Gastronomii vládnou zahraniční nealko nápoje

07. října 2002, 00:00 - Stranu připravila Dana Rybáková
07. října 2002, 00:00

Kofola patří s Coca Colou a Pepsi Colou k nejsilnějším značkám na tuzemském trhu Do restauračních zařízení dodávají nápoje především zahraniční firmy. Podíl tuzemských značek nepřesahuje v jednotlivých případech dvacet procent. Jedním z největších trhů v oblasti gastronomie je segment nealkoholických nápojů.

Kofola patří s Coca Colou a Pepsi Colou k nejsilnějším značkám na tuzemském trhu

Do restauračních zařízení dodávají nápoje především zahraniční firmy. Podíl tuzemských značek nepřesahuje v jednotlivých případech dvacet procent.

Jedním z největších trhů v oblasti gastronomie je segment nealkoholických nápojů. Více než 90 procent všech gastronomických zařízení nabízí podle posledního šetření společnosti Incoma svým zákazníkům alespoň nějaké nealkoholické nápoje. Jde o sortiment, který se nabízí téměř všude a je nenáročný na prodej. Přitom o něj mají zákazníci intenzivní zájem.

V gastronomii se české nápoje příliš neprosazují

Na rozdíl od maloobchodního trhu, kde je možné vidět často i nápoje nízké či dokonce velmi nízké kvality, ve většině gastronomických provozoven se dnes setkáme s produkty značkových dodavatelů. Pro spotřebitele je to záruka stabilní a vysoké úrovně kvality. Dalším důvodem, proč se v této oblasti setkáváme právě se značkovými produkty, je velká náročnost obsluhy tohoto distribučního kanálu pro dodavatele. Pro celkový odbyt nápojů je gastronomie samozřejmě velmi důležitá. Dodavatel, který si to uvědomuje, musí do tohoto odbytiště také investovat a mít dostatečné know-how. V největší části provozoven jsou podle výzkumného projektu Incoma Horeca Monitor zastoupeny značky jako Coca Cola, Pepsi Cola, Fanta, Mirinda, Mattoni a podobně. Provozovny přitom nealkoholické nápoje nakupují většinou od dodavatelů či příslušného velkoobchodu. Další zajímavou stránkou trhu nealkoholických nápojů v gastronomii je vysoká míra koncentrace dodavatelů - výrobců. Vezmeme-li například kolové nápoje, o 80 procent celého trhu se dělí značky Coca Cola a Pepsi Cola. Velmi podobná je situace i v segmentu toniků a ovocných limonád. Tuzemské značky samozřejmě mají také své zastoupení, ovšem v podstatně menší míře. Jejich tržní podíl nepřesahuje v jednotlivých případech dvacet procent.

Kofola znovu dobývá trh

Nejprodávanější značkou na českém trhu, pokud jde o tmavé limonády, je Coca Cola, druhá je Pepsi Cola a třetí místo patří Kofole. Kofola se do triumvirátu nedostala náhodou. Otevření trhu zahraničním výrobkům a amerikanizace, které tento nápoj počátkem 90. let minulého století vymetly z trhu nevídanou rychlostí, už tolik nepůsobí. Lidé začali preferovat tuzemské výrobky. Hlavně má však Kofola o třetinu méně cukru a o polovinu méně kofeinu než její zahraniční konkurentky. V posledních třech letech tak zažila Kofola nebývalý návrat na český i slovenský potravinářský trh. A právě Kofola, lépe řečeno značka Kofola, změnila letos svého majitele. Od farmaceutické firmy Ivax-ČR ji za 215 milionů korun koupil krnovský výrobce nealkoholických nápojů a. s. Santa nápoje. Tato firma vyrábí Kofolu na základě licenční smlouvy už od začátku roku 2000. Tuto sycenou limonádu bylo možné koupit až do roku 2001 hlavně v maloobchodě. Vloni začali její producenti oslovovat i gastronomii. „Je to těžší trh, než by se zdálo,“ uvedl generální ředitel společnosti Santa nápoje Jannis Samaras. Na to, aby bylo možné Kofolu koupit i v restauračních zařízeních, bylo třeba vynaložit investice desítek milionů korun. Prodej této limonády tvoří více než čtvrtinu ročního obratu firmy, který má letos dosáhnout 1,6 miliardy korun. Firma vyrábí další známé značky jako Top Topic a Jupí a od letošního léta má dohodu o spolupráci s americkou společností Royal Crown Cola International při výrobě RC Coly, která zaujímá třetí místo na světovém trhu kolových nápojů.

Jak se narodila Kofola

Více než čtyřicet let se tato tmavá limonáda objevuje na tuzemském trhu. Ale jak vlastně vznikla? Je třeba jít až do poloviny minulého století. Vznik Kofoly totiž souvisel s rozsáhlým výzkumným úkolem jak využít kofein izolovaný ze sazí jako odpadu při pražení kávy. A tak ve Výzkumném ústavu pro farmacii a biochemii přišla na svět Kofola. Její výrobu od roku 1960 zajišťovala opavská Galena. Tento farmaceutický podnik i přes velký pokles prodejů černé limonády v letech 1993 až 1996 její výrobu nezrušil. Dokonce v roce 1997 odkoupil ochrannou známku od společnosti Spofa Praha. Kofola sice patří do skupiny tmavých nápojů, nemá však s Coca Colou nebo tuzemskou citrokolou mnoho společného. Jejím základem je 14 přírodních látek, kde hlavní váhu mají ovocné báze jablek, rybízu, třešní, višní, lékořice, maliníku, pomeranče, skořice, dále kardamom a koriandr. Odpad při pražení kávy se již pro výrobu Kofoly nepoužívá. Do sirupu Kofo, který je základem nápoje, se už mnoho let dodává kofein v prášku.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče