Google dostává na frak

01. srpna 2008, 19:29 - David Kasl
01. srpna 2008, 19:29

Vyhledávač s vlastním obsahem poráží konkurenci stoprocentní lokalizací

Je to peklo, když si chcete rezervovat místo v oblíbené restauraci, ale po kontaktu na kýžený podnik jako by se „internet slehl“. „Hledal jsem Il Primo ve Zlatých stránkách a nic,“ vypráví Američan Jack DeNeut historku starou několik let, kdy měl stejný problém. Na Seznamu ani Centru nebyl tehdy o nic úspěšnější. „Jak je možné, že restaurace v centru Prahy, poblíž Pařížské ulice, není na internetu k nalezení?“ ptal se tehdy Jack. A udělal si namátkový průzkum, kolik dalších restaurací takto „neexistuje“.
Byly jich stovky. „Problémem různých databází firem a vyhledávačů je, že za spoustu doplňkových údajů o firmě nebo fotografie musí firma zaplatit,“ říká programátor DeNeut. Taková databáze má potom jedno velké uživatelské minus: nikdy nebude kompletní.
Trvalo pár let a spoustu debat se známými nad pivem, jestli by bylo možné zpracovat databázi restaurací v celé Praze, včetně fotografií a údajů v pěti světových jazycích, jak by sběr dat mohl fungovat a podobně. „Nakonec jsem to spustil jako výzkumný projekt,“ vzpomíná DeNeut na zrod databáze Nelso.cz. Výhodou bylo, že je programátor, takže si všechno udělá sám.

S GPS do Miami

DeNeut si najal brigádníky, vybavil je fotoaparáty s GPS a jako testovací zónu zvolil Prahu 6. Je to jednoduché: brigádník chodí přidělenými ulicemi a fotografuje všechny firmy od barů a restaurací, přes školy a polikliniky, po večerky či květinářství. Díky GPS se snímky poměrně rychle a snadno zpracovávají a automaticky jsou podle souřadnic přiřazovány do mapy od Googlu. „Mohl bych použít i mapy Atlasu nebo Seznamu, u nich je ale problém, že nemají pokrytý celý svět,“ vysvětluje Američan.
Kromě fotografie firmy a pozice na mapě, která se při konkrétním vyhledávání zobrazí včetně vzdálenosti od výchozího místa hledání, obsahuje databáze Nelso.cz většinou i všechny praktické údaje: adresu, otevírací dobu, kontaktní telefony nebo e-maily. Vše je navíc v půlročních intervalech aktualizováno.

Momentálně má Jack DeNeut nejdůkladněji zmapovanou Prahu a Berlín a jen malé části dalších evropských měst. Během srpna a září budou brigádníci sbírat data v New Yorku a v Miami, která by se během října měla objevit na internetu. „Myslím, že vzhledem ke kurzu dolaru to jsou už dneska zajímavé destinace,“ domnívá se Jack. „Když to porovnám třeba s Kanárskými ostrovy, je letenka sice třeba dvakrát dražší, ale na místě je všechno včetně hotelů za poloviční ceny,“ dodává.
Během měsíce se chystá na zpracování Brna, po něm přijde Ostrava a do konce roku by měl být zmapován ještě Liberec. „Více méně bych chtěl pokračovat podle počtu obyvatel,“ říká DeNeut. Velký potenciál ale vidí ve zpracování západoevropských měst: „Zpočátku se téměř sto procent vyhledávání českých uživatelů týkalo České republiky, nyní tak polovina z nich vyhledává informace v západní Evropě.“

.cz, .com, .dk, .de, .es, .it, .ru, .pl, .hu, .sk, .fr

Nelso.cz je unikátní především stoprocentní lokalizací. V současnosti fungují stránky kromě češtiny v dalších deseti jazycích, do budoucna se jejich počet zdvojnásobí. „Když jste v Berlíně, můžete na Nelso.cz vyhledávat česky a dostanete výsledky rovněž v češtině,“ vysvětluje Jack výhodu lokalizace. Když neumíte německy, nemusíte si lámat hlavu, jak se správně píše „fahrradverleih“, ale do vyhledávače napíšete česky „půjčovna kol“. Výsledné údaje se objeví rovněž rovnou v češtině.
Stejně tak když Němec hledá lékárnu v Praze, stačí mu na německé homepage Nelso.de zadat do vyhledávání „apotheke“ a dostane se mu informací v jeho rodném jazyce.

Holky a hotely

Výhodou pro firmy je především to, že je údaje v Nelsu vůbec nic nestojí. „Kdokoliv by navíc chtěl upgradovat jakékoliv údaje, například o otevírací době, případně poslat fotografii, doplnit menu restaurace, stačí vyplnit formulář a odeslat,“ popisuje Jack.
Předtím, než jsou upravené informace zveřejněny, odesílá systém dotyčné firmě automaticky potvrzovací e-mail, případně poštou dopis s PIN kódem. „Jinak by pak naštvaný klient hned měnil název hospody na ,piča piča piča‘… no ne, to lidé udělají hned!“ směje se DeNeut s tím, že když v e-shopu, který kdysi provozoval, nabídl možnost úpravy údajů na obalech CD a DVD, tak tímto způsobem reagovali lidé okamžitě.
Nejpilnějšími upravovači údajů jsou podle Jacka Dánové: „Pro ně je důležité být na internetu, také u nich má pevné připojení asi 70 procent obyvatel!“
Nejaktivnějšími „slídiči“ jsou ale přece jen stále návštěvníci české homepage. Od loňského května, kdy byly stránky Nelsa poprvé spuštěny, se počet unikátních přístupů každý měsíc zdvojnásobuje. „Momentálně mám 20 tisíc přístupů denně, na všechny stránky dohromady,“ počítá DeNeut, „nárůst jsme zaznamenali například při spuštění ruských stránek Nelso.ru.“
Návštěvníci Nelsa v azbuce prý nejčastěji vyhledávají v Česku hotely a restaurace, na Nelso.de zase převažují holky.
„Na začátku bych nikdy nevěřil, že když si do Googlu zadám ,pivo Praha‘, Nelso.cz se objeví na první stránce výsledků hledání,“ usmívá se Jack DeNeut. Není divu, když celá čtvrtina návštěvníků stránek zavítá na interaktivní mapu cen piva v Praze… Ale to už je jen taková chuťovka navíc.

Jak to platí Jack Brigádníci, kteří sbírají data, servery pro jejich ukládání… to vše něco stojí. „Když jsem na zkoušku dokončil Prahu 6, ukázalo se, že to není tak drahé,“ říká Jack DeNeut. Veškeré náklady zpočátku hradil z platu (žije šestnáct let v Česku, ale pracuje jako programátor-konzultant pro americkou farmaceutickou firmu), v současnosti mu náklady pokrývá drobná kontextová reklama na stránkách. Doposud stoprocentně spolupracoval s Google AdSense, nedávno se rozhodl na české homepage využít rovněž reklamního systému AdFox, jenž provozuje Centrum.cz. Přestože kromě pokrytí nákladů generují příjmy z inzerce i něco navíc, DeNeut uvažuje, že v nejbližších měsících začne shánět potenciálního investora. „Potom bych se projektu mohl věnovat naplno,“ doufá ve splnění svého snu:.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče