Hannoveru dominovaly alternativní pohony

27. října 2010, 08:59 - Tomáš Johánek
27. října 2010, 08:59

Nad vývojem trhu s užitkovými vozidly v celé Evropě není třeba příliš jásat, mírný optimismus je ale už na místě. Prodej užitkových automobilů v Evropské unii totiž letos mírně roste. Také z vyjádření odborníků na největší světové přehlídce užitkových vozidel IAA, která se konala na konci září v německém Hannoveru, vyznívalo, že vývoj na trhu zřejmě již dosáhl bodu obratu.

Foto: IAA

Podle statistiky Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) stoupl letos v období od ledna do srpna meziročně prodej užitkových vozů o 4,9 procenta na 1,13 milionu vozů. Byl však o 35 procent nižší než ve stejném období roku 2008, tedy v době před příchodem negativních dopadů světové finanční krize na poptávku.

Trhy s nákladními automobily v Evropě a Severní Americe loni utrpěly nejvýraznější propad za několik desetiletí, protože finanční krize ukončila několikaleté období levných úvěrů na nákup vozidel. Poněkud jiná je situace na českém trhu zejména v kategorii lehkých užitkových vozidel, jejichž první registrace letos stále klesá. V minulých letech byl ale český trh s lehkými užitkovými vozy poněkud deformován tím, že do kategorie LUV patřily i přestavěné osobní vozy, a to kvůli odpočtu DPH.

Elektromotory se prosazují i u užitkových vozů

Stejně jako mezi osobními vozy, tak i mezi užitkovými se stále více prosazují ty na alternativní pohon. Prakticky všichni důležití hráči na světovém trhu s užitkovými vozy v Hannoveru představili dodávky, autobusy i nákladní vozidla na hybridní pohon. Speciálně u menších užitkových vozů určených pro provoz ve městech a u autobusů je alternativní, elektrický či vodíkový pohon na vzestupu.

Zájem o alternativní pohony nepochybně poroste v závislosti na tom, jak se rozvíjí takzvaná „zelená logistika“, tedy provoz užitkových vozidel v městských aglomeracích. Hybridní pohony se prosazují zejména u vozidel určených k provozu na kratší vzdálenosti, u tahačů a dálkových autobusů samozřejmě nadále vládne dieselový motor, klade se ale stále větší důraz na jeho ekologický provoz. Budoucí norma Euro 6 dále sníží objem škodlivých částic směřujících z dieselových motorů do ovzduší, výrobci těchto motorů se ale shodují na tom, že se tak stane díky jejich mírně zvýšené spotřebě. V této souvislosti se hodně hovořilo o až přehnaném boji s emisemi.

Největší expozici představil Daimler

Veletrh v Hannoveru je samozřejmě nejlepší možnost prezentovat své novinky pro domácí, tedy německé výrobce, kterým tradičně vévodil koncern Daimler. Těžištěm jeho expozice byla nová generace Mercedes-Benz Atego a Axor.

Alternativní pohony zde reprezentovala dodávka Vito E-CELL a autobus Citaro FuelCELL Hybrid. Švédská automobilka Scania přivezla do Hannoveru svou řadu R, která v nové podobě doznala řady inovací v zájmu zvýšení produktivity vozidel a pohodlí jejich posádek.

Další švédská značka Volvo se hodně angažuje na poli ekologických technologií, největší zájem budil model Volvo FM, poháněný vznětovým motorem na kapalný metan a naftu. Nový pohon je až o 40 procent účinnější než běžné plynové motory a snižuje emise CO2 až o 80 procent. Volvo se cítí být lídrem na trhu těžkých nákladních vozidel s ekologickými motory. Německá automobilka MAN prezentovala studii MAN Concept S, velký zájem vzbudil i nový MAN TGX Efficient Line či Neoplan Skyliner. Další z velikánů, pokud jde o přední evropské výrobce užitkových vozidel, firma IVECO, představila světovou premiéru nové verze modelu Stralis, která se vyznačuje zejména nižší spotřebou paliva a minimálními emisemi CO2.

Novinky nechyběly ani mezi dodávkami

Koncern Volkswagen představil na veletrhu IAA pět světových novinek. Mezi nimi je i nová varianta pickupu Volkswagen Amarok, který do ČR dorazí počátkem roku 2011. Jen v uplynulých 12 měsících představila divize Volkswagen Užitkové vozy tři nové modely: novou generaci řady T5, Amarok a nový Caddy. Všechny uvedené modely se mohou podle výrobce pochlubit nízkou spotřebou, vyšší úrovní bezpečnosti a komfortu a všestrannou využitelností.

Letošní expozice značky Volkswagen byla zaměřena zejména na spotřebu paliva, praktickou funkčnost a bezpečnost. Renault prezentoval model Kangoo na elektrický pohon, v expozici společnosti Peugeot nechyběl populární model Peugeot Boxer. Mezi světové premiéry se v Hannoveru zařadil model Nissan NV400.

Opel přivezl do Hannoveru projekt Vivaro e-Concept, což je elektřinou poháněná dodávka s dojezdem až 400 kilometrů. Podle vedení automobilky se má jednat o ideální lehký užitkový automobil pro firmy, které potřebují dopravit své zboží do center měst, do nichž mají automobily s konvenčním spalovacím motorem vjezd zakázán.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče