Fotbal nažhaví polskou ekonomiku

16. července 2007, 00:00 - EVA MARZINI
16. července 2007, 00:00

Mistrovství Evropy ve fotbale se v roce 2012 uskuteční v Polsku a na Ukrajině. Pro podnikatele toto rozhodnutí vedení UEFA znamená víc než jen fotbalovou zábavu. Podle časopisu Forbes na posledním šampionátu Portugalci, kteří mistrovství hostili, vydělali 839 milionů eur. Zemi navštívilo 600 tisíc návštěvníků.

Každý z nich průměrně utratil 1320 eur.

U našich severních sousedů láká hlavně balík stavebních projektů, na nichž mají firmy vysokou šanci profitovat. Už jen proto, že některé musí být podle požadavku UEFA hotové do roku 2010. Času není nazbyt a nedostatek stavebních kapacit Poláci hlásí už dnes. Je to výzva pro české stavitele a jejich subdodavatele. Rozsah investic, o kterých se začalo v polských médiích od oficiálního vyhlášení hovořit, je impozantní. Díky šampionátu se za krátkou dobu má z Polska stát supermoderní země. Novotou se mají blýskat dálnice, železniční a tramvajové tratě, městské komunikace, na zelené louce vyroste i několik nových dopravních tepen. To je jen strohý výčet plánovaných akcí, o kterých organizátorská města i ministerstvo dopravy informují.

To, co se nepovedlo uskutečnit za posledních 16 let, se nyní má podařit expres rychle – už do pěti, ne-li už do tří let. Opravdu se za tak krátkou dobu podaří zrealizovat hned několik náročných projektů? Výše investice, jež šampionát zemi přinese, se odhaduje na pár desítek miliard eur. Za konečným číslem již dnes vyvstávají tučné otazníky. Deník Rzecpospolita upozorňuje, že již nyní Polsku chybí okolo 10 miliard eur.

Naopak ekonomové z ING Slezské banky pro časopis Forbes uvádějí, že Polsko s miliardovými investicemi do infrastruktury počítalo. A to ještě než padlo rozhodnutí UEFA o účasti země na fotbalovém mistrovství Evropy. Ekonomové ujišťují, že prostředky na dálnice i železniční tratě budou, a byly by, i kdyby se fotbalové mistrovství v Polsku nekonalo. Rozdíl je jen v tom, že šampionát je dostatečným důvodem, aby se investovalo dříve, než se původně plánovalo.

Času není nazbyt a nedostatek stavebních kapacit hlásí Poláci už dnes.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít