Ford S-Max: Rodinný přítel, na kterého je spoleh

27. listopadu 2010, 05:47 - Stanislav Švarc
27. listopadu 2010, 05:47

O vozech třídy MPV panuje spousta předsudků. Tak třeba, že jsou to jen krabice na kolech nebo že majitel, pokud je to muž, koupí zcela rezignoval na mladické sny. Vzdal život. Nehodlám se o (ne)pravdivosti těchto tvrzení přít, ale jedno je jisté a vzhledem k povaze i pochopitelné: Od empévéček obecně není fér vyžadovat kopec zábavy.

Foto: Ford

Ve Fordu si před čtyřmi roky řekli, že zkusí vyrobit vůz, který by splnil i představy náročnějších řidičů. Tak se zrodil S-Max – vůz větší než kompaktní C-Max, ale menší než Galaxy. Auto nabízející nejen obrovský vnitřní prostor a trochu rozumného luxusu, ale i jízdní vlastnosti běžného sedanu. Povedlo se a dostavily se i prodejní úspěchy. Letos pak přišel čas na omlazení, S-Max se trochu změnil a dostal i modernizované motory. Vyzkoušel jsem jeden z nich, testovaný automobil poháněl naftový čtyřválec Duratorq o objemu dvou litrů.

Vzhled je dynamičtější

S-Max samozřejmě i nadále zůstává pořádným kusem auta, na délku měří přes čtyři a půl metru. Mírně se však změnil jeho výraz, který teď především díky novým LED světlometům a masivnější spodní části přední masky působí agresivněji a dynamičtěji. Novinky najdeme i v interiéru, především v podobě kvalitněji působících materiálů. Prostoru je tu spousta i na zadních sedadlech, sezení je komfortní. Druhou řadu sedadel tvoří tři nezávislé sedačky, které lze posouvat a nastavovat dle libosti. Dají se sklopit i do roviny, čímž vzroste objem zavazadlového prostoru ze 755 litrů až na 2 000 litrů.

Testovaný vůz měl navíc i třetí řadu sedaček (za 26 500 korun), která je „schovaná“ na dně zavazadelníku. Manipulace se sedadly je jednoduchá, a i když jde spíš o nouzová místa k sezení, mohou se hodit.

Ford S-Max 2.0 TDCi

motor vznětový čtyřválec

  • *objem 1997 cm3 max. výkon 120 kW (163 k) max. rychlost 205 km/h max. toč. moment 320/340 z 0–100 km/h 9,5 s spotřeba 5,7 l/100 km cena test. modelu 1 048 490 Kč Jak jezdí Za jízdní vlastnosti si Ford zaslouží velkou pochvalu. Řízení je přesné, podvozek překvapivě agilní a auto během jízdy působí mimořádně sebejistě. A to i při rychlejší jízdě. Tu testovaný S-Max zvládá skvěle. Hlavním hrdinou je přitom povedený a již zmiňovaný vznětový dvoulitr Duratorq, který autu daruje výkon 163 koní a vyniká dostatkem točivého momentu. A po zahřátí se chová i způsobně kultivovaně. Tohle všechno a třeba i přirozená poloha za volantem či přesné řazení dělá z S-Maxu velice příjemné auto, které je opravdu radost řídit. Vždy, když poprvé usedám do testovaného vozu, vynuluji všechny měřiče. Když jsem takto projížděl údaji palubního počítače ve fordu, uhodil mě do očí výpočet kilometrů, které mohu urazit bez potřeby tankování. Displej totiž ukazoval dojezd 924 kilometrů. Důvody jsou dva. Prvním je palivová nádrž o objemu 70 litrů, druhým vrozená spořivost. Test Profitu S-Max dokončil s průměrnou spotřebou jen lehce přesahující 7 litrů na 100 kilometrů. Ale během klidné jízdy na okreskách počítač dlouhodobě hlásil pouhých 5,4 litrů! Díky tomu je návštěva čerpacích stanic slavnostnější a vzácnější než pečená kachna k obědu. Za výbavu si pořádně připlatíte**

S-Max má ještě jednu velkou přednost, kterou je široký výběr výbavy. Už základní provedení Trend (cena začíná na 722 990 korunách) nabízí sedm airbagů, ESP, duální automatickou klimatizaci, kůží potažený volant, ovládání rádia na volantu a spoustu dalšího. Testovaná verze Titanium měla navíc například vyhřívané čelní sklo, vyhřívané trysky vstřikovačů, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, tempomat, informační displej FordConvers+, zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním nebo třeba systém monitorování tlaku v pneumatikách.

Za nestandardní výbavu si však Ford nechá zaplatit dost velké částky, například sada Business DVD, obsahující DVD navigační systém se sedmipalcovým dotykovým barevným displejem, audiosystém, osm reproduktorů a parkovací asistent s čidly vpředu a vzadu vyjde na 72 500 korun. Zájemci o S-Maxe tak musí počítat s výrazným nárůstem ceny. Za to ale získají opravdu příjemného rodinného přítele, který je rozhodně nezklame.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče