Havarijní pojistka Čechy neláká

31. května 2004, 00:00 - PETR BÝM
31. května 2004, 00:00

JEN 41 % MAJITELŮ MOTOROVÝCH VOZIDEL JE POJIŠTĚNO PROTI KRÁDEŽIKaždou půlhodinu je v Česku ukraden jeden automobil. Pojistku proti krádeži však mají uzavřenou jen dvě pětiny majitelů motorových vozidel.

JEN 41 % MAJITELŮ MOTOROVÝCH VOZIDEL JE POJIŠTĚNO PROTI KRÁDEŽI

Každou půlhodinu je v Česku ukraden jeden automobil. Pojistku proti krádeži však mají uzavřenou jen dvě pětiny majitelů motorových vozidel.

Všudypřítomní zloději jsou noční můrou všech českých motoristů, zejména těch, kteří žijí ve větších městech. Právě tady nejvíce bují pouliční kriminalita. Automobily se častěji vykrádají než kradou. Existence zastaváren, kde lze drobný lup (klasicky autorádio) zpeněžit v jakoukoli denní či noční dobu, tomu pochopitelně jenom nahrává. Velké množství těchto krádeží poškození ani nehlásí s poukazem, že se vrácení svých věcí stejně nedočkají. To je nakonec pravda, jenže objasňování kriminality to neprospívá - policisté nemohou nikoho obvinit z krádeže, pokud ji nikdo neohlásí. Krádež automobilu majitelé nepochybně nahlásí vždy, ale obvykle dopadnou stejně. A zase jsou to velká města, kam „zvýšený“ výskyt luxusních vozů a také všeobecná nutnost parkovat v ulicích zloděje přitahuje.

ZLODĚJSKÁ STATISTIKA

V roce 2003 byly v ČR ukradeny 24 174 automobily. Smutný primát drží Praha, na kterou připadá kolem 40 % ukradených aut. Naopak na okraji zájmu motozlodějů stojí jižní Čechy. Tam se loni ztratilo „pouhých“ 737 aut, což představuje zhruba 3 % všech. S objasněností krádeží je to přesně opačně. V metropoli policisté uspěli v pouhých 6 % případů, zatímco jejich jihočeští kolegové objasnili celých 45 % automobilových krádeží. Ani takové úspěchy ovšem mnoho nemění na tom, že zpět ke svým majitelům se vrátí jen zlomek ukradených aut. Celkově škody představovaly závratnou sumu 4 miliardy korun, zajištěny byly automobily za pouhých 49 milionů korun. V průměru jedno ukradené auto pro poškozeného představuje škodu 167 tis. Kč. V tom ovšem nejsou započítány škody z krádeží v automobilech - tady majitelé přicházejí o další jednu a půl miliardy korun.

PRAHA JE RÁJ POBERTŮ

Je zjevné, že nejhorší to mají motoristé v Praze. Tady mají zloději ráj. Velká města - hlavně pro jejich rozlehlost a všeobecnou anonymitu - jsou pro kriminalitu vždy živnou půdou, navíc právě tady je vozový park nepochybně nejlukrativnější v celé zemi. To sem přitahuje dobře organizované gangy, s jejichž odhalováním mají policisté nejvíce práce. Statistiky o automobilových krádežích jsou velmi výmluvné a důvodů k pojistné ochraně tedy více než dost. Kupodivu jsou u nás pojištěny proti odcizení vozidla jen dvě pětiny majitelů motorových vozidel. Pojistnou ochranu před krádeží u nás nabízí devět pojišťoven, většinou v podobě k různě koncipovaných havarijních pojistek. Navzájem se liší rozsahem ochrany - k pojistným událostem standardně patří havárie, odcizení, poškození v důsledku živelní události apod. Spektrum pojistných událostí má samozřejmě vliv na cenu pojištění vedle toho, jak je stanovena výše spoluúčasti, která může sahat od jednoho až třeba do 30 % (rozdíl v ceně pak může být i trojnásobný). Cena pojistky se také odvíjí od řady dalších faktorů (nové - ojeté auto, typ provozu, pořizovací cena vozidla atd.), takže přesnou kalkulaci je třeba vždy počítat až na konkrétní automobil. V zásadě ovšem platí, že pojištění proti krádeži není levnou záležitostí. V případě nových vozidel a přiměřené spoluúčasti jeho cena obyčejně bude vyšší než 1000 Kč měsíčně, tedy 12 tisíc ročně. Na serveru fincentrum.cz lze nalézt ukázkovou kalkulaci havarijní pojistky pro nový vůz v ceně zhruba půl milionu korun při 10% spoluúčasti - dvě pojišťovny dospěly k sumě kolem 20 000 Kč ročně, třetí byla o téměř třetinu dražší. Pro celkovou složitost kalkulací výše pojistného je příznačné, že čtvrtá oslovená pojišťovna ji odmítla provést s tím, že potřebuje více informací.

PŘÍLIŠ MNOHO POJISTEK?

Převážná část českých motoristů je pravděpodobně toho názoru, že pojistné je příliš vysoké. A to přesto, že většina pojišťoven už svým zákazníkům nabízí nejrůznější slevy v podobě bonusů. Jejich dopad na cenu pojistky může být velmi značný - například Česká pojišťovna nabízí k pojistce ALL RISKS bonusy za „jízdu bez pojistných událostí“, která může dosahovat až 50 % ceny a k tomu ještě bonusy za instalované zabezpečovací systémy. Bonus může v případě, že vůz má dostupné systémy mechanické i elektronické, představovat až 30% slevu na pojistném. Pro většinu motoristů ale i tak zůstává pojistné příliš vysoké. Tím spíše, že vozový park celkově je u nás velmi zastaralý - relace mezi cenou havarijní pojistky pro vůz starší deseti let a případným pojistným plněním se jen stěží může jevit jako výhodná. Zajímavé je, že ti, co havarijní pojistky mají jsou podle výzkumů motivo váni hlavně obavami před havárií (52 %); jenom 25 % pojištěných uvedlo jako důvod ochranu před krádeží. Zdá se, že čeští motoristé stran ochrany před krádeží svých čtyřkolých idolů projevují jednak ekonomického ducha, jednak se spoléhají na vlastní síly - mechanické blokovací systémy má dnes už naprostá většina novějších vozů. Od příštího roku tzv. povinné ručení podraží v průměru o 7 % vzhledem k novele občanského zákoníka, podle níž budou pojišťovny pozůstalým po obětech autonehod vyplácet odškodné automaticky. U automobilů do 1000 ccm to bude představovat v průměru zvýšení z 2400 na 2570 korun, nad 2500 ccm z 10 000 na 10 700 Kč. Tato okolnost s největší pravděpodobností zájem o jiné typy pojištění asi také nezvýší.

POJIŠTĚNÍ PROTI POKUTÁM

Zájem by ale možná byl o nový typ pojistky - proti pokutám za špatné parkovaní, nákladům za odtažení vozidla, řízení pod vlivem alkoholu a za rychlou jízdu. Nejde o vtip, ale naopak o žhavou novinku, kterou na trh uvedla nejmenovaná lichtenštejnská firma a která ihned vzbudila širokou diskuzi. Proti se staví zejména státní instituce, kde poukazují především na to, že pak by pokuty ztratily jakýkoli smysl. Zájem o takové pojištění by u nás asi předčil veškerá očekávání. Čeští řidiči patří k těm nejméně ukázněným v Evropě - za leden až duben toho roku u nás při autohaváriích zemřelo 293 osob.

CO MŮŽE KRÝT HAVARIJNÍ POJISTKA

* poškození a zničení při havárii, živelní události nebo jako následek

vandalizmu

* odcizení

* úrazové připojištění spolujezdců

* připojištění zavazadel, vnitřní výbavy, okenních skel

* náklady za nájem náhradního vozidla

* „all risks“ (všechna rizika kromě vyloučených)

JAK SI NENECHAT UKRÁST AUTO

* parkovat nejlépe v garáži nebo na frekventovaných a dobře osvětlených

ulicích

* nenechávat v autě na viditelném místě jakékoli věci

* využívat všech druhů mechanických i elektronických zabezpečovacích

systémů - tyč na volant, zámek řadicí páky, alarm, imobilizér

* u dražších vozidel se vyplatí bezpečnostní kódy na sklech nebo instalovat vyhledávací systém

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče