Hlas lidu, hlas boží

31. října 2005, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
31. října 2005, 00:00

Návrhy se mohou rozpliznout do pár vyhlášek, nebo prostě vyšumnět. Průzkum Evropské komise zjišťoval pocity obyvatel Česka, kteří musí řešit osobní finance v bance. Občané pociťují deprese, nedůvěru a obavy z komplikovanosti. Jako by to ministerstvo financí cítilo řadu měsíců dopředu, rozhodlo se podívat bankovnímu sektoru na zoubek.

Návrhy se mohou rozpliznout do pár vyhlášek, nebo prostě vyšumnět.

Průzkum Evropské komise zjišťoval pocity obyvatel Česka, kteří musí řešit osobní finance v bance. Občané pociťují deprese, nedůvěru a obavy z komplikovanosti. Jako by to ministerstvo financí cítilo řadu měsíců dopředu, rozhodlo se podívat bankovnímu sektoru na zoubek. Ponechme stranou, že k tomu přikročilo až poté, co média opakovaně upozorňovala na vysoké poplatky, nepřehlednost ceníků a časté vnucování balíčků služeb k jednomu vybranému produktu. Poté, co antimonopolní úřad obvinil ČSOB, Českou spořitelnu a Komerční banku z vytváření kartelu. Zvolilo totiž k tomu docela originální cestu. Hlas lidu, hlas boží.

Ministerstvo posbíralo od klientů bank jejich nejčastější problémy s bankami a stížnosti, ty seřadilo do třiatřiceti oblastí a osmaosmdesáti otázek, jimiž obeslalo všechny banky. Ty téměř ve všech případech zaslaly své odpovědi, bankéři se dokonce několikrát sešli na půdě ministerstva k diskuzi. Dlužno podotknout, že šlo o rozhovory dlouhé, neboť bankéřům se moc diskutovat nechtělo. Jejich nechuť cokoliv v cenové a produktové strategii měnit, tak nakonec nebyla až tak viditelná. Zvlášť když některé peněžní domy přistoupily k šikovnému marketingovému kroku a semtam snížily cenu některé služby. Nejčastěji to bylo stornování poplatku za zrušení účtu.

Ministerstvo financí se rozhodlo posílit postavení klientů bank, a návrhy na změny skutečně zpracovalo a předalo k projednání vládě. Svému slovu, jež dalo klientům bank, tedy dostálo. Nová pravidla pro chování bank na trhu by měla vejít v platnost cestou dobrovolnou - v podobě memoranda podepsaného společně ministerstvem a bankovní asociací -a cestou legislativní, tedy prostřednictvím úpravy zákonů.

Vzniknout by měly institut finančního ombudsmana a jednotná databáze sazebníků. Zakázány mají být poplatky za rušení účtu. Klienti by měli mít možnost odstoupit od smlouvy s bankou v případě, že nebudou souhlasit s novým sazebníkem. Navržené legislativní změny se týkají třinácti oblastí.

Teď tedy bude na tahu bankovní asociace, která buď bude souhlasit s podepsáním memoranda, nebo nikoliv. Pokud se do tří týdnů nevyjádří, přejdou body z memoranda rovněž do podoby legislativních změn. A pak už bude záviset vše na vládě, která může kroky ministerstva podpořit nebo smést ze stolu, a na parlamentu, jenž může učinit totéž. Návrhy se mohou rozpliznout do pár vyhlášek, nebo prostě vyšumět.

Nabízí se otázka, zda jsme si prostě nenechali peněžní domy přerůst přes hlavu. Banka, která tady skutečně byla pro drobné klienty a měla o ně zájem, byla dravá - až moc. Její pouť skončila smrtí v náručí ČSOB. Ministerstvo financí díky vysoce zadlužené státní kase krmí banky svými dluhopisy tak, že o vydělávání peněz na klientech už třeba ani moc nestojí. A o změny už vůbec ne. Zapracuje bankovní lobby v parlamentu?

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče