Hlavinka: V segmentu firemních zákazníků rosteme

22. března 2012, 05:07 - Dalibor Dostál
22. března 2012, 05:07

Minulý týden Vodafone otevřel nové zákaznické OneNet centrum. Jde o vůbec první místo, kde si mohou zákazníci naživo vyzkoušet produkty, které firmám operátor nabízí. 

Foto: Vodafone

OneNet centrum má Vodafonu také pomoci změnit image, aby nebyl již vnímán jen jako operátor poskytující své služby převážně malým živnostníkům, ale jako partner zajišťující komplexní telekomunikační řešení i větším firmám a korporacím. Že se firmě daří image měnit již nyní, dokazují rostoucí čísla nových zákazníků. O tom, jak se dá v době, která není pro operátory zrovna jednoduchá, získávat nové firemní zákazníky,  jsme si povídali s Pavlem Hlavinkou, viceprezidentem pro  firemní zákazníky ve společnosti Vodafone.

V poslední době se v médiích neustále objevují kritické články o cenách českých mobilních operátorů. Letošní rok má být navíc pro české operátory rokem změn kvůli aukci nových rádiových frekvencí. Nemá Vodafone strach z příchodu nových operátorů, kteří zvýší konkurenci, a tím sníží ceny za telekomunikační služby?

Vodafone, stejně jako dříve Oskar, dlouhodobě tlačí ceny za telekomunikační služby na českém trhu dolů, což je mimo jiné důkazem standardního konkurenčního prostředí. Podle údajů světové Asociace provozovatelů GSM sítí, v níž je téměř 800 operátorů, provolá český zákazník v průměru od 124 do 151 minut měsíčně a za volání celkem zaplatí 11,68 až 12,05 eura měsíčně. To je srovnatelné s Rakouskem, které kritici tuzemského trhu považují za několikanásobně levnější než Česko. Například u operátora A1 zákazníci měsíčně za volání v průměru zaplatí 13,31 eura a provolají 146 minut. Koncovou cenu přitom výrazně ovlivňuje i způsob účtování. Na českém trhu jedině Vodafone nabízí účtování po první minutě po vteřinách, což významně snižuje výslednou útratu oproti konkurenci, která účtuje po minutách či půlminutách. Aukci volných frekvencí vnímáme především jako velkou příležitost zejména pro další rozvoj rychlých mobilních sítí.

Za pokrytí 3G jsou operátoři také hodně kritizováni. Kdy vůbec plánujete spustit LTE, které už mohou využívat zákazníci v mnoha zemích, jen u nás stále ne?

Do infrastruktury jsme dosud v České republice investovali 46 miliard korun. Do této sumy nepočítáme peníze za licence a náklady na provoz sítě. Pokrytí 3G máme nyní srovnatelné nebo lepší než na Slovensku, v Polsku či Maďarsku, tedy v zemích, které měly srovnatelný ekonomicko-společenský vývoj. S LTE máme zkušenosti v rámci skupiny Vodafone a do budoucna s touto technologií počítáme i v České republice. Nyní je nicméně důležité, jak budou nastaveny podmínky aukce na volné frekvence, které jsou pro výstavbu sítí třeba. Je důležité, aby v aukci nebyl nikdo pozitivně diskriminován a všichni hráči měli rovné podmínky. Jen tak lze zamezit případné spekulaci s frekvencemi.

Ve Vodafonu působíte jako viceprezident pro firemní zákazníky. Jak se vám v tomto segmentu daří?

V segmentu firemních zákazníků se nám daří, o čemž vypovídají i rostoucí čísla. Ve státní správě narostl náš podíl na mobilních službách oproti minulému roku o 75 %, podíl na počtu firemních zákazníků se zvýšil o 7 % a podíl na poskytování mobilních služeb ve firemním segmentu stoupl o 14 %. V současné době s Vodafonem telefonuje 205 tisíc firem a děláme vše pro to, aby toto číslo i nadále rostlo. Minulý týden jsme například otevřeli nové zákaznické OneNet centrum, kde si mohou zákazníci naživo vyzkoušet produkty, které firmám Vodafone nabízí. Pokud firma OneNet centrum navštíví, popovídáme si s ní o specifikách jejich byznysu. Neptáme se podnikatelů, jaké služby potřebují. Ptáme se, jak jim jako operátor můžeme pomoci růst. V tom se lišíme od konkurence.

Vodafone je již od dob Oskara vnímán spíše jako operátor pro nefiremní zákazníky, případně malé živnostníky. Jak s touto image, která pro váš byznys není právě ideální, bojujete?

Samozřejmě chceme, aby mezi našimi zákazníky byly i větší firmy a korporace. Díky unikátní službě OneNet jsme schopni nabídnout zákazníkům komplexní řešení, které zahrnuje všechny pevné a mobilní služby a umíme je namíchat přesně podle individuálních potřeb. Našim zákazníkům také běžně dodáváme IP Telefonii, garantované internetové připojení, datové propojení pro vnitropodnikovou komunikaci nejen v ČR, ale mezi pobočkami v různých zemích. Žádané jsou i SIM karty, které fungují v rámci zařízení, jež zajišťují pravidelný monitoring vozového parku nebo skladů a kanceláří. I proto jsme otevřeli zákaznické OneNet centrum, abychom mohli zákazníkům naživo ukázat, co všechno jsme schopni jim nabídnout.

V České republice je podstatně více SIM karet než lidí. Jak je vůbec možné na tak přeplněném trhu ještě získávat zákazníky?

Poměrně úspěšně se nám daří získávat zákazníky konkurence. Loni k nám přišly desítky tisíc nových zákazníků, zatímco konkurenci počet klesal. Na trhu vznikají služby, které ke svému provozu potřebují další SIM kartu, jako jsou například zabezpečovací zařízení nebo monitoring firemního vozového parku. Tyto SIM karty se započítávají do celkového počtu SIM karet na trhu, a proto je číslo mimo jiné tak vysoké. Recept na úspěch na takto přeplněném trhu je jednoduchý – spokojený zákazník a nejlepší cena.

Jak je to s novými firemními zákazníky? Přechází k vám firmy hlavně proto, že nabízíte lepší cenu, než mají u konkurence?

U drobných živnostníků a podnikatelů je to stále převážně výhodná cena. Zejména u větších zákazníků hraje významnou roli také osobní péče a kvalita služeb.

Mění se požadavky firemních zákazníků, upouštějí od klasických služeb a začínají využívat nové?

Výrazně roste poptávka po rychlém mobilním internetu, a to jak v mobilních telefonech, tak i v přenosných počítačích. Počet uživatelů mobilních dat ve firemním segmentu narostl meziročně o 46 %. Podnikatelé i zaměstnanci si již zvykli mít svou pracovní e-mailovou schránku, kontakty a kalendář neustále u sebe a přitom stále propojené se svým pracovním počítačem. Mobilní operátoři proto musejí investovat nemalé peníze do rozšiřování svých technologií. Vodafone například za necelý rok a půl pokryl signálem vysokorychlostního mobilního internetu 3G polovinu populace a v pokrývání intenzivně pokračujeme. S rostoucím zájmem firemních zákazníků o data však výrazně neklesá počet provolaných minut. Spíše častěji využívají tarif s neomezeným voláním.

Na jaké novinky se letos mohou zákazníci u Vodafonu těšit?

Nadále budeme pokračovat ve výstavbě 3G sítě rychlého mobilního internetu. Nedávno jsme spustili novou webovou Samoobsluhu, která je stabilnější a poskytuje podrobnější a přehlednější údaje o zákaznickém účtu. Pro firemní zákazníky jsme připravili cloudové řešení Microsoft Office 365, díky kterému budou moci využívat kancelářský software on-line, aniž by se museli starat o nové verze. Letos se také chceme ještě více soustředit na zákaznickou péči nejen na prodejnách, protože péče o zákazníky je pro nás klíčová.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče