Hlavně ne šetření do ztracena

30. října 2009, 17:10 - Kateřina Menzelová
30. října 2009, 17:10

Výstavba dálnic

Antimonopolní úřad (ÚOHS) se s největší pravděpodobností začne zabývat zadáváním veřejných zakázek na stavby dálnic v Česku. Úřad přijal podnět, podle něhož systém zadávání neodpovídá zákonu a způsobuje zhruba třetinové předražení ceny stavby dálnic ve srovnání s okolními zeměmi. Na nadprůměrnou cenu výstavby infrastruktury nedávno upozornila i bývalá Národní ekonomická rada vlády (NERV). A nevyřkla žádné tajemství. Výstavbu silnic v Česku kritizuje kdekdo.
Zadavatelem zakázek je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jeho mluvčí Martina Vápeníková na oznámení reagovala, že firma případné šetření ze strany antimonopolního úřadu jen vítá. „Zakázky zadáváme zcela v souladu se zákonem a transparentně a je jen dobře, pokud to ÚOHS prověří,“ uvedla. A v podstatě má pravdu. Hlavní problém je totiž v tom, že se silnice staví stylem „máme určitou částku v rozpočtu, tak ji utratíme“. Paradoxem je, že na „luxusní“ projektování dálnic poukazují i samy stavební firmy. Pokud je vypsáno výběrové řízení na výstavbu dálnic, je již předem jasné, kolik firem se takového tendru bude účastnit a o jaké půjde. Je pravdou, že náročné infrastrukturní úseky vyžadují nákladné technické vybavení, což samozřejmě mají jen ty největší firmy. Ale proč se identičtí uchazeči perou i o ty méně komplikované části dálnic? Hovoří se o tom, že společnosti uzavírají kartelové dohody, což zákon zakazuje. ÚOHS dokáže odhalit cenový kartel. Nikdo nikdy však dosud nevyšetřil kartel u veřejných zakázek.
ÚOHS se dálnicemi nebude zaobírat poprvé. Na jaře posvětil sporný tendr na výstavbu pražského obchvatu v úseku Lahovice–Slivenec za deset miliard korun. Zamítl též stížnost na výběrové řízení dostavby dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na Ústecku za 11,7 miliardy korun. Nařídil ale ŘSD, aby znovu vybralo firmu pro opravu dvou mostů v Brně za zhruba 240 milionů korun. A teď má ÚOHS na stole podnět další. Můžeme si jen přát, aby výsledek šetření nevyzněl tak, že se na žádné pochybení nepřišlo, nebo kdyby už úřad nějakou tu pokutu uložil, aby se o ni státní instituce nesoudily několik let. Jenže dosavadní zkušenosti optimismus moc nevyvolávají.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít