Fond plavidel má být pomocí rejdařům

22. září 2003, 00:00 - (ová)
22. září 2003, 00:00

EVROPSKÁ UNIE ZAVEDLA VŠEM ČLENSKÝM STÁTŮM POVINNOST VÉST TZV. FOND PLAVIDEL. TO VZNIKLO V DOBĚ, KDY USOUDILA, ŽE JE TŘEBA VODNÍ DOPRAVU PODPOROVAT, A ZJISTILA, ŽE SE PO ŘEKÁCH PLAVÍ LODĚ VE ŠPATNÉM TECHNICKÉM STAVU.

EVROPSKÁ UNIE ZAVEDLA VŠEM ČLENSKÝM STÁTŮM POVINNOST VÉST TZV. FOND PLAVIDEL. TO VZNIKLO V DOBĚ, KDY USOUDILA, ŽE JE TŘEBA VODNÍ DOPRAVU PODPOROVAT, A ZJISTILA, ŽE SE PO ŘEKÁCH PLAVÍ LODĚ VE ŠPATNÉM TECHNICKÉM STAVU.

Vytvořila celou řadu programů, aby rejdař mohl starou loď sešrotovat a přitom aby ho pořízení nové lodě finančně nezatížilo víc, než bude schopen splácet převážením zboží, aby se odlehčilo silnici a železnici. Totéž by měly mít i přistupující státy. Český úředník vytvořil návrh zákona, který bohužel už schválila i vláda, že fond plavidel bude. Ale bude to vlastně účet pod ministerstvem dopravy, o němž bude rozhodovat ministr dopravy a přispívat na něj budou jenom rejdaři. Takže cenu stavby lodě je nutno navýšit o povinný odvod do tohoto fondu. V EU funguje tento fond zhruba tak, že kdo sešrotoval starou loď a postavil novou, dostane na ní příspěvek. Kdo sešrotoval starou loď a nepostavil novou, dostane peníze, protože odstranil nepotřebnou kapacitu lodního parku. Ale kdo si chce postavit novou loď bez likvidace staré, zaplatí do fondu. To je jediný příspěvek rejdařů. Další příjmy přicházejí od různých fondů, z daní, od státu. Český návrh zákona slibuje jediný příspěvek na zřízení aparátu tohoto fondu. Jde také o to, aby se podmínky pro naše rejdaře srovnaly s Evropskou unií. Zatím jsou nepředstavitelně náročné a složité. Provozovatel musí mít minimálně středoškolské vzdělání, musí mít prokazatelnou praxi, musí složit potřebný počet testů u plavebního úřadu. Když tohle všechno splní, je mu vydána koncesní listina. Není tedy jednoduché se k tomuto podnikání dostat. Lodě musí navíc splňovat přísné klasifikační normy, složitější než třeba auta. Je-li loď starší, musí na klasifikační prohlídku jednou za dva a půl roku, jinak je termín pětiletý, po pětiletém cyklu by loď měla jít na celkovou prohlídku na souši. V EU si stát uvědomuje, že bude-li podnik prosperovat, má z toho samozřejmě příjem stát. U nás stát hlídá zákon. Vytváří zákon a vyhlášky a je mu jedno, jestli jsou pro podnikatele únosné, nebo ne. Naopak překážky a břemena jsou nastaveny třikrát či čtyřikrát náročněji, než jsou v EU. Lodní doprava znamenala pro české země vždy cestu k vyspělejšímu „západnímu světu“. Tradice oboru je ve velké míře založena na přejímání principů a pravidel z této světové strany a na navazování kontaktů nejen se západoevropským materiálním, ale i kulturním a duchovním pojetím života.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče