Hledá se náhrada za naftu

29. května 2006, 00:00 - (tj)
29. května 2006, 00:00

ALTERNATIVNÍ PALIVA Prakticky trvalý růst cen pohonných hmot v poslední době znovu vyvolal zvýšení zájmu o alternativní pohony pro motorová vozidla. Ten pramení také z toho, že podle některých odhadů by těžba ropy měla vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat.

ALTERNATIVNÍ PALIVA Prakticky trvalý růst cen pohonných hmot v poslední době znovu vyvolal zvýšení zájmu o alternativní pohony pro motorová vozidla. Ten pramení také z toho, že podle některých odhadů by těžba ropy měla vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat.

Za dvacet let nastane celosvětový problém: sníží se těžba ropy. To je další impulz k přechodu na alternativní motorová paliva. Ještě závažnější problém je snaha vyhnout se závislosti na jejich dodávkách, pocházejících převážně z nestabilních oblastí světa, protože krize v těchto regionech opakovaně a především nevratně vyhánějí cenu pohonných hmot vzhůru.

Snížení spotřeby automobilových benzinů a nafty je možné docílit jejich náhradou netradičními palivy buď fosilního původu, tedy zemním plynem a palivy vyráběnými ze zemního plynu, nebo biologickými (estery rostlinných olejů, etanol). Případně palivy získávanými s využitím obnovitelných energií z vodních a větrných elektráren (elektrická energie, vodík vyráběný elektrolýzou vody).

SÁZKA NA VODÍK

Podle odborníků by za 15 let mohlo jezdit kolem pěti procent motorových vozidel v Evropě na vodíkový pohon. Největší podíl mezi alternativními palivy má mít za 15 let zemní plyn, který má k pohonu využívat desetina vozů. Následují biopaliva, zejména řepkový olej a bioethanol, přidávané do nafty a benzinu, s předpokládaným osmiprocentním podílem.

Auta na vodík zatím nikdo ve světě komerčně nenabízí. Důvodem jsou vysoké náklady na výrobu vodíkových článků i potřeba vybudovat dostatečnou síť čerpacích stanic. První prototypy aut na vodík již představily například společnosti DaimlerChrysler, Honda nebo Mazda. Vozy na zemní plyn již na českých silnicích jezdí v několika stovkách exemplářů. V nabídce je má několik automobilek, například Fiat či Citroen. V červnu se k nim přidá i Opel.

PODLE BOSCHE NENÍ DŮVOD K PANICE

Naopak šéf české pobočky firmy Bosch Group Martin Zettl vidí pohon blízké budoucnosti v naftovém motoru. „Je to ekonomičtější, proto na naftu jezdí celá firma,“ říká. Podle jeho slov jezdí v Česku na naftu mnohem méně automobilů než třeba v sousedním Německu či Rakousku. Také na trhu zatím převažuje prodej aut s benzinovými motory nad těmi s dieselovými. „Nafta v Česku nemá bohužel takové renomé, jaké by měla mít, chystáme proto reklamní kampaň, v níž chceme lidem vysvětlit, proč je současný dieselový motor výhodnější než benzinový,“ říká Zettl.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Překvapení: AMD příští rok vydá 12nm procesory a GPU, na nové technologii 12LP od GloFo
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít