Helena Kohoutová: Nesdružovat podnikavé ženy by byla chyba

17. června 2011, 08:00 - Zina Plchová
17. června 2011, 08:00

V Česku před dvanácti lety založila po vzoru prvorepublikové tradice dámský klub. Před čtyřmi lety pak začala spolupořádat soutěž oceňující úspěšné české podnikatelky. Řeč je o Heleně Kohoutové, ředitelce Agentury Helas, která před pár dny se svojí kolegyní Janou Švenkovou, partnerkou Mazars, odstartovala hledání letošních nejlepších žen byznysu.

Foto: Jakub Stadler

Jak vás napadlo založit v Česku soutěž pro podnikatelky?

Ten příběh je delší. Když jsem před 14 lety začala soustřeďovat zajímavé lidi v jednom prestižním klubu, zjistila jsem, že tam chodí samí muži. Později začalo chodit i několik dam a to mě inspirovalo k založení dámského klubu Cosmopolitan Executive Helas Ladies Club, který nyní oslavil 12. narozeniny. Právě tam jsem před čtyřmi lety potkala Janu švenkovou z Mazars. Zjistily jsme, že máme podobné vize a že obě toužíme po projektu, který by oceňoval šikovné české ženy. S trochou nadsázky se dá říct, že za pět minut jsme měly jasno v tom, že se do oceňování českých podnikatelek pustíme a projekt Ocenění Českých Podnikatelek jsme spolu založily.

Co bylo a je cílem soutěže?

Chceme poděkovat schopným ženám a ocenit je, poukázat na pozitivní příběhy a zároveň povzbudit ty talentované dámy, které o podnikání uvažují. Takhle jim ukážeme příklady těch, které to dokázaly.

Jaké byly reakce oslovených partnerů či sponzorů?

Absolutně pozitivní. Říkám si, že je to asi požehnaný projekt, protože do tří měsíců od té schůzky s Janou švenkovou jsem měla celé portfolio strategie i partnerů soutěže pohromadě. Partnerům se líbila nejen myšlenka soutěže, ale i kritéria. Tedy že vybírat budeme z žen, které jsou stoprocentními majitelkami firmy, českými občankami a nejméně čtyři roky podnikají.

Kolik takových žen v Česku je a jaký mají o soutěž zájem?

Kritériím soutěže Ocenění českých podnikatelek – OCP vyhovělo hned v prvním ročníku přibližně 12 000 žen. Do semifinále se jich tehdy dostalo 79. V druhém ročníku jsme pak vybírali z 11 460 firem a v semifinále bylo 49 žen. V loňském roce jsme udělaly několik novinek. Ženy se mohly do soutěže přihlásit samy, tedy pokud splnily kritéria. Pro finalistky a vítězky jsme otevřely nový klub Ocenění Českých Podnikatelek, ve kterém se pravidelně setkávají a mohou diskutovat o různých tématech týkajících se ekonomiky a byznysu. Myslím, že to byl dobrý nápad. Ženy tak mohou získat nové kontakty i obzory. Navíc objevit tak šikovné ženy, ale pak je dál nesdružovat nám přišlo jako chyba.

Jak vlastně probíhá výběr žen v OCP?

První výběr pro nás připravuje odborný garant soutěže CCB – Czech Credit Bureau. Vychází z veřejně dostupných ekonomických údajů zveřejněných ve Sbírce listin. Z těch, které vyhoví kritériím soutěže, vybíráme ty nejlepší – ty se pak stanou semifinalistkami. Abychom podnikatelky mohli zařadit do finále, potřebujeme podrobnější ekonomické údaje v retrospektivě čtyř let. Kvůli tomu semifinalistky oslovujeme. Ekonomické hodnocení, které poté zajišťuje Mazars, má v soutěži sedmdesátiprocentní váhu. Dalších 30 procent můžou finalistky získat z hodnocení poroty. Ta dostává informace o podnikatelkách od nás – ode mě a Jany švenkové. S každou z finalistek se setkáváme osobně. Ptáme se na jejich vize, začátky v podnikání a jejich aktivity.

Jaké výhody z účasti v soutěži podnikatelky mají?

Předně musím říct, že účast v soutěži je bezplatná. Společnost, která zvítězí, má možnost získat objektivní ekonomické srovnání s ostatními soutěžícími. Zviditelní zásadním způsobem svou firemní značku a aktivity společnosti. Stává se členkou klubu OCP a má možnost získat i nové obchodní a společenské kontakty. Navíc získá mediální trénink od prestižní mezinárodní agentury Ogilvy Public Relations Worldwide. Řadu benefitů od partnerů soutěže získávají i finalistky jako konzultaci.

V čem bude letošní ročník nový?

Vyhlásíme vítězky v tradičních kategoriích. Kromě toho oceníme i Výjimečnou podnikatelku, což je Cena GE Money Bank, a Výjimečný růst firmy, jejímž patronem je MasterCard. Dále spolupracujeme s projektem Život nápadům GE Money, který podporuje začínající podnikatelky. Kromě toho jsme začali spolupracovat se sdružením Nejsi na to sama, což je organizace pomáhající ženám s rakovinou prsu.

Co vás na soutěži OCP baví osobně? V čem vás inspiruje?

Sama podnikám 14 let a je pro mě úžasnou motivací vidět tyto skvělé dámy, které taky něco vybudovaly a mají podobné zážitky jako já. Můžeme si o tom popovídat a najít inspiraci, jak třeba vyřešit určitou situaci. Jsem ráda, že můžu dělat taky něco pro české ženy a svým způsobem jim za jejich práci poděkovat.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče