Gastarbajtři socialismu na zpáteční cestě

27. listopadu 2006, 00:00 - Kazimír Jánoška
27. listopadu 2006, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETYVietnamci. Momentálně jich u nás není více než dvanáct tisíc. Prakticky každý týden z Ostravy-Mošnova odlétá zpět do rodné vlasti kolem stopadesáti z nich. Země uprostřed Evropy je už nepotřebuje, dokonce má pocit, že jsou jí na přítěž. Vietnamci.

PSALI JSME PŘED 15 LETY

Vietnamci. Momentálně jich u nás není více než dvanáct tisíc. Prakticky každý týden z Ostravy-Mošnova odlétá zpět do rodné vlasti kolem stopadesáti z nich. Země uprostřed Evropy je už nepotřebuje, dokonce má pocit, že jsou jí na přítěž.

Vietnamci. Spíš drobní než vzrostlí lidé ze země vzdálené od Československa zhruba dvanáct a půl tisíce kilometrů. Příslovečná je jejich skromnost, pracovitost, zejména však obchodnická zdatnost. Pro našince jsou to však nemakačenkové a především šmelináři.

S odstupem let je prakticky nemožné vypátrat, kdo a při jaké příležitosti přišel na nápad vozit pracovní síly z jihovýchodní Asie přes půl světa na těžkou práci v jiných klimatických a kulturních podmínkách. Ten „někdo“ však určitě nebyl sám. Na federálním ministerstvu práce a sociálních věcí počátkem října pracovníci odboru cizinecké zaměstnanosti potvrdili, že před jedenácti lety, kdy se uzavírala smlouva mezi ČSSR a VSR, byla provedena kalkulace, kolik bude mít náš stát čistého zisku z jednoho vietnamského pracovníka. Po odečtení nákladů na dopravu, zaučení, oblečení, dovolenou a další se dospělo k částce 17 000 Kč ve prospěch našeho státního rozpočtu. Kde ty loňské sněhy jsou? Při kalkulaci v roce 1980 se samozřejmě vycházelo z tehdy platných cen, to znamená, že je třeba taková letenka stála 5500 Kč proti dnešním 28 000 Kč. Samozřejmě, že ve výčtu v tomto směru by se dalo dlouze pokračovat. Přesto je to úplně zbytečné, byť by se mohlo zdát, že obrovským růstem nákladů na dopravu, ale i na stravu a některých dalších položek, přináší pracovní pobyt jednoho Vietnamce u nás místo očekávaného zisku 17 000 Kč skutečně několikanásobně vyšší ztrátu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít