Grafitec se prosadil v Turecku

15. listopadu 2004, 00:00 - foto: Grafitec
15. listopadu 2004, 00:00

ZAHRANIČNÍ TRHY České firmy jsou na tureckém trhu velmi aktivní. Potvrzuje to i úspěch společnosti Grafitec z východočeské Dobrušky. Firma vyrábí ofsetové tiskové stroje. Sedmdesát milionů převážně mladých obyvatel, jedna z nejrychleji se rozvíjejících zemí OECD a strategická poloha mezi dvěma světadíly - takto lze stručně charakterizovat Turecko.

**ZAHRANIČNÍ TRHY

České firmy jsou na tureckém trhu velmi aktivní. Potvrzuje to i úspěch společnosti Grafitec z východočeské Dobrušky. Firma vyrábí ofsetové tiskové stroje.

Sedmdesát milionů převážně mladých obyvatel, jedna z nejrychleji se rozvíjejících zemí OECD a strategická poloha mezi dvěma světadíly - takto lze stručně charakterizovat Turecko. Už dlouhou dobu se snaží o členství v Evropské unii. Přestože Evropská komise nedávno doporučila zahájit s ním vstupní pohovory, podle informací britského deníku Financial Times je začlenění Turecka do EU reálné až za zhruba deset let. Už nyní jsou ale české firmy na tureckém trhu velmi aktivní. Dokládá to i čerstvý úspěch společnosti Grafitec. Firma s více než 400 zaměstnanci pochází z východočeské Dobrušky a vyrábí archové ofsetové tiskové stroje. V oboru se řadí mezi deset největších producentů na světě. Její nejsilnější konkurenti se rekrutují z Japonska a N ěmecka. Tradice společnosti Grafitec staví na více než čtyřicetileté historii výroby tiskových strojů v České republice. Hlavními teritorii zájmu byly pro Grafitec donedávna zejména Evropa a Severní Amerika. Turecko se mezi vývozní cíle dostalo až letos. „Rozhodující bylo nalézt zde dostatečně silného distributora polygrafických výrobků, což se nám i díky agentuře CzechTrade podařilo,“ říká generální ředitel společnosti Petr Skrla. Turci se prý při jednáních prokázali jako tvrdí vyjednavači a jak u nich bývá obvyklé, vyvinuli velký tlak na snížení ceny. „Na něco podobného jsme však byli předem připraveni,“ vzpomíná Petr Skrla. Připravenost firmy a efektivní spolupráci s CzechTrade ukazuje i hodnota vývozu do Turecka, která letos dosáhla šedesáti milionů korun. Perspektivu tamního trhu potvrzuje i generální ředitelka CzechTrade Jitka Hanzlíčková: „Turecko má z našeho pohledu velký a rychle se rozvíjející vnitřní trh. Jelikož leží relativně blízko, je dobře dostupný i pro naše středně velké exportéry,“ říká. Optimismus nad potenciálem sedmdesátimilonového státu neskrývá ani Michael Deppler, ředitel evropské sekce Mezinárodního měnového fondu: „Tato země zaznamenala od krize v roce 2001 úžasný vývoj. Nyní je na cestě stát se novým hospodářským tygrem,“ domnívá se. Prioritou ankarské vlády se nyní stává především rozvoj neevropské části země. „V případě investic do zaostalého jihovýchodu země mohou naše společnosti využít nižších sazeb daní či zvýhodněných cen státních pozemků,“ připomíná Jitka Hanzlíčková. „Turecko může být pro vývozce částečně krok do neznáma, ale o to větší přínos může přinést,“ říká Petr Skrla. Tato země má skutečně dnes tak velký potenciál, že se může stát pro české exportéry zajímavou alternativou k již zaplněným evropským či americkým trhům. Přestože byrokracie v Turecku klesá, velkým problémem stále zůstává „šedá“ ekonomika. Mezi negativa patří také často se měnící a naprosto nepřehledná turecká legislativa, ve které se zahraniční investoři orientují s velkými obtížemi. Ideální strategií při průniku na trh je nalezení vhodného místního partnera, podobně jako to učinil Grafitec. Možností je ispolehnutí se na pomoc státu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče