Geopoliticky významná automobilka

05. listopadu 2009, 17:40 - Karel Zaoral
05. listopadu 2009, 17:40

Opel

Zbraň ve volebním boji v Německu, pochybné kontakty německých politických špiček v Rusku, několik miliard eur a ruská finanční expanze v Evropě. To jsou faktory, jež obestíraly či ještě obestírají zamýšlený a nyní čerstvě zrušený prodej německé automobilky Opel, která léta patří americkému gigantu General Motors. Poté, co se svou nabídkou neuspěl koncern Fiat, zdál se být prodej Opelu rakousko-kanadsko-ruskému konsorciu Magna a Sberbank jako hotová věc. Týdeník EURO však již před časem upozornil (EURO 23/2009), že úhelným problémem prodeje Opelu bude pro americkou vládu, která v podstatě vlastní General Motors, a pro Evropskou komisi, jež do obchodu získala právo vstoupit kvůli avizované německé státní podpoře, právě majetková struktura kupujícího konsorcia.
Rakousko-kanadský podnik Magna, který patří mezi největší výrobce autodílů na světě, vlastní ruský oligarcha Oleg Děripaska. Ten je zároveň vlastníkem ruské automobilky GAZ. V ní se majetkově Děripaska potkává se státní ruskou bankou Sberbank. Jinými slovy, prodej Opelu Magně by v podstatě znamenal stoprocentní ovládnutí automobilky ruským kapitálem. A to se nelíbí Evropské komisi, která neoficiálně, avšak čitelně drží linii, jež by se dala popsat jako stop ruským penězům v Evropě téměř za každou cenu. Nejhlasitějšími odpůrci tohoto obchodu byli Britové a Poláci. Reakce německé vlády se dá označit za podrážděnou. Magna již dříve oznámila, že v případě převzetí Opelu propustí přibližně deset tisíc lidí, a německé vládě to nevadilo, dokonce přislíbila pomoc 4,5 miliardy eur. Poté, co totéž oznámil General Motors, však kabinet Angely Merkelové bezprostředně zareagoval požadavkem na okamžité vrácení provozního úvěru 1,5 miliardy eur, který Opel od německé vlády získal, aby odvrátil bankrot. Tím ještě zesílilo podezření, že Němci se s Děripaskou neveřejně dohodli, že avizované propouštění se odehraje mimo Německo. Jediným místem, kde by pak Opel mohl v Evropě zredukovat počet zaměstnanců o zmiňovaných deset tisíc, je Velká Británie.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít