Hledá se náhrada za naftu

29. května 2006, 00:00 - (tj)
29. května 2006, 00:00

ALTERNATIVNÍ PALIVA Prakticky trvalý růst cen pohonných hmot v poslední době znovu vyvolal zvýšení zájmu o alternativní pohony pro motorová vozidla. Ten pramení také z toho, že podle některých odhadů by těžba ropy měla vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat.

ALTERNATIVNÍ PALIVA Prakticky trvalý růst cen pohonných hmot v poslední době znovu vyvolal zvýšení zájmu o alternativní pohony pro motorová vozidla. Ten pramení také z toho, že podle některých odhadů by těžba ropy měla vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat.

Za dvacet let nastane celosvětový problém: sníží se těžba ropy. To je další impulz k přechodu na alternativní motorová paliva. Ještě závažnější problém je snaha vyhnout se závislosti na jejich dodávkách, pocházejících převážně z nestabilních oblastí světa, protože krize v těchto regionech opakovaně a především nevratně vyhánějí cenu pohonných hmot vzhůru.

Snížení spotřeby automobilových benzinů a nafty je možné docílit jejich náhradou netradičními palivy buď fosilního původu, tedy zemním plynem a palivy vyráběnými ze zemního plynu, nebo biologickými (estery rostlinných olejů, etanol). Případně palivy získávanými s využitím obnovitelných energií z vodních a větrných elektráren (elektrická energie, vodík vyráběný elektrolýzou vody).

SÁZKA NA VODÍK

Podle odborníků by za 15 let mohlo jezdit kolem pěti procent motorových vozidel v Evropě na vodíkový pohon. Největší podíl mezi alternativními palivy má mít za 15 let zemní plyn, který má k pohonu využívat desetina vozů. Následují biopaliva, zejména řepkový olej a bioethanol, přidávané do nafty a benzinu, s předpokládaným osmiprocentním podílem.

Auta na vodík zatím nikdo ve světě komerčně nenabízí. Důvodem jsou vysoké náklady na výrobu vodíkových článků i potřeba vybudovat dostatečnou síť čerpacích stanic. První prototypy aut na vodík již představily například společnosti DaimlerChrysler, Honda nebo Mazda. Vozy na zemní plyn již na českých silnicích jezdí v několika stovkách exemplářů. V nabídce je má několik automobilek, například Fiat či Citroen. V červnu se k nim přidá i Opel.

PODLE BOSCHE NENÍ DŮVOD K PANICE

Naopak šéf české pobočky firmy Bosch Group Martin Zettl vidí pohon blízké budoucnosti v naftovém motoru. „Je to ekonomičtější, proto na naftu jezdí celá firma,“ říká. Podle jeho slov jezdí v Česku na naftu mnohem méně automobilů než třeba v sousedním Německu či Rakousku. Také na trhu zatím převažuje prodej aut s benzinovými motory nad těmi s dieselovými. „Nafta v Česku nemá bohužel takové renomé, jaké by měla mít, chystáme proto reklamní kampaň, v níž chceme lidem vysvětlit, proč je současný dieselový motor výhodnější než benzinový,“ říká Zettl.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít