Geopoliticky významná automobilka

05. listopadu 2009, 17:40 - Karel Zaoral
05. listopadu 2009, 17:40

Opel

Zbraň ve volebním boji v Německu, pochybné kontakty německých politických špiček v Rusku, několik miliard eur a ruská finanční expanze v Evropě. To jsou faktory, jež obestíraly či ještě obestírají zamýšlený a nyní čerstvě zrušený prodej německé automobilky Opel, která léta patří americkému gigantu General Motors. Poté, co se svou nabídkou neuspěl koncern Fiat, zdál se být prodej Opelu rakousko-kanadsko-ruskému konsorciu Magna a Sberbank jako hotová věc. Týdeník EURO však již před časem upozornil (EURO 23/2009), že úhelným problémem prodeje Opelu bude pro americkou vládu, která v podstatě vlastní General Motors, a pro Evropskou komisi, jež do obchodu získala právo vstoupit kvůli avizované německé státní podpoře, právě majetková struktura kupujícího konsorcia.
Rakousko-kanadský podnik Magna, který patří mezi největší výrobce autodílů na světě, vlastní ruský oligarcha Oleg Děripaska. Ten je zároveň vlastníkem ruské automobilky GAZ. V ní se majetkově Děripaska potkává se státní ruskou bankou Sberbank. Jinými slovy, prodej Opelu Magně by v podstatě znamenal stoprocentní ovládnutí automobilky ruským kapitálem. A to se nelíbí Evropské komisi, která neoficiálně, avšak čitelně drží linii, jež by se dala popsat jako stop ruským penězům v Evropě téměř za každou cenu. Nejhlasitějšími odpůrci tohoto obchodu byli Britové a Poláci. Reakce německé vlády se dá označit za podrážděnou. Magna již dříve oznámila, že v případě převzetí Opelu propustí přibližně deset tisíc lidí, a německé vládě to nevadilo, dokonce přislíbila pomoc 4,5 miliardy eur. Poté, co totéž oznámil General Motors, však kabinet Angely Merkelové bezprostředně zareagoval požadavkem na okamžité vrácení provozního úvěru 1,5 miliardy eur, který Opel od německé vlády získal, aby odvrátil bankrot. Tím ještě zesílilo podezření, že Němci se s Děripaskou neveřejně dohodli, že avizované propouštění se odehraje mimo Německo. Jediným místem, kde by pak Opel mohl v Evropě zredukovat počet zaměstnanců o zmiňovaných deset tisíc, je Velká Británie.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
AMD Ryzen 3 1200 a 1300X – Čtyřjádra za skvělé ceny (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít