Menu Zavřít

Hledá se liga dodavatelů pro Euro 2012

16. 7. 2007
Autor: Euro.cz

MISTROVSTVÍ EVROPY VE FOTBALE Polsko spolu s Ukrajinou začínají v souvislosti s mistrovstvím Evropy ve fotbale připravovat rozsáhlé investice. Dodavatelské firmy se mohou těšit na zakázky za desítky miliard korun. Na své si přitom mohou přijít i čeští podnikatelé.

MISTROVSTVÍ EVROPY VE FOTBALE Polsko spolu s Ukrajinou začínají v souvislosti s mistrovstvím Evropy ve fotbale připravovat rozsáhlé investice. Dodavatelské firmy se mohou těšit na zakázky za desítky miliard korun. Na své si přitom mohou přijít i čeští podnikatelé.

Příprava fotbalového mistrovství Evropy v blízkém Polsku a Ukrajině je lákavou vějičkou pro české firmy, které to mají do obou zemí coby kamenem dohodil. A je o co usilovat. Pořadatelské země zatím postrádají potřebnou infrastrukturu, takže budou v následujících letech horečnatě investovat.

Na stavbu nových stadionů, komunikací či hotelů má padnout jen v sousedním Polsku v přepočtu několik desítek miliard korun. Další obchodní šancí bude před šampionátem využití jeho symbolů na reklamních předmětech či příprava zájezdů na jednotlivé zápasy.

JEDNÁNÍ ZAČALA VE VARŠAVĚ

První setkání zástupců přípravného výboru Euro 2012 s českými podnikateli se uskutečnilo na konci června ve Varšavě. Podnikatelé se seznámili s možností účasti na veřejných zakázkách, které se uskuteční v souvislosti s výstavbou a rekonstrukcí infrastruktury i sportovišť. Na druhé straně se polským zástupcům představilo prvních šest českých firem, jež mají zájem se na výstavbě podílet, nebo se přes akci hodlají alespoň zviditelnit.

Například Tatra Kopřivnice této příležitosti využila, aby v Polsku navázala nové kontakty. „Smyslem setkání byla jakási společenská mise, jíž jsme se polským zúčastněným stranám hodlali představit,“ říká zástupce Tatry Jan Kunčický. Zatímco Ivan Velčovský ze DT - vyhýbkárny a strojírny od setkání očekává, že jejich výrobky poputují na modernizaci kolejišť do několika polských měst. Mezi dalšími účastníky byli zástupci společností Moravia Steel, Eurobeton Maba, ODS dopravních staveb Ostrava a Gascontrol.

Po Varšavě a Poznani, kde se uskuteční hlavní část šampionátu, budou tučné zakázky realizovat ještě Gdaňsk a Vratislav. Jako záloha je pak počítáno s Krakovem. S jejich představiteli Česko-polská obchodní komora připravuje další setkání. To by se mělo uskutečnit ještě do konce letošního roku. „O konkrétních termínech jsme se s městy zatím nedohodli. Oznámíme je však do konce srpna,“ říká zástupce komory Jan Zyder.

PŘÍLEŽITOSTI OD SILNIC PŘES TURISTIKU

O jaké zakázky by se jmenovitě mělo jednat? Například Varšava plánuje rekonstrukci kolejiště, Gdaňsk investice do městských komunikací, Vratislav do letiště. Vratislav také zajistí propagaci celého šampionátu.

Rovněž z Poznaně se na pět let stane jedno velké staveniště. Mezi tamější nejdůležitější plánované investice patří modernizace městského stadionu, přestavba nádraží, stavba nových silnic a modernizace letiště.

Městu chybějí například moderní nízkopodlažní tramvaje, jejichž pořízení vyjde téměř na 118 milionů eur. Vybudovat se mají nové tramvajové trasy, jež propojí centrum s vlakovým nádražím, letištěm i autobusovým stanovištěm.

Například za 300 milionů eur vznikne ve Varšavě nový národní stadion, který bude centrální budovou sportovního dění. „Dva miliony eur také půjdou na modernizaci stadionu v Krakově,“ dodává Jacek Majcrowski, starosta tohoto města.

Masivních investic se také dočkají polské dráhy. Ministerstvo dopravy hodlá modernizovat staré a stavět nové tratě. Už v srpnu začnou stavební práce v Gdaňsku, které potrvají dva roky. Cesta z Varšavy na sever země tak zabere pouhé dvě hodiny. Do konání šampionátu plánují dráhy rekonstruovat přes 650 kilometrů tratí propojující města, ve kterých se budou konat fotbalové zápasy. Mimo to ministerstvo dopravy plánuje vylepšit spojení s Ukrajinou. Modernizace tratě do jednoho z hraničních přechodů s Ukrajinou v Dorohusku nebo Medyce se díky mistrovství urychlí o sedm let. Polsko se také dočká dálnice, která propojí Varšavu s německými hranicemi.

Seznam dalších oblastí, do kterých v souvislosti s pořádáním mistrovství ve fotbale půjdou peníze, lze najít na stránkách http://kooperace.opolsku.cz/III/nomenklatura/. „Ještě v průběhu prázdnin zde zveřejníme první termíny výběrových řízení. Očekáváme je na výstavbu silnic či zajištění osvětlení komunikací,“ doplňuje Zyder.

HLEDAJÍ SE SUBDODAVATELÉ První fáze příprav se týká především velkých investic do stavebních projektů. Proto si na své přijdou zejména silní partneři. „Smyslem první schůzky ve Varšavě bylo oslovit právě takové firmy, které budou schopné účastnit se náročných zakázek o velkých objemech,“ uvádí Jan Zyder.

Zkrátka ovšem nepřijdou ani menší firmy. Po potenciálních subdodavatelích se již poohlíží například společnost Gascontrol. „Hledáme menší firmy, které by nám zajistily výkopové práce, výstavbu inženýrských sítí a také partnera pro výstavbu a rekonstrukce kolejových a tramvajových tratí,“ říká mluvčí společnosti Martin Przywara.

Menším subdodavatelům nabídne zakázky také společnost ODS – Ostravské dopravní stavby. Podle jejího generálního ředitele Tomáše Vítka se firma letos na podzim zúčastní tendru pro úsek komunikace v česko-polském příhraničí. „Firmy mohou zasílat nabídky na kameniva, materiály do násypu, mostní konstrukce. Potřebovat budeme rovněž přepravce materiálu a zajistit výstavbu kanalizací okolo nových komunikací,“ upřesňuje Vítek. Ivan Velčovský však říká, že jeho společnost případné zakázky z Polska pokryje ve spolupráci se stávajícími dodavateli.

DALŠÍ PŘÍLEŽITOSTI PŘIJDOU ZA ROK

Podle mediálního zástupce Polského fotbalového svazu (PZPN) Zbigněva Kozmiňského se o dalších příležitostech bude jednat ve druhé polovině roku 2008. Unie evropských fotbalových asociací (UEFA) vytvoří organizační výbor, který bude mít na starosti marketingové aktivity. „Na reklamě a propagaci se jistě budou moci podílet také menší české firmy,“ dodává Kozmiňski. Balík peněz, jenž má být vydán na marketing, je nadmíru lákavý. „Prezentace mistrovství Evropy 2012 má stát miliardu eur,“ říká Adam Olkowicz, šéf Polského fotbalového svazu.

ČASU NENÍ NAZBYT

„Pro obchodní nabídky okolo mistrovství Evropy v roce 2012 však české firmy nemusejí nutně za hranice. Stačí, aby se zapojily do hry právě přes marketingové aktivity agentury STES,“ říká její manažer Jan Kinda. STES je přitom hlavní marketingovou agenturou, která se v Česku zaměřuje na fotbal.

Kinda však upozorňuje, že firmy musí začít jednat už dnes. Ještě do konce roku 2007 se totiž rozhodne, kdo na další čtyři, ne-li osm let zaštítí jako generální partner českou účast na šampionátu. Hlavní aktér, tedy generální partner, vstupuje do hry vkladem přesahujícím částku 20 milionů korun. Zapojit se lze ale už v rozmezí investice od pěti do deseti milionů, jako takzvaný prémiový partner.

Agentura STES má ročně k dispozici víc než 100 milionů korun, jež vynakládá na marketingové účely a organizaci okolo fotbalových utkání. Je totiž vlastníkem veškerých reklamních marketingových a televizních práv českých fotbalových reprezentací. Částka také slouží na pokrytí nákladů na ubytování hráčů a realizačního týmu, přepravu, výrobu reklamních materiálů, pronájmy stadionů, soustředění a jiné investice.

Ovšem nejvyšší podíl z částky putuje na reklamní předměty a propagaci. A právě na tom mohou profitovat i ti podnikatelé, kteří nehodlají investovat ani tu nejnižší pětimilionovou částku. Do víru dění se tak mohou přesto dostat především výrobci či obchodníci s propagačními materiály. Tedy tiskárny, grafická studia, designéři, ale také podnikatelé nabízející netradiční zboží, jež může jakkoliv posloužit marketingovým účelům. „Nabídky podnikatelé mohou zasílat buď přímo na STES, nebo oslovit naše partnery,“ říká Jan Kinda.

ŠANCE NA ZAKÁZKY, NEBO EUFORIE?

Příležitosti okolo fotbalové události jsou bezesporu šancí pro české firmy, jak si do budoucna zajistit pozitivní reference pro další zajímavé zakázky. Jenže hlavním problémem při organizaci Euro 2012 je čas. Pět let totiž na tak zásadní plány není mnoho. Například starosta města Poznaně Richard Grobelny uvádí, že Městský stadion musí být hotový do roku 2010. Místo si tu najde asi 50 tisíc fanoušků. Vedle vznikne parkoviště s 225 místy pro autobusy a 1750 pro automobily. Investice přesáhne 105 milionů eur.

BRAND24

Podle Jiřího Banota z agentury CzechTrade ve Varšavě je euforie kolem Euro 2012 nadnesená. Uvádí, že investice do infrastruktury země jsou obecnou nutností. Banot míní, že se Polákům nepodaří za tak krátkou dobu dovršit plány, o něž usilují již posledních šestnáct let. Zmiňuje, že podle posledních informací chybí Polsku jen v oblasti výstavby a rekonstrukce rychlostních komunikací a dálnic okolo 35 miliard zlotých na to, aby naplnilo investiční očekávání, o kterých se tak horlivě v médiích píše. Podle jeho slov ti podnikatelé, kteří vycítili v Polsku příležitosti ještě před tím, než se rozvířila mediální vlna okolo mistrovství Evropy ve fotbale a intenzivně pracovali na tamějších obchodních kontaktech, mají již dnes vybudovanou vlastní cestu k lákavým zakázkám. „Na druhé straně se naskýtá otázka, do jaké míry je aktivita českých firem v Polsku reálná. Již dnes někteří mají problémy s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, některým chybí také stavební stroje i materiály,“ dodává.

České firmy by neměly rovněž opomenout, že o koláč investic se budou dělit s evropskou konkurencí. „Například pro výstavbu mostů ve Varšavě se do výběrových řízení přihlásili také Němci i Francouzi. Obecně příležitosti okolo Euro 2012 budí zájem většiny významných stavebních společností z celé Evropy,“ objasňuje za vedení města Varšavy Tomasz Andryszczyk.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).