Franchisa se dočkala svého úvěru

18. listopadu 2003, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
18. listopadu 2003, 00:00

PŘI FINANCOVÁNÍ FRANCHISINGOVÝCH PROJEKTŮ MUSÍ BANKA VYŘEŠIT TROJSTRANNÝ VZTAH. VEDLE VĚŘITELE A DLUŽNÍKA OVLIVŇUJE PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR TAKÉ POSKYTOVATEL FRANCHISY, KTERÝ MŮŽE PROJEKTU VÝZNAMNĚ POMOCI, NEBO HO POTOPIT.

Podnikatelé ale stále nevědí, jak financovat své projekty

Financování franchisingu a malého a středního podnikání bylo věnováno Franchising forum na počátku listopadu, při němž byl Profit mediálním partnerem. „Za uplynulé dva roky nastal v nabídce možností, jak financovat rozvoj malého a středního podnikání a franchisové podniky,výrazně pozitivní posun,“ konstatoval prezident České asociace franchisingu Aleš Tulpa. Dodal však, že stále zůstává problémem, jak naplnit kritéria pro získání cizích finančních zdrojů. Navíc podle něho není dostatečná informovanost o zdrojích a možnostech mezi podnikateli. Na druhé straně mají banky relativně nízké znalosti o franchisingu. „Banky dnes umějí rychle zafinancovat podnikatele, kterého znají. Daleko komplikovanější je stav při financování začínajících podnikatelů,“ uvedl náměstek výkonného ředitele pro marketing Komerční banky Petr Slabý. Franchising však podle něho dává jasná pravidla, jak by mělo podnikání vypadat a do značné míry snižuje riziko podnikání nejen pro podnikatele samého, ale i pro financující banku. Sofistikovaný franchisor si velmi pečlivě vybere jak podnikatele, tak lokalitu, v níž bude působit. „Nastaví kontrolní mechanizmy, postará se o marketing. Zajistí odbyt - což je to nejdůležitější. Obávám se, že pro banky je velmi těžké financovat třeba jednu restauraci. Pokud je to ale franchisingový koncept, je to velmi reálné,“ řekl Slabý. Komerční banka využila zkušenosti svého majitele - francouzské banky Société Générale - s financováním franchisových konceptů ve Francii a letos na jaře spustila pilotní projekt financování jedné prodejny ve franchisovém konceptu Yves Rocher v tuzemsku. Franchisa sice na jedné straně usnadňuje začínajícímu podnikateli život, na straně druhé to však pro financující banku znamená vyřešit nikoli dvoustranný, ale třístranný vztah - mezi bankou, franchisorem (poskytovatelem franchisy) a franchisantem (příjemcem franchisy). Nejdříve je třeba vyřešit vztah banka-franchisor. Na základě informací, které finanční ústav dostane od poskytovatele franchisy vyhodnotí životaschopnost celého projektu. Potom přichází na řadu příjemce franchisy. Ten banku seznámí s vlastní představou o franchise. Ta dává obrázek o jeho odborných a manažerských schopnostech. „Řekne nám, jak se orientuje ve finančních tocích svého podniku. To za něj nemůže udělat ani banka, ani franchisor. Nechceme po něm podrobný podnikatelský plán,“ podotkl Slabý. Komerční banka také požaduje, aby franchisant vložil do podnikání vlastní zdroje. „Velmi těžko začínají projekty, které byly vystavěny jen na bankovních nebo jiných cizích zdrojích. Ani franchisa není báječné podnikání na cizí účet,“ uzavřel Slabý.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče