Firmy se k EU nehlásí

03. srpna 2004, 00:00 - Tomáš Berger
03. srpna 2004, 00:00

Využívání označení "made in EU" bude pro evropské výrobce dobrovolné. Návrh Evropské komise na sjednocení označení původu výrobků totiž neuspěl.

Využívání označení „made in EU“ bude pro evropské výrobce dobrovolné. Návrh Evropské komise na sjednocení označení původu výrobků totiž neuspěl.

S návrhem na jednotné označení původu výrobků přišla Evropská komise zhruba před půl rokem. Označení „made in EU“ by podle jejích původních představ vedlo buď ke zrušení dosavadního národního označování podle jednotlivých zemí, nebo k jejich souběžnému zachování (případně spojenému používání typu „made in EU - Germany“.

Návrh se ihned setkal s nevolí zejména u politiků i zástupců firem největších států Unie. Značka „made in EU“ nemá podle nich ve světě zdaleka takový zvuk, jako mají například „made in Germany“ nebo „made in France“. Značky se obávají také výrobci národních specialit jako například francouzského vína nebo holandských sýrů. Naopak novým členským státům by jednotné označování mohlo v některých případech spíše prospět, protože by je ve světě zařadilo do skupiny vyspělých evropských států.

Vedle „zviditelnění Evropské unie“ byla jedním z hlavních oficiálních důvodů pro zavedení jednotné značky také snaha zamezit prodávání výrobků asijských firem pod národními evropskými značkami. Společná evropská značka by tomu údajně zabránila, protože podmínky jejího získání by byly přísnější. Sama Evropská komise však připustila, že zavedení značky „made in EU“ by nutně vedlo k dalšímu nárůstu byrokracie.

Před několika dny Evropská komise oznámila, že od návrhu kvůli malému zájmu evropských firem ustupuje. Pokusí se nyní připravit takový návrh, který by společnostem umožnil používat jednotnou značku dobrovolně, tj. jen když o ni budou mít samy zájem.

České republice by zavedení jednotné značky nicméně mohlo pomoci i ve vyřešení vleklého problému: Stále totiž chybí jednotný a ve světě známý jednoduchý název pro Českou republiku. Většina výrobců nyní používá označení „made in Czech Republic“, objevují se ale i pokusy o zkrácenější Czechia, Czechland nebo jen Czech. Přinejmenším označení Czechia však není příliš perspektivní: Státní agentura CzechTourism nedávno přiznala, že snahy o zavedení tohoto označení byly omylem, protože cizinci si Českou republiku často pletli s Čečenskem.

Tomáš Berger

autor je studentem ekonomie

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče