Firmy vtrhly na Facebook i Twitter: Místo přátel byznys

22. dubna 2009, 16:00 - Pavla Hejlová, <a href="http://www.aktualne.cz">Aktuálně.cz</a>
22. dubna 2009, 16:00

Vyměnili byste přátelství za desetidolarový kupon na nákup nebo hamburger? V současné době, kdy na sociální sítě jako Facebook či Twitter proniká stále více firem nabízejících řadu exkluzivních slev a výhod, nad touto otázkou řada lidí zapřemýšlí.

Autor: Martin Siebert

Slevovou strategii podle agentury AP čas od času uplatňuje například americký obchodní řetězec Sears. Kupon na nákup v hodnotě 10 dolarů věnuje uživateli, který se stane fanouškem této firmy na kdysi čistě vysokoškolském serveru Facebook a připojí se do její skupiny.

Smaž si přátele, dostaneš hamburger

Počítačová firma Dell zase zasílá na Twitteru slevové kódy pro online nákupy. Obchod s obuví Zappos.com pravidelně daruje vstupenky na noční plavbu.

Aby firmy v současnosti uspěly, snaží se být součástí toho, co zákazníka baví a zkoušejí s ním komunikovat. „Ve kterém (obchodě) jsi byl nakupovat? Vyprávěj mi o tom,“ vyzývá uživatele na Twitteru obchodní řetězec Kmart.

Jiné firmy zase vsadily na efekt. Tuto zimu rychlé občerstvení Burger King vyvolalo na síti rozruch, když nabídlo svůj hamburger Whooper zdarma komukoli, kdo si z Facebooku vymaže 10 přátel - tedy uživatelů, kteří jsou propojeni s danou osobou.

Neznalost prostředí „Více než na nových kontaktech a seznamování na internetu je Facebook spíše o propojování s lidmi, které znáte ze svého života, a sdílení informací s nimi. Firmy se samozřejmě do tohoto virtuálního vesmíru přátel snaží vetřít,“ popisuje situaci ředitel OgilvyInteractive Tomáš Jindříšek. Za určitých okolností tato strategie podle něj může fungovat. „Pokud mám rád například KFC a to mě na místě, kam často chodím (například Facebook) informuje o novinkách, jistě mě to potěší nebo mi to minimálně nevadí.“ Většina firem s tím ovšem neumí pracovat a pasivně čeká, že se uživatelé stanou jejich fanoušky samovolně, připomíná Jindříšek. Klíčové je tak hlavně zaujmout. Ne všechny společnosti už stihl svět sociálních sítí zlákat - mnohé teprve o vstupu přemýšlejí. V takových případech často zakládají firemní profily sami fanoušci. „Prozatím jsme ve fázi, kdy ověřujeme možnosti provozovatelů sociálních sítí a plánujeme testovat vhodné kampaně ve formě pilotů,“ sdělila například tisková mluvčí Microsoft v České republice Markéta Kuklová. Nicméně stále více firem se od plánů přesouvá k činům. Sociálním sítě již využívá například mobilní operátor Vodafone. „Jsme nadšenci do moderních online nástrojů, využíváme je stále častěji a rádi s nimi experimentujeme - konkrétně například Facebook, Youtube, Twitter, Stream.cz či vlastní blog,“ říká mluvčí Vodafone Miroslav Čepický. Operátor na Facebooku vytvořil několik stránek, které mají řádově desítky až stovky fanoušků. Jeho konkurent T-Mobile využívá k propagaci svých služeb hlavně Facebook a videoserver Youtube. „Na Facebooku zkoušíme vytvářet profily a cílenou reklamu na jeho uživatele, kterých je nyní už asi 400 tisíc Čechů,“ uvádí Miroslav Jiřík, senior manažer přímé a online komunikace. Slevové kupony a další reálné benefity se ovšem v Česku zatím prakticky nevyužívají. Nízké náklady**

Podle Jiříka přestává fungovat klasický model reklamy na internetu, kdy firma lákala uživatele pomocí bannerů k návštěvě stránek. „Nevýhodou je zatím „neznalost“ tohoto prostředí a možností, jež sociální sítě nabízejí, a to jak ze strany jak zadavatelů, tak i agentur,“ připouští Jiřík.

Co je ale naopak pro firmy zásadní výhodou jsou nízké náklady.

Vynaložené prostředky operátora T-Mobile jsou v porovnání s klasickou reklamou na internetu minimální. Zatím se pohybují v řádu desítek tisíc.

Podobně je na tom i Vodafone. „Přes Facebook s našimi zákazníky budujeme užší vztah než třeba klasickou reklamou, a to navíc flexibilně, kreativně a s mizivými náklady,“ dodává Čepický.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít