Golf přiláká, prodat ale nemusí

01. září 2011, 09:20 - Renata Lichtenegerová
01. září 2011, 09:20

Developeři často lákají potenciální kupce na blízkost golfového hřiště. Reagují tak na rostoucí zájem Čechů o tento sport. Umístění bytů či domů v sousedství greenu však samo o sobě nestačí. Developerský projekt musí vždy nabídnout víc.

Foto: Profimedia.cz

Posledních 10 let přibývají v České republice nadšení golfisté. S rozvojem počtu golfových hřišť a rostoucí popularitou tohoto sportu přišla i reakce tuzemských developerů. Řada z nich začala nabízet specifický produkt – golfové rezorty. Většinou jsou to menší rezidenční projekty, domy, ale i byty v blízkosti golfových hřišť.

V poslední době vyrůstají tyto projekty především ve Středočeském kraji. Jmenovat je možné Konopiště Resort, Rezidenci Golf Beroun, Life Mladá Boleslav či Zámecké zahrady v obci Vysoký Újezd. V Praze láká kupce „na green“ například Rezidence Golf Hostivař.

Informace o přítomnosti golfového hřiště v dostupné vzdálenosti od nového rezidenčního projektu se zároveň stává běžnou součástí propagačních materiálů developerů. Kdo by si ovšem myslel, že golf spolehlivě „prodá“ developerský projekt, mýlil by se.

Rekreace na greenu

Podle Ivy Novákové, analytičky společnosti Jones Lang LaSalle, kupují Češi bydlení v golfových rezortech mimo Prahu především za účelem rekreace. Tyto nemovitosti tak konkurují například horským apartmánům a řadí se mezi luxusnější developerské projekty.

Ceny těchto bytových jednotek se pohybují okolo 60 tisíc korun za metr čtvereční. V případě nových rezortů v okolí Prahy jednoznačně převyšují cenu nového bydlení v daném středočeském městečku či vesnici,“ říká Nováková.

Aby měli lidé o tyto projekty zájem jako o takzvané druhé bydlení, musí rezorty nabízet daleko více než jen golfové hřiště. „Zcela klíčové jsou služby, které uspokojí příslušníky celé rodiny. Jedná se například o wellness nebo bazén,“ vysvětluje Nováková. Kupci, kteří mají zájem o rekreační nemovitost, podle ní preferují spíše menší byty o dispozicích 2+kk, které poskytnou pohodlné víkendové zázemí, ale nejsou náročné na údržbu.

Zdaleka ne všechny projekty sousedící s golfovým hřištěm ale vsadily na zmíněné menší byty pro rekreační účely. „Projekt Zámecké zahrady je koncipován pro výstavbu rodinných domů s dostatkem prostoru, přírody a snadnou dostupností do hlavního města. Zájemci ho poptávají většinou za účelem trvalého bydlení. Také máme případy pořízení pozemků jako investice,“ říká Radim Sayed z developerské společnosti Crestyl, která Zámecké zahrady staví.

Projekt se nachází v obci Vysoký Újezd západně od Prahy ve směru k Rudné. Pozemky o rozloze od 909 do 3 617 metrů čtverečních jsou rozděleny do jednotlivých čtvrtí okolo golfového hřiště Albatross Golf Resort. „Češi nejenže se stávají stále většími příznivci golfu, ale také velmi dobře zvažují své investice do bydlení. Pokud si chtějí pořídit vlastní dům, dávají přednost dostatku životního prostoru pro poklidné a komfortní bydlení a takové jsou právě lokality v blízkosti golfových hřišť,“ konstatuje Sayed. Bydlení u golfu má podle něho i další výhody, například velkou pravděpodobnost, že na místě jen tak nevznikne nějaká nevzhledná stavba, benzínová pumpa nebo třeba nějaký sklad či překladiště.

Jen něco navíc

S tím, že lze dostupnost golfového hřiště považovat za plus, souhlasí i obchodní ředitel realitní kanceláře Lexxus Peter Višňovský. Pro každého kupujícího, tedy i milovníka golfu, jsou však podle něho důležitější jiné parametry lokality, jako je dostupnost služeb, doprava, zeleň, kvalita a atraktivita bezprostředního okolí. „Naše zkušenosti ukazují, že golfový projekt je úspěšný, pokud se nachází v lokalitě, která nabízí atraktivní bydlení i pro negolfisty. Kupující v takovém případě pořizují nemovitost především k trvalému bydlení a golf berou jako zajímavou přidanou hodnotu,“ upozorňuje Višňovský.

Řada projektů, které sázely na přítomnost golfového hřiště, podle něho skončila ve fázi plánování. Často byly na vině přemrštěné ceny, někdy byly až o 100 procent vyšší, než bylo v daných lokalitách obvyklé. I golfový projekt musí podle Petera Višňovského respektovat základní pravidlo, že reálná cena každé nemovitosti je definována především samotnou lokalitou. Ostatní parametry jako architektura, standardy a specifické benefity (golfové hřiště, bazén) hrají sice důležitou roli, neměly by ale výslednou cenou příliš vybočovat od cen, které jsou v lokalitě běžné.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče