František Malinský vybudoval základ Amylonu

28. listopadu 2009, 01:03 - Robert Šimek
28. listopadu 2009, 01:03

Český podnikatel František Malinský vystudoval medicínu. Koncem 19. století ale převzal vedení škrobárny v Ronově nad Sázavou a vybudoval z ní jeden z nejvýznamnějších podniků v kraji – základ dnešního Amylonu.

Obec Ronov nad Sázavou vznikla v podhradí stejnojmenného hradu, založeného počátkem 14. století pány z Lichtemburka. Po roce 1357 bylo ke zdejšímu panství připojeno i nedaleké město Přibyslav, tento stav ale vydržel jen do husitských válek. Roku 1421 byl ronovský hrad vypálen a od poloviny 16. století se uvádí jako pustý.

Vesnička ztratila na významu a upadla téměř v zapomnění. Změna přišla teprve v 19. století, kdy zde Christian Peška založil škrobárnu a pustil se do průmyslového zpracování brambor. Na jeho práci pak roku 1891 navázal švagr František Malinský, který z nevelké továrničky dokázal vybudovat silný podnik s řadou pobočných závodů.

Lékař a starosta František Malinský se narodil roku 1850 v Hlinsku v rodině místního měšťana a vlastence. Od mládí chtěl být lékařem, po ukončení střední školy proto nastoupil na pražskou Karlo-Ferdinandovu univerzitu, kde roku 1875 získal titul MUDr. Po krátké praxi v několika nemocnicích se vrátil do rodného města, kde nastoupil – díky příznivým okolnostem i vlivu rodičů – na uvolněné místo obvodního lékaře. To mu umožnilo zapojit se do veřejného života a brzy se stal i starostou místního Sokola. Roku 1877 se v Přibyslavi oženil s Boženou Peškovou, dcerou škrobárenského podnikatele z Ronova nad Sázavou. Sám se ale do podnikání zatím nepouštěl, ještě několik let se věnoval původní profesi, a byl dokonce starostou města. Teprve po tchánově smrti se rozhodl skomírající ronovskou továrnu zachránit a roku 1891 převzal její vedení. Spojení mocných První Malinského kroky směřovaly k modernizaci zařízení a celkovému zlepšení organizace práce. Vyrukoval navíc i proti konkurenci, a to hned na několika úrovních. Malé, nedokonale technicky vybavené podniky nepředstavovaly pro ronovskou škrobárnu hrozbu a stačilo většinou počkat, až dojde k zastavení jejich provozu pro nerentabilnost. Středně velké továrny už byly větším oříškem, ale i ony se postupně dostávaly do problémů a Malinský je začal skupovat. Tímto způsobem získal například škrobárny v Nížkově a Přibyslavi. |FRANTIŠEK MALINSKÝ (1850-1926)|
| Narodil se 30. listopadu 1850 v Hlinsku. V Praze vystudoval medicínu a stal se obvodním lékařem. Roku 1877 se oženil s dcerou Christiana Pešky a roku 1891 převzal vedení jeho škrobárny v Ronově. Podnik modernizoval a v kraji postupně zlikvidoval většinu konkurence. Se závody v Polné, Žďáře a Hesově pak roku 1912 vytvořil akciovou společnost Amylon, která se stala jedním z největších škrobárenských podniků na Moravě. Byl předsedou Živnostenské banky i dlouholetým poslancem a senátorem. Zemřel 7. dubna 1926.|
Velké průmyslové podniky v Polné, Žďáře nad Sázavou a Hesově ovšem pouhým čekáním porazit nešlo a bylo nutné s nimi spolupracovat. Prvním krokem se roku 1908 stala koupě škrobárny v Pohledských Dvořácích, které se účastnili zástupci všech zmíněných firem. Společný postup se ukázal jako velmi výhodný, roku 1912 proto došlo ke spojení konkurentů a vzniku akciové společnosti Amylon.
Cesta na výsluní František Malinský se stal předsedou správní rady a jeho vliv ještě stoupl. Centrálním ředitelem Amylonu byl jmenován jeho syn Vladimír a sídlo podniku zůstalo v Ronově. Odpadlo navíc soupeření s někdejšími rivaly a Malinský se mohl věnovat i dalším činnostem. Byl činovníkem Obchodní a živnostenské komory, Národohospodářského ústavu a od roku 1907 i místopředsedou Družstva hospodářských lihovarů. Roku 1917 se stal na tři roky předsedou představenstva Živnostenské banky a v témže čase vykonával i funkci předsedy Ústředního svazu průmyslu. Kromě toho byl několik let poslancem Národního shromáždění a senátorem. Od dědiců Theodora Eichmanna koupil roku 1904 zámek v Holovousích u Hradce Králové, jehož se stal prvním českým majitelem. Později ho věnoval synu Milanovi, který byl od dětství slepý, a sám se přestěhoval do Prahy. Rána z milosti**

Přemíra aktivit se ale podepsala na jeho zdraví. Trpěl kornatěním tepen a roku 1926 u něj odhalili pokročilé stadium rakoviny. Jako lékař věděl, že se nemůže uzdravit, proto si ještě tentýž rok vzal život ranou z revolveru.

Ronovský závod byl po válce znárodněn a stal se součástí nově vzniklého národního podniku Amylon Havlíčkův Brod (později státní podnik Škrobárny). Výroba ale probíhala beze změn a v sortimentu až do šedesátých let zůstala i takzvaná „mejdlíčka“ – levné cukrovinky z bramborového škrobu.

Zvrat nastal teprve po roce 1989, kdy privatizací vznikla opět akciová společnost Amylon se závody v Havlíčkově Brodě, Polné a Ronově nad Sázavou. Místo brambor se začala zpracovávat pšenice a klasický škrob doplnila výroba lepku, škrobového sirupu, pudinků, knedlíkových těst a instantních kaší.

Prameny: Historie a současnost podnikání na Vysočině, Přibyslavský čtvrtletník, Amylon, a. s.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Auta
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové…
Komentář: Řídím rád, ale příchodu autonomního řízení se nemohu dočkat
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek. Designem nepřekvapí
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Technologie
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Huawei Mate 10: první dojmy z nové řady inteligentních phabletů (video)
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Navštivte jiné světy. V Google Mapách najdete i planety a měsíce
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít