Firmy přecházejí na e-podání

29. září 2008, 08:00 - Jan Němec
29. září 2008, 08:00

PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY - Portál veřejné správy zaznamenal oproti loňsku padesátiprocentní nárůst elektronických podání.

Využívá je už téměř 50 tisíc firem. Zatím však spíše větších.

České firmy ve stále větší míře využívají možnosti komunikovat s úředníky přes internet. Potvrzují to aktuální statistiky počtů elektronických podání přes Portál veřejné správy. Ten zaznamenal za poslední půlrok padesátiprocentní nárůst uživatelů. Transakční část portálu tak nyní využívá více než 67 tisíc uživatelů z přibližně 50 tisíc firem. Úřadům měsíčně zašlou v průměru 130 tisíc podání tvořených často desítkami formulářů.

Celkový počet elektronických formulářů odeslaných přes portál za celou dobu jeho fungování už dosáhl více než třiceti milionů. Růst obliby Portálu navíc dále pokračuje: každý měsíc přibývá kolem tisíce nových uživatelů.

Nejvíce formulářů přijímá ČSSZ

Nejpilnějším z úřadů, které se do systému elektronických podání přes Portál zapojily, je Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Ta umožňuje už od roku 2005 elektronické zasílání evidenčních listů důchodového pojištění nebo přihlášek nemocenského pojištění. „V současné době s ČSSZ elektronicky komunikuje přes 71 procent firem s více než 25 zaměstnanci. Preferují totiž přednosti e-podání, především třeba dostupnost služby kdykoliv během dne bez ohledu na úřední hodiny a menší administrativní náročnost,“ konstatuje ředitelka ČSSZ Božena Michálková.

V oblíbenosti elektronických podání existují velké rozdíly v závislosti na velikosti firmy. Podle statistik ČSSZ působí v Česku přibližně 28 tisíc firem s více než 25 zaměstnanci. Z nich posílá evidenční listy důchodového pojištění právě přes portál celých 23 tisíc. Výrazně méně je však elektronická komunikace rozšířena u menších firem. Těch je podle ČSSZ v tuzemsku zhruba 280 tisíc. Elektronická podání však využívá pouze necelých 25 tisíc z nich.

O největším vytížení Portálu ze strany ČSSZ svědčí i každoroční trendy. V dubnu, kdy je termín pro odevzdání formulářů pro ČSSZ, totiž počet e-podání „vyskočí“ každý rok zhruba o třetinu. Podle Roberta Hernadyho ze společnosti Microsoft, která zajišťuje provoz transakční části, tvoří e-podání pro ČSSZ necelé dvě třetiny provozu portálu. „Téměř třetina provozu připadá na ministerstvo dopravy. Zbytek na Generální ředitelství cel a ministerstvo financí,“ upřesňuje Hernady. Ministerstvo dopravy podle něj využívá Portál k zasílání elektronických testů k řidičskému oprávnění. Měsíční počty podání se liší podle počtu žadatelů o řidičák. V průměru ale ministerstvo měsíčně přijme 25 tisíc formulářů.

Systém e-podání se však neomezuje pouze na centrální úřady. Možnost napojit se na transakční část Portálu veřejné správy mají i samosprávné celky. První vlaštovkou mezi nimi je Plzeňský kraj. Ten od jara letošního roku spustil systém elektronické komunikace lidí s úřady pod názvem VIRTUOS (VIRTUálně-Občan-Samospráva). Projekt se však stále ještě rozbíhá. Proto tvoří e-podání jen menší část jeho provozu. Lidé jej prozatím využívají hlavně k získávání informací nebo k rezervaci termínu návštěvy některých úřadů.

Příležitost pro vývojáře

Portál veřejné správy a potažmo celý systém elektronických podání představuje nejen usnadnění života pro firemní účetní, ale i podnikatelskou příležitost pro české softwarové firmy. Společnosti vyvíjející podnikové manažerské informační systémy většinou do svých produktů zahrnuly řešení, které umožňuje odesílání e-podání přímo z těchto firemních systémů. Nyní se zaměřují na servis zákazníkům. Poskytují školení a učí firmy používat e-podání, ale například i elektronické podpisy. Podle Roberta Hernadyho se na trhu objevili i vývojáři, kteří nabízejí komunikační komponenty pro Portál veřejné správy jako samostatný produkt k využití ve firemních aplikacích.

Příkladem je NZ Servis. Ten se podle obchodního ředitele Zdeňka Suchého zaměřil na vývoj softwarové komponenty pro portál s garantovanou technickou podporou. „Náš software s názvem Portlink umožňuje uživatelům zpracovaná a následně importovaná data elektronicky podepsat, zašifrovat a odeslat na Portál veřejné správy. Uživateli poskytuje Portlink také informace o průběhu zpracování odesílaných dat – například oznámení o chybách nebo o správném doručení dat k adresátovi,“ vysvětluje Suchý. Software od NZ Servisu nyní využívají jak firmy zaměřené na daňové, mzdové a účetní poradenství, tak vývojáři podnikových účetních programů. Zájem o software i servis k němu podle Suchého roste společně se zájmem o e-podání. Mezi uživatele se zařadily i velké výrobní firmy nebo banky.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče