Hledá se náhrada za naftu

29. května 2006, 00:00 - (tj)
29. května 2006, 00:00

ALTERNATIVNÍ PALIVA Prakticky trvalý růst cen pohonných hmot v poslední době znovu vyvolal zvýšení zájmu o alternativní pohony pro motorová vozidla. Ten pramení také z toho, že podle některých odhadů by těžba ropy měla vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat.

ALTERNATIVNÍ PALIVA Prakticky trvalý růst cen pohonných hmot v poslední době znovu vyvolal zvýšení zájmu o alternativní pohony pro motorová vozidla. Ten pramení také z toho, že podle některých odhadů by těžba ropy měla vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat.

Za dvacet let nastane celosvětový problém: sníží se těžba ropy. To je další impulz k přechodu na alternativní motorová paliva. Ještě závažnější problém je snaha vyhnout se závislosti na jejich dodávkách, pocházejících převážně z nestabilních oblastí světa, protože krize v těchto regionech opakovaně a především nevratně vyhánějí cenu pohonných hmot vzhůru.

Snížení spotřeby automobilových benzinů a nafty je možné docílit jejich náhradou netradičními palivy buď fosilního původu, tedy zemním plynem a palivy vyráběnými ze zemního plynu, nebo biologickými (estery rostlinných olejů, etanol). Případně palivy získávanými s využitím obnovitelných energií z vodních a větrných elektráren (elektrická energie, vodík vyráběný elektrolýzou vody).

SÁZKA NA VODÍK

Podle odborníků by za 15 let mohlo jezdit kolem pěti procent motorových vozidel v Evropě na vodíkový pohon. Největší podíl mezi alternativními palivy má mít za 15 let zemní plyn, který má k pohonu využívat desetina vozů. Následují biopaliva, zejména řepkový olej a bioethanol, přidávané do nafty a benzinu, s předpokládaným osmiprocentním podílem.

Auta na vodík zatím nikdo ve světě komerčně nenabízí. Důvodem jsou vysoké náklady na výrobu vodíkových článků i potřeba vybudovat dostatečnou síť čerpacích stanic. První prototypy aut na vodík již představily například společnosti DaimlerChrysler, Honda nebo Mazda. Vozy na zemní plyn již na českých silnicích jezdí v několika stovkách exemplářů. V nabídce je má několik automobilek, například Fiat či Citroen. V červnu se k nim přidá i Opel.

PODLE BOSCHE NENÍ DŮVOD K PANICE

Naopak šéf české pobočky firmy Bosch Group Martin Zettl vidí pohon blízké budoucnosti v naftovém motoru. „Je to ekonomičtější, proto na naftu jezdí celá firma,“ říká. Podle jeho slov jezdí v Česku na naftu mnohem méně automobilů než třeba v sousedním Německu či Rakousku. Také na trhu zatím převažuje prodej aut s benzinovými motory nad těmi s dieselovými. „Nafta v Česku nemá bohužel takové renomé, jaké by měla mít, chystáme proto reklamní kampaň, v níž chceme lidem vysvětlit, proč je současný dieselový motor výhodnější než benzinový,“ říká Zettl.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní…
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Technologie
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít