Google: využití síly kliknutí

30. září 2008, 17:56 - Heather Green
30. září 2008, 17:56

Patentovaná metoda...

Celý podtitul: Patentovaná metoda klasifikace „ovlivňovačů“ ve společenských sítích by mohla podpořit inzertní byznys vyhledávače

Představte si, že by existovalo číslo, jež by dokázalo souhrnně vyjádřit, jak jste vlivní. Zohledňovalo by nejrůznější věci. Počínaje tím, kolik lidí znáte, přes to, jak často s nimi hovoříte, a konče tím, jak moc si tito lidé cení vašeho mínění. Vaše skóre by se mohlo srovnávat se skórem kohokoli na světě. Možná se tomu bude říkat googlovské číslo. Google má přihlášený patent na technologii klasifikace nejvlivnějších lidí na stránkách společenských sítí, jako jsou MySpace a Facebook. Vyhledávač tvůrčím způsobem uplatňuje stejný přístup ke společenským sítím, který použil pro ovládnutí byznysu on-linového vyhledávání. Pokud se to osvědčí, nakonec budou inzeráty ve společenských sítích možná významné – a výnosné. S BusinessWeekem Google odmítl o své představě hovořit. Ta však vychází ze stejného principu jako PageRank, algoritmus Googlu pro zjišťování, jaké webové stránky se objevují na seznamu výsledků hledání. Nová technologie by mohla sledovat nejen to, kolik přátel máte na Facebooku, ale i počet kamarádů vašich známých. Kamarádi s dobrým spojením z vás dělají zvlášť vlivné osoby. Tento sledovací systém by rovněž mohl stopovat, jak často si lidé posílají věci na webové stránky. Jak uvádějí lidé dobře obeznámení s přihláškou patentu, mohl by dokonce klasifikovat, jak je někdo úspěšný v tom, že přátele přiměje, aby si přečetli nějakou aktuální zprávu nebo se podívali na konkrétní videoklip. „Při vyhledávání (na Googlu) se zobrazují stránky s nejvyšším vlivem. Je naprosto pochopitelné, že se to rozšíří na on-linové komunity a lidi,“ říká Jeremiah Owyang, analytik firmy Forrester Research. Jak by to zlepšilo inzerci ve společenských sítích? Řekněme, že existuje skupina basketbalových fanoušků, kteří tráví hodně času vzájemným prohlížením svých stránek. Jejich profily pravděpodobně ukazují, že mají rádi basketbal. Kromě toho by někteří mohli být členy fanklubu Kobe Bryanta (populárního hráče basketbalového týmu Los Angeles Lakers – pozn. red.) nebo by si na svých stránkách mohli navzájem nechávat komentáře o posledních zápasech, které hráli nebo sledovali. S využitím současných standardních inzertních metod by firma, jako je Nike, platila Googlu za umístění zobrazené bannerové reklamy na stránce nějakého fanouška nebo za ukázání „sponzorovaného odkazu“, bude-li někdo hledat zprávy o basketbalu. Pomocí metody stopování vlivu by Google mohl důkladněji sledovat společné zájmy této skupiny fanoušků. Mohl by vidět, s jakými dalšími komunitami fanoušků přicházejí do styku a – což je nejdůležitější – zjišťovat, kteří členové přitahují největší pozornost, když aktualizují profily nebo posílají obrázky. Dodatečné informace by firmě Nike umožňovaly jak zpřesňování, tak rozšiřování jejího zacílení. A Googlu by dovolovaly, aby si za své inzertní služby nechával připlácet. Kdyby firma Nike chtěla například propagovat novou basketbalovou obuv, mohla by spolupracovat s Googlem na spuštění interaktivní hry s volnými hody pouze na profilových stránkách „ovlivňovačů“ komunity. S vědomím, že na těchto místech hra patrně přitáhne největší pozornost. A protože tato nová technika klasifikuje vazby mezi skupinami, Google by rovněž mohl cílit inzeráty na širší komunity. „Připlatil bych si, abych dostal určité video k někomu, kdo sdílí společný zájem s jinými lidmi. A ještě víc za hodně lidí se společným zájmem,“ říká Ian Schafer, generální ředitel on-linové reklamní firmy Deep Focus, mezi jejíž klienty patří Sean Jean a Universal Music Group.
Klasifikace vlivu není pro Google žádným akademickým cvičením. Vyhledávací obr zatím neměl z podnikání v oblasti společenských sítí velký zisk. V roce 2006 Google slíbil, že síti MySpace společnosti News Corporation zaplatí během tří let 900 milionů dolarů za právo umísťovat na této stránce reklamy. Vedoucí pracovníci Googlu vyjádřili zklamání z tohoto projektu, který dle Jeffreyho Lindsaye, analytika firmy Sanford C. Bernstein, snižuje hrubé marže Googlu o 1,5 procenta. V přihlášce patentu Google přiznal, že se některé z jeho starých přístupů neosvědčily. S novou technikou, jak tvrdí Schafer z firmy Deep Focus, „by se Google mohl stát Googlem společenských médií“.

Box s. 50:
1,5 %
Míra snížení hrubé marže Googlu kvůli dohodě o inzerci s MySpace

Pramen: Sanford C. Bernstein

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče