Firmy se k EU nehlásí

03. srpna 2004, 00:00 - Tomáš Berger
03. srpna 2004, 00:00

Využívání označení "made in EU" bude pro evropské výrobce dobrovolné. Návrh Evropské komise na sjednocení označení původu výrobků totiž neuspěl.

Využívání označení „made in EU“ bude pro evropské výrobce dobrovolné. Návrh Evropské komise na sjednocení označení původu výrobků totiž neuspěl.

S návrhem na jednotné označení původu výrobků přišla Evropská komise zhruba před půl rokem. Označení „made in EU“ by podle jejích původních představ vedlo buď ke zrušení dosavadního národního označování podle jednotlivých zemí, nebo k jejich souběžnému zachování (případně spojenému používání typu „made in EU - Germany“.

Návrh se ihned setkal s nevolí zejména u politiků i zástupců firem největších států Unie. Značka „made in EU“ nemá podle nich ve světě zdaleka takový zvuk, jako mají například „made in Germany“ nebo „made in France“. Značky se obávají také výrobci národních specialit jako například francouzského vína nebo holandských sýrů. Naopak novým členským státům by jednotné označování mohlo v některých případech spíše prospět, protože by je ve světě zařadilo do skupiny vyspělých evropských států.

Vedle „zviditelnění Evropské unie“ byla jedním z hlavních oficiálních důvodů pro zavedení jednotné značky také snaha zamezit prodávání výrobků asijských firem pod národními evropskými značkami. Společná evropská značka by tomu údajně zabránila, protože podmínky jejího získání by byly přísnější. Sama Evropská komise však připustila, že zavedení značky „made in EU“ by nutně vedlo k dalšímu nárůstu byrokracie.

Před několika dny Evropská komise oznámila, že od návrhu kvůli malému zájmu evropských firem ustupuje. Pokusí se nyní připravit takový návrh, který by společnostem umožnil používat jednotnou značku dobrovolně, tj. jen když o ni budou mít samy zájem.

České republice by zavedení jednotné značky nicméně mohlo pomoci i ve vyřešení vleklého problému: Stále totiž chybí jednotný a ve světě známý jednoduchý název pro Českou republiku. Většina výrobců nyní používá označení „made in Czech Republic“, objevují se ale i pokusy o zkrácenější Czechia, Czechland nebo jen Czech. Přinejmenším označení Czechia však není příliš perspektivní: Státní agentura CzechTourism nedávno přiznala, že snahy o zavedení tohoto označení byly omylem, protože cizinci si Českou republiku často pletli s Čečenskem.

Tomáš Berger

autor je studentem ekonomie

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít