celého projektu. Další dodatek navyšuje stavbu o 60 milionů korun. Stavební práce, které toto doplnění vymezuje, se ale objednávají pouze na základě studie stavby, neboť projektová dokumentace „nebyla k dispozici“.
Česká pošta tvrdí, že vinu nese odštěpný závod Severní Čechy, který měl stavbu na starosti. Navíc se hájí tím, že sama na tento problém upozornila jako první a stavbu do vyřešení celé situace pozastavila. „V současné době se zpracovávají znalecké posudky, které by měly zjistit, zda nevznikla podniku případně škoda, a důkladně se prověřuje odpovědnost příslušných manažerů,“ řekla mluvčí pošty Dita Václavíková. Pošta dokonce podala trestní oznámení na neznámého pachatele. Problémy ovšem nebyly jen na severu Česka. V Českých Budějovicích se rozhodla pošta zadat v roce 2004 práce na tamním sběrném přepravním uzlu. O rok později ale změnila názor a do té doby uhrazené náklady ve výši 17,3 milionu korun teprve loni zaúčtovala do nákladů jako zmařenou investici.
Pošta tvrdí, že špatné hospodaření bylo doménou právě odštěpných závodů, a rozhodla se zrušit decentralizovaný systém řízení. Takže zatímco ještě začátkem roku existovalo sedm odštěpných závodů, nyní už pošta nemá ani jediný.
Pravdou ale je, že časté uzavíraní dodatků a pochybné kontrakty praktikovalo i samotné vedení pošty. Podle auditorů totiž ani generální ředitelství nehospodařilo zrovna nejefektivněji. Jeden příklad: v roce 2004 uzavřelo vedení pošty smlouvu na zpracování a realizaci marketingových služeb pro období 2005 až 2007. Smlouva ale vůbec nespecifikovala předmět plnění ani cenu. Podle objednávek kontroloři zjistili, že pošta si zadala služby za 97,2 milionu korun. Z účetnictví ale vyplývá, že zaplatila 166,7 milionu korun.

ŠKOLENÍ? U MOŘE NEBO V ALPÁCH

Kontroloři prověřili majetek pošty za dvě a půl miliardy korun. Největší průšvihy přitom byly u pořizování, rekonstrukcí a oprav nemovitého majetku. Auditoři ovšem proklepli také útraty za školení pracovníků pošty. Za jediný rok se totiž tyto účty vyhouply na půl milionu korun. Devětatřicet vedoucích zaměstnanců prý vyjelo na školení do Itálie a Francie. Jenže pošta neumí vysvětlit, proč jelo vedení tak daleko a v čem se vůbec školilo. Cesta byla nakonec ještě mnohem dražší, protože část nákladů hradila firma, která seminář ve Francii pořádala. „Z předložených dokladů nebyl zřejmý účel účasti vedoucích zaměstnanců na semináři ani důvody konání semináře ve Francii. Pošta musela vynaložit podstatně vyšší náklady oproti obdobným seminářům konaným pro své ostatní zaměstnance v Česku,“ napsali kontroloři v závěrečné zprávě. Auditoři rovněž narazili na nesrovnalosti, když procházeli útraty pracovníků pošty za pohonné hmoty. V roce 2006 bylo totiž rozpětí nákupních cen jednoho litru nafty podivně široké, tvrdí auditoři. Zatímco jednou stál 22,43 koruny, jindy přesáhl i více než 30 korun za litr.

PRO PŮJČKU NA POŠTU

Půjčte si u České pošty, možná to nebude chtít po vás vrátit. I tak by bylo možné parafrázovat další zjištění auditu, tentokrát v oblasti evidence a správy pohledávek. „Pošta vymáhala dlužné částky s velkým časovým prodlením. Poskytovala opakované služby firmám, jež dříve neuhradily své závazky, a tím docházelo k navyšování dlužných částek, z nichž se řada stala nevymahatelnými,“ píše se v kontrolním závěru. NKÚ zjistil problematické pohledávky ve výši přesahující dvanáct milionů korun.
Někdy ovšem pošta dluh ani nevymáhala. Loni se dohodlo vedení pošty s firmou, která dlužila necelých 130 tisíc korun, na splácení této sumy. Firma ovšem poště poslala 17,6 tisíce korun a zbytek nesplatila. A pošta? Zbylý dluh vůbec nevymáhala.
Česká pošta je státní podnik podnikající s majetkem státu. Od prvního června 2007 spadá pod ministerstvo vnitra. Do té doby patřila pod ministerstvo informatiky. V nedávné době ale nejde o první „průšvih“, který v případě státní pošty vyšel najevo. V polovině listopadu našli dělníci v poštovním tunelu na železničním nádraží v Břeclavi 71 pytlů nedoručených psaní. Šlo o desítky tisíc dopisů odeslaných v letech 2001 až 2006 ze zahraničí do České republiky, které mířily do okresů Břeclav, Hodonín a Uherské Hradiště. Další vlna kritiky odstartovala kvůli zpožďování zásilek. Loni prý totiž narostl více jak dvojnásobně počet pozdě doručených balíků či dopisů. Letos navíc poštu zahltily balíčky z USA, kterých díky slabému dolaru nebývale přibylo, a často docházely až s několikatýdenním zpožděním. Kvůli těmto problémům si na poštu vyšlápl dokonce i Český telekomunikační úřad coby regulátor trhu. Tomu vadí, že 35 procentům lidí nebyla doručena zásilka, i když byli v době doručení doma.
Pošta se připravuje na privatizaci, které předchází přechod podniku na akciovou společnost. Vedení pošty tvrdí, že právě kvůli těmto změnám musí řešit neobvykle mnoho problémů. Letos by ale mělo dojít ke zlepšení, slibuje. A to i díky tomu, že se firma rozhodla navýšit mzdy o 14,5 procenta.

SOUVISLOSTI
Nejde o první průšvih
V polovině listopadu našli dělníci v poštovním tunelu na železničním nádraží v Břeclavi 71 pytlů nedoručených psaní. Šlo o desítky tisíc dopisů odeslaných v letech 2001 až 2006 ze zahraničí do České republiky, které mířily do okresů Břeclav, Hodonín a Uherské Hradiště.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče