Fox versus CNBC: válka na spadnutí

03. října 2007, 16:57 - Burt Helm
03. října 2007, 16:57

Kanál Fox Business Network má dost peněz...

… a počítá s trpělivostí společnosti Fox. Obojí bude potřebovat.

V osmém poschodí manhattanského sídla Foxu odpočítávají čas. Dne 15. října tato firma, kterou vybudoval Rupert Murdoch tím, že vyzýval k zápasu úřadující veličiny, zahájí vysílání kanálu Fox Business Network (FBN). A Roger Ailes, jenž založil stanici Fox News jako hlásnou troubu populismu a zároveň trumfl CNN, je zcela zaujatý plánováním své bitvy s CNBC, vysoce výnosným ekonomickým kanálem v majetku firmy General Electric. „Nic tuhle společnost nevzrušuje tolik jako utkání s protivníkem,“ tvrdí dlouholetý vedoucí pracovník Foxu.
Bude to tvrdý boj, ale Murdochovi stojí za to, aby riskoval. Spolu s Ailesem se bude muset ucházet o přízeň diváků CNBC, kteří mají vyšší společenské postavení a jsou velmi vzdělaní, a dále inzerentů těch nejzvučnějších jmen, protože právě tam jsou peníze. Jak se uvádí ve výzkumech firmy SNLKagan, stanici CNBC vynášejí reklamy ročně 245 milionů dolarů. Má provozní marži 57 procent a provozní zisky 335,3 milionu dolarů (kabeloví operátoři jí rovněž platí 27 centů měsíčně za každého předplatitele).
Murdoch a Ailes však mají jednu velkou počáteční nevýhodu. Kanál FBN bude zpočátku moci sledovat jen o něco málo víc než 30 milionů domácností – což odpovídá asi třetinovému dosahu stanice CNBC a ještě menšímu, než má Bloomberg TV. A budou tito diváci chtít, co bude FBN nabízet? Murdoch prohlásil, že nový kanál bude pro „Main Street“ (hlavní ulici), čímž se bude odlišovat od toho, čemu říká zaměření CNBC na Wall Street. Jenže populistická programová skladba Foxu nemusí tolik vyhovovat řídícím pracovníkům z podnikatelské branže. „Otázkou není, zda jsme na kanál Fox Business připraveni my, ale zda jsou oni připraveni na nás,“ tvrdí prezident CNBC Mark Hoffman.
Ovšem že se v posledních dvaceti letech Murdoch úspěšně utkal nejen se stanicí CNN, ale rovněž s „velkou trojkou“ televizních sítí (CBS, NBC a ABC – pozn. překl.) a se sportovní stanicí ESPN. Jeho zisky nebyly snadné, levné nebo rychlé. Murdochovi to nevadí. Čekal bezmála deset let a přišel o dvě miliardy dolarů, než prorazila stanice British Sky Broadcasting. Dnes má společnost News téměř osm miliard dolarů hotovosti. Když bude Murdoch chtít vynaložit půl miliardy na FBN, než dosáhne zisku, jak předvídá jeden analytik, bude si to moci dovolit.
Prozatím Murdoch a Ailes pracovali v tajnosti. Až v posledních několik týdnech obchodní zástupci FBN kontaktovali inzerenty, ale ani tentokrát toho moc neprozradili o programové skladbě. Powerpointová prezentace složená z devatenácti diapozitivů, kterou viděl BusinessWeek, se soustředí hlavně na úspěch stanice Fox News. „Opravdu nevím, jakou mají strategii,“ přiznává Chris Geraci z vyššího vedení mediální agentury OMD.

HLEDÁNÍ HVĚZD

Je však pravděpodobné, že by se nový kanál společnosti Fox mohl nakonec hodně podobat kanálu CNBC, přinejmenším v průběhu obchodního dne. Hoffman přiznává, že se Ailes – který tento kanál řídil tři roky, než v roce 1996 odešel do Foxu – snažil nalákat superhvězdu Jima Cramera, jehož dynamická osobnost pomohla zvýšit sledovanost sítě CNBC v hlavním vysílacím čase. Ailes pravděpodobně osloví další značkové jméno sítě: Mariu Bartiromovou, kterou uvedl na obrazovku v roce 1993, až jí za dva roky vyprší kontrakt. (Bartiromová je rovněž fejetonistkou BusinessWeeku.) A možná projeví zájem o angažování Liz Clamanové, bývalé moderátorky CNBC, až v polovině října skončí platnost její dohody, že po určitou dobu nebude pracovat u konkurence. Hvězdou FBN je prozatím rozhlasový finanční guru Dave Ramsey známý svým heslem „rozcupujte kreditku“, který bude mít pořad v hlavním čase. Ailes se k tomu odmítl vyjádřit.
Na stanici CNBC využívá Jeff Zucker, šéf společnosti NBC Universal, k propagaci nového ekonomického kanálu velmi sledovaný pořad Today (Dnes). A stanice CNBC se patrně znovu zaměří na hlavní vysílací čas s pořady, jako jsou American Greed (Americká lačnost) a kousavější Fast Money with Dylan Ratigan (Rychlé peníze s Dylanem Ratiganem), které posune do významného bloku v pět hodin odpoledne.
Avšak skutečnou hádankou je vztah stanice CNBC k deníku The Wall Street Journal právě teď, když Murdoch kupuje za pět miliard dolarů společnost Dow Jones, jež tyto noviny vlastní. Stanice CNBC má kontrakt, platný ještě pět let, který jí umožňuje exkluzivní přístup k reportérům Journalu, aby od nich získávala běžné ekonomické zprávy. Nicméně Murdoch prohlašuje, že se mohou objevit na FBN, kde budou mluvit o takových tématech, jako jsou osobní finance. A třebaže ani jedna strana nechce v současnosti nic prozradit, Murdoch patrně vypočítává, kolik bude muset zaplatit za úplné ukončení dohody se stanicí CNBC.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče