Francouzská PSA převezme Opel. Vznikne evropská automobilová dvojka

06. března, 18:15 - čtk
06. března, 18:15

Francouzská automobilka PSA Group koupí ztrátovou evropskou divizi americké automobilové skupiny General Motors za 2,2 miliardy eur (59,5 miliardy korun). Transakcí, kterou obě společnosti oznámily dnes v Paříži, vznikne evropská automobilová dvojka za německou skupinou Volkswagen.

Spojená společnost chce vyrábět přes pět milionů aut ročně, loňský úhrn činil asi 4,3 milionu. Spojením vznikne skupina se zhruba 16procentním podílem na evropském automobilovém trhu. Podnik vystřídá na pozici druhé největší evropské automobilky francouzského výrobce Renault a dostane se za Volkswagen, který má na evropském trhu podíl 24 procent.

Analytici: Spojená firma bude závislá na evropském trhu

Akvizice německé automobilky Opel francouzským koncernem PSA nebude mít bezprostřední dopad na český trh, řekl Jan Linhart z KPMG. Jednotlivé značky budou zřejmě nějakou dobu fungovat jako dosud. Teprve v průběhu několika let můžeme očekávat, že v rámci hledání synergií dojde k úpravě zaměření jednotlivých značek a změně nabídky modelů.

Podle vedoucího partnera ve společnosti EY Petra Knapa spojení obou značek alespoň krátkodobě znamená velký objem náročných činností a musí být provedeno rychle a dobře. Řada značek v rámci jedné budoucí firmy si konkuruje a fakticky bude PSA představovat dokonce pět značek (Peugeot, Citroen, DS, Opel a Vauxhall). Nová spojená firma bude navíc velmi závislá na evropském trhu a potřebuje rychle růst na rozvíjejících se trzích a případně i v USA. Na českém trhu zřejmě značka sjednotí své aktivity do jedné importérské organizace a bude velmi pravděpodobně optimalizovat svou síť obchodních partnerů.

Plány transakce, které obě firmy oznámily v polovině února, vyvolaly v Německu a Británii obavy ze zavírání továren a rušení pracovních míst. Šéf PSA Carlos Tavares ale slíbil, že dosavadní závazky GM vůči výrobě a zaměstnanosti splní a zároveň dostane nově získané aktivity do zisku.

„Jsme přesvědčeni, že obrat v hospodaření divize Opel-Vauxhall se s naší podporou výrazně zrychlí,“ uvedl Tavares v dnešním sdělení.

Budoucí šampion?

Hlavní součástí evropské divize GM je německá automobilka Opel, v Británii vyrábí vozy jeho sesterská značka Vauxhall. GM v Evropě zaměstnává ve 12 výrobních závodech asi 38 tisíc lidí, z toho asi polovinu v Německu. V Británii má GM zhruba 4500 zaměstnanců.

Tavares minulý týden řekl, že převzetí Opelu nabízí příležitost k vytvoření evropského automobilového šampiona, který by mohl brzy prodávat více než pět milionů aut ročně. PSA očekává, že díky spojení do roku 2026 ročně ušetří 1,7 miliardy eur. Transakci musí schválit evropské regulační orgány, završena by měla být do konce tohoto roku.

Automobilky s největším podílem na evropském trhu (2016):
1. Volkswagen 24,1 %
2. Renault 10,1 %
3. PSA Group 9,7 %
6. GM (Opel, Vauxhall) 6,6 %

Podíl české Škody, která je součástí VW, činí 4,4 %. Zdroj: best-selling-cars.com

Více ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz

PSA se ještě před třemi lety nacházela v potížích a nechala si pomoci francouzským státem společně s čínským investorem, automobilkou Dongfeng Motor. Loni společnost zvýšila odbyt o šest procent na 3,15 milionu vozů a vykázala nejsilnější růst prodeje od roku 2010.

Také Opel se v minulých letech dostal do existenčních problémů. GM uvažovala o jeho prodeji, nakonec se ho ale rozhodla restrukturalizovat. Opel doufal, že do loňska se vymaní ze ztrát, za minulý rok ale utrpěl další ztrátu, tentokrát 257 milionů dolarů (6,6 miliardy korun). Firma loni zvýšila prodej na evropském trhu o zhruba čtyři procenta na 1,16 milionu vozů, což bylo maximum od roku 2011.

Finanční ředitel PSA Jean-Baptiste de Chatillon uvedl, že Opel se jako součást francouzské skupiny do roku 2020 vrátí k zisku. Evropské aktivity GM jsou ztrátové od roku 1999. „Opel je ztrátový hlavolam, který nikdo v GM po desetiletí nedokázal vyřešit,“ uvedla analytička Rebecca Lindlandová ze společnosti Kelley Blue Book.

Nejde o kvantitu

Odchod GM z evropského trhu potvrzuje, že šéfka této americké automobilové skupiny Mary Barraová dává přednost posílení ziskovosti před podílem na světovém trhu. GM se nyní zbavuje řady dalších vedlejších aktivit po celém světě a prozatím rezignovala na souboj o světové prvenství, který donedávna vedla s Volkswagenem a japonskou Toyotou. „Pro GM je to další krok v úsilí o zlepšení naší výkonnosti,“ uvedla dnes Barraová.

GM za výrobní aktivity evropské divize dostane 1,3 miliardy eur. PSA zároveň společně s francouzskou bankou BNP Paribas vyplatí americkému podniku dalších 900 milionů eur za finanční divizi Opelu a banka ji bude provozovat jako společný podnik.

PSA v České republice provozuje společně s japonskou společností Toyota kolínskou automobilku TPCA. Tento podnik loni vyrobil přes 220 tisíc vozů.

Čtěte dále:

Opel nestačí. PSA se zajímá o koupi automobilky Proton

Továrny na Opel v Německu zachováme, slibuje PSA

Stíhání kvůli emisím hrozí ve Francii i automobilce PSA


Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít