Hannoveru dominovaly alternativní pohony

27. října 2010, 08:59 - Tomáš Johánek
27. října 2010, 08:59

Nad vývojem trhu s užitkovými vozidly v celé Evropě není třeba příliš jásat, mírný optimismus je ale už na místě. Prodej užitkových automobilů v Evropské unii totiž letos mírně roste. Také z vyjádření odborníků na největší světové přehlídce užitkových vozidel IAA, která se konala na konci září v německém Hannoveru, vyznívalo, že vývoj na trhu zřejmě již dosáhl bodu obratu.

Foto: IAA

Podle statistiky Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) stoupl letos v období od ledna do srpna meziročně prodej užitkových vozů o 4,9 procenta na 1,13 milionu vozů. Byl však o 35 procent nižší než ve stejném období roku 2008, tedy v době před příchodem negativních dopadů světové finanční krize na poptávku.

Trhy s nákladními automobily v Evropě a Severní Americe loni utrpěly nejvýraznější propad za několik desetiletí, protože finanční krize ukončila několikaleté období levných úvěrů na nákup vozidel. Poněkud jiná je situace na českém trhu zejména v kategorii lehkých užitkových vozidel, jejichž první registrace letos stále klesá. V minulých letech byl ale český trh s lehkými užitkovými vozy poněkud deformován tím, že do kategorie LUV patřily i přestavěné osobní vozy, a to kvůli odpočtu DPH.

Elektromotory se prosazují i u užitkových vozů

Stejně jako mezi osobními vozy, tak i mezi užitkovými se stále více prosazují ty na alternativní pohon. Prakticky všichni důležití hráči na světovém trhu s užitkovými vozy v Hannoveru představili dodávky, autobusy i nákladní vozidla na hybridní pohon. Speciálně u menších užitkových vozů určených pro provoz ve městech a u autobusů je alternativní, elektrický či vodíkový pohon na vzestupu.

Zájem o alternativní pohony nepochybně poroste v závislosti na tom, jak se rozvíjí takzvaná „zelená logistika“, tedy provoz užitkových vozidel v městských aglomeracích. Hybridní pohony se prosazují zejména u vozidel určených k provozu na kratší vzdálenosti, u tahačů a dálkových autobusů samozřejmě nadále vládne dieselový motor, klade se ale stále větší důraz na jeho ekologický provoz. Budoucí norma Euro 6 dále sníží objem škodlivých částic směřujících z dieselových motorů do ovzduší, výrobci těchto motorů se ale shodují na tom, že se tak stane díky jejich mírně zvýšené spotřebě. V této souvislosti se hodně hovořilo o až přehnaném boji s emisemi.

Největší expozici představil Daimler

Veletrh v Hannoveru je samozřejmě nejlepší možnost prezentovat své novinky pro domácí, tedy německé výrobce, kterým tradičně vévodil koncern Daimler. Těžištěm jeho expozice byla nová generace Mercedes-Benz Atego a Axor.

Alternativní pohony zde reprezentovala dodávka Vito E-CELL a autobus Citaro FuelCELL Hybrid. Švédská automobilka Scania přivezla do Hannoveru svou řadu R, která v nové podobě doznala řady inovací v zájmu zvýšení produktivity vozidel a pohodlí jejich posádek.

Další švédská značka Volvo se hodně angažuje na poli ekologických technologií, největší zájem budil model Volvo FM, poháněný vznětovým motorem na kapalný metan a naftu. Nový pohon je až o 40 procent účinnější než běžné plynové motory a snižuje emise CO2 až o 80 procent. Volvo se cítí být lídrem na trhu těžkých nákladních vozidel s ekologickými motory. Německá automobilka MAN prezentovala studii MAN Concept S, velký zájem vzbudil i nový MAN TGX Efficient Line či Neoplan Skyliner. Další z velikánů, pokud jde o přední evropské výrobce užitkových vozidel, firma IVECO, představila světovou premiéru nové verze modelu Stralis, která se vyznačuje zejména nižší spotřebou paliva a minimálními emisemi CO2.

Novinky nechyběly ani mezi dodávkami

Koncern Volkswagen představil na veletrhu IAA pět světových novinek. Mezi nimi je i nová varianta pickupu Volkswagen Amarok, který do ČR dorazí počátkem roku 2011. Jen v uplynulých 12 měsících představila divize Volkswagen Užitkové vozy tři nové modely: novou generaci řady T5, Amarok a nový Caddy. Všechny uvedené modely se mohou podle výrobce pochlubit nízkou spotřebou, vyšší úrovní bezpečnosti a komfortu a všestrannou využitelností.

Letošní expozice značky Volkswagen byla zaměřena zejména na spotřebu paliva, praktickou funkčnost a bezpečnost. Renault prezentoval model Kangoo na elektrický pohon, v expozici společnosti Peugeot nechyběl populární model Peugeot Boxer. Mezi světové premiéry se v Hannoveru zařadil model Nissan NV400.

Opel přivezl do Hannoveru projekt Vivaro e-Concept, což je elektřinou poháněná dodávka s dojezdem až 400 kilometrů. Podle vedení automobilky se má jednat o ideální lehký užitkový automobil pro firmy, které potřebují dopravit své zboží do center měst, do nichž mají automobily s konvenčním spalovacím motorem vjezd zakázán.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Auta
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním…
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Technologie
Rychlejší spuštění, nižší spotřeba paměti. Firefox 55 nabídne signifikantní zlepšení
Lenovo na výstavě Tech World 2017 znovu předvedlo ohýbací tablet [video]
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít