Fleet management zatím příliš netáhne

17. října 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
17. října 2005, 00:00

SPRÁVA VOZŮ Správa vozového parku (fleet management) je zatím stále pojmem, se kterým se lze setkat spíše na odborných konferencích než u samotných provozovatelů. Přitom vhodná správa autoparku může ušetřit značné peníze. Jak na to?

SPRÁVA VOZŮ Správa vozového parku (fleet management) je zatím stále pojmem, se kterým se lze setkat spíše na odborných konferencích než u samotných provozovatelů. Přitom vhodná správa autoparku může ušetřit značné peníze. Jak na to? Vrámci vozových parků (fleetů) se v České republice zatím provozuje zhruba jeden milion automobilů, což je přibližně 25 procent celkově registrovaných vozidel. Na celkových prodejích nových vozů se vozidla fleetů podílejí - v závislosti na značce -mezi 15 až 80 procenty. Nejčastěji zastoupenými značkami ve fleetech jsou Škoda, VW, Ford a Opel, s mírným odstupem následují Renault a Peugeot. Oproti západní Evropě je v Česku zanedbatelný podíl japonských značek. Lze očekávat, že tento stav se nijak výrazně měnit nebude. Meziročním srovnáním lze zjistit, že podíl nových fleetových vozidel neustále narůstá. A to zejména díky tomu, že firmy své vozové parky stále omlazují (méně než 40 procent všech vozů ve fleetech je starších pěti let). Při rozhodování o způsobu správy firemního autoparku je nutné zejména určit základní koncept a strategii. Nejčastějším řešením je tuto činnost outsourcovat, tedy zabezpečit ji externím správcem. Následuje další důležité kritérium - výběr vhodných vozidel. Vývoj techniky dnes zaplavuje trh desítkami značek a stovkami modelů, typy a varianty je zbytečné počítat. Většina fleetů je dnes velmi různorodá. Obvyklé rozhodování o nákupu vozidla je podle „ceny“, a to zejména u malých a středních fleetů. Zhruba 14 procent firem má výběr značky či modelu vozu (z příslušné nabídky) jako součást motivačního programu a tento podíl se neustále snižuje. U rozhodování je také zvažována obvykle pouze nákupní cena vozu. Tato cena však reálně představuje 30 až 50 procent celkových nákladů. Posouzení nákladů na provoz, údržbu, servis, opravy zpravidla chybí a rovněž se nezohledňuje zůstatková hodnota. Téměř 50 procent vozových parků je řízeno centrálně. To znamená, že existuje osoba nebo oddělení, případně jiný subjekt, s kompetencemi ve vztahu k řízení parku. Necentrální způsob managementu vozového parku podporuje neekonomické jednání (dává příležitost jednotlivcům získávat profit na úkor firmy). Klasickým příkladem je situace, kde se o vše stará majitel/ředitel firmy - počínaje nákupem kancelářského nábytku přes IT až po vozidla. Má-li se však tento člověk prioritně věnovat vizím a strategii firmy a péči o zákazníky, zákonitě se někde něco musí „ošidit“. Řešením je tedy buď centralizace v rámci firmy (podpořená případně outsourcingem), nebo komplexní outsourcing. ZÁSADY SPRÁVNÉ SPRÁVY VOZOVÉHO PARKU**

  • důkladně analyzovat situaci a zvolit správnou strategii
  • svěřit co nejvíce činností odborníkům
  • důkladně zvážit složení vozového parku podle značek i typů aut
  • posuzovat náklady na vozový park ze všech hledisek
  • určit osobu nebo externí firmu zodpovědnou za správu autoparku
  • důkladně vybírat partnery a dodavatele služeb pro autopark
  • řádně zmapovat a zefektivnit všechny procesy související se správou autoparku

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče