Firmy se soustředí hlavně na přežití

20. července 2009, 11:10 - <a href="http://www.nasepenize.cz">NašePeníze.cz</a>
20. července 2009, 11:10

Průzkum společnosti Ernst & Young mezi vedoucími představiteli 570 významných mezinárodních společností potvrzuje silný dopad globální recese na firemní sektor.

Autor: ec.europa.eu

Většina společností se stále soustředí na přežití, je zde ale i řada těch, které se snaží nové příležitosti využít. Téměř polovina dotázaných (43 %) přiznává, že události posledního roku a půl trvale změnily provozní model jejich firem. Dalších 45 % potvrzuje jeho dočasnou změnu. Stejně tak recese ovlivnila proces řízení rizik, podle 56 % vrcholových manažerů na trvalo a podle 33 % dočasně.

Přežít není dosud lehké

Ernst & Young uskutečnila podobný průzkum již před pěti měsíci. Respondenti i nyní registrují silnou cenovou konkurenci, stále dochází ke značnému počtu bankrotů. Zároveň ale roste počet organizací, které ve svém sektoru zaznamenaly nové firmy. Celková nálada je nadále velmi střízlivá, přestože 64 % respondentů dokázalo realizovat úspory nákladů, 31 % hlásí růst tržeb a více než třetina považuje současné podnikatelské prostředí za příznivější pro strategické akvizice. Většina manažerů však byla svědkem poklesu tržeb (58 %) a ziskovosti (56 %).

„Vzhledem k tlaku jakému jsou tyto firmy vystaveny, stojí za zmínku, že těsná většina firem si vede za poslední rok lépe nebo se jejich hospodářské výsledky nezměnily. V příštím roce se však management bude muset naučit jednat ještě rychleji a rozhodněji.“ říká Vladislav Severa.

Jsme z nejhoršího venku?

Mírný posun od lednových odpovědí naznačuje, že nejhorší dopad krize už by mohl být za námi. V předchozím průzkumu 82 % dotázaných sdělilo, že jejich firma se soustředí na restrukturalizaci v důsledku hospodářského poklesu, zatímco 74 % usilovalo o pouhé udržení stávajícího provozu. Tato čísla se snížila na 74 % a 65 %. Zároveň s tím vzrostl o 10 procent podíl společností, které „využijí recesi k zahájení nových tržních aktivit“. Tento trend naznačuje, že roste počet firem, které pátrají po výhodných nákupech ve „výprodeji“.

Vladislav Severa k tomu poznamenává: „Mnohá aktiva jsou nyní k dispozici za podstatně nižší ceny než před dvěma lety, což přiláká některé oportunistické kupce. Počet manažerů, kteří v průzkumu odhalili záměr získat strategické akvizice, vzrostl z lednových 7 % na téměř čtvrtinu. Vzhledem k přetrvávajícímu relativnímu nedostatku peněžních prostředků očekáváme kreativnější struktury transakcí a alternativní metody financování.“

Jak firmy reagují v krátkodobém horizontu?

V posledním roce 86 % firem zintenzivnilo programy snižování nákladů, 52 % urychlilo restrukturalizační plány a 38 % odstartovalo „program podstatného snížení stavu zaměstnanců“. Na otázku, jaké jsou hlavní krátkodobé cíle, respondenti nejčastěji uvádějí ziskovost (73 %), cenovou strategii (55 %) a vztahy se zákazníky (52 %).

Hotovosti je méně

V lednu více než čtvrtina respondentů tvrdila, že hotovost není problém, nyní je jich pouze 18 %. Dotázaní rovněž kladou důraz na intenzivnější komunikaci s investory a ratingovými agenturami. Nicméně ubývá firem, které odprodávají majetek čistě z důvodu získání peněžních prostředků. Místo toho se zaměřují na nové podmínky úvěrových smluv. Tři čtvrtiny respondentů potvrdily, že jejich firmy provedly „top down“ prověrku řízení pracovního kapitálu a peněžních toků.

„Bez snadného přístupu k úvěru se řízení peněžních prostředků stává ještě více klíčovou disciplínou než dřív, a to z hlediska cílového zaměření na zákazníka, větší kontroly dodavatelských vztahů a neustálého dohledu nad množstvím peněžních prostředků vázaných na strojní zařízení,“ vysvětluje Vladislav Severa.

Více na NašePeníze.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče