FOMA se podívala Brazilcům na zoubek

07. října 2011, 10:08 - Iva Hrušková
07. října 2011, 10:08

Legendární královéhradecká firma je známá svou produkcí černobílého fotomateriálu. V Brazílii uspěla se specifickým produktem – s filmem, který používají zubaři při rentgenování chrupu svých pacientů. Ten se v samotné Brazílii nevyrábí, takže FOMA mohla během tří let zpětinásobit objem dodávek.

Foto: FOMA

Pokud si půjdete koupit černobílý film do fotoaparátu, možná dostanete značku FOMA. Firma z Hradce Králové má ale širší pole působnosti – a to jak v nabídce produktů, tak v jejich dostupnosti. Můžete se s ní setkat po celém světě.

Jednou ze zemí, kde je společnost už zavedená, je i Brazílie. Má tam úspěch se svými dentálními intraorálními filmy. Ty používají dentisté při rentgenování. Více než 90 procent těchto filmů FOMA exportuje. „Potenciál světového trhu je obrovský. A právě v Brazílii stejně jako jinde v Latinské Americe lidé velmi dbají na to, jak vypadají,“ říká obchodní ředitel společnosti Jan Jelínek. Latinská Amerika je společně se Spojenými státy v tomto ohledu pro firmu největším trhem. Dentisté zde navíc využívají snímkování nesrovnatelně častěji než například v České republice.

V Brazílii je počet dentistů v poměru na počet obyvatel podobný jako například ve Spojených státech. Firma si udělala průzkum trhu a zjistila, že může se svým portfoliem v této zemi uspět. Začala v ní působit v roce 2004. „Zacílili jsme tam, kde je potenciál největší, a povedlo se,“ dodává Jan Jelínek. „Po šestileté zkušenosti s dodáváním originálního výrobku Dentix na nás letos přešel i jeden z největších dodavatelů dentálních produktů v Brazílii, pro kterého nyní vyrábíme filmy pod jeho vlastní obchodní značkou,“ pochvaluje si Jelínek.

Prostředník se neosvědčil, zkusili jsme to tedy napřímo

Jako jeden z nejdůležitějších kroků vidí Jan Jelínek účast na výstavách. „Bez osobního kontaktu bychom těchto úspěchů určitě nedosáhli,“ vysvětluje. FOMA začala v Brazílii působit prostřednictvím obchodního partnera na dálku. Obchod se ale nerozvíjel, a tak se přede dvěma lety firma rozhodla k vlastní prezentaci. Do země se vydala vystavovat výrobky. Právě díky tomu získala důležitého klienta, i když jednání vedoucí k samotnému zahájení spolupráce trvala ještě skoro rok.

Clo je desetkrát vyšší než v Argentině

Byrokracie v zemi je podle společnosti srovnatelná s Evropskou unií. Dlouhé bylo vyřizování registrace produktu na brazilském ministerstvu zdravotnictví, které si vyžádalo devět měsíců. Příznivé pro evropské exportéry nejsou ani dovozní podmínky. Clo v Brazílii na tento typ výrobků je v desítkách procent a to zbytečně zdražuje produkt. Například sousední Argentina má přitom dovozní poplatky řádově desetkrát nižší. Brazilci takový produkt ovšem naštěstí nevyrábějí a import je jedinou možností jeho získání. Firma proto zaznamenává úspěchy. Ty se navíc v poslední době stupňují. Obrat vývozu se za tři roky zhruba zpětinásobil a směřuje k 15 milionům korun.

Samotný produkt nebylo třeba nijak přizpůsobit. Firma pouze doplnila portugalský návod – s angličtinou si totiž podle Jana Jelínka vystačíte jen asi u poloviny obchodníků. Téměř všichni se domluví španělsky, ale sázkou na jistotu je pouze portugalština.

Jednání s partnery se od Evropy příliš neliší. Je ale znát odlišný přístup k času. „Nemůžete očekávat odpověď na dotaz tentýž den, a když odpoví do týdne, je to úspěch,“ doplňuje Jelínek. Další partnery pro dentální film v Brazílii už firma neplánuje. „Chceme stávající vztahy posilovat. Myslím, že máme obchod dobře nastartovaný, a budeme se soustředit na jeho rozvoj,“ dodává Jan Jelínek.

Firma chce do Brazílie dodávat i další typy zboží, například černobílé fotografické filmy a papíry. Velký potenciál představuje i místní trh s technickými rentgenovými filmy pro nedestruktivní zkoušení. Ty jsou používané například v leteckém průmyslu nebo strojírenství. Firma se v nejbližším období chce soustředit právě na ně.

Aktuálně se účastní putovní Panamerické konference a výstavy nedestruktivního zkoušení, která se letos koná v Mexiku. Má zde domluvené schůzky také s několika brazilskými partnery. Od akce očekává další rozvoj obchodů v latinskoamerickém regionu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít