Firmy nijak nevyužívají možnost ovlivnit podmínky výroby

13. dubna 2011, 11:10 - Profit, TZ
13. dubna 2011, 11:10

V úterý 12. dubna proběhla v Praze konference o odpovědnosti firem v oblasti vlastních dodavatelských řetězců. Tato konference byla první svého druhu v České republice a jejím cílem bylo otevřít diskuzi mezi odbornou veřejností.

Foto: Profimedia.cz

Konferenci „CSR – odpustek nebo odpovědnost?“ organizovala společnost NaZemi ve spolupráci se CSR Consult. Z výzkumů společnosti NaZemi vyplynulo, že pokud firmy společenskou odpovědnost (Corporate Social Responsibility, CSR) zohledňují, tak většinou v jiných oblastech než ve svých dodavatelských řetězcích. Přitom aktuální trendy ukazují rostoucí zájem spotřebitelů o podmínky výroby a obchodování zboží. Představitelé firem, kteří se konference zúčastnili, se shodli, že téma CSR v oblasti dodavatelských řetězců je v ČR zatím opomíjeno.

Na přelomu roku 2010 a 2011 NaZemi – společnost pro fair trade provedla průzkumy CSR politik u nejvýznamnějších aktérů v několika odvětvích (outdoorové oblečení, káva, banány). Dle zjištění NaZemi jsou firmy v České republice jen velmi špatně připraveny převzít odpovědnost za podmínky, za nichž vzniká v rozvojových zemích jimi prodávané zboží.

Přitom „z průzkumu spotřebitelského chování provedeného společností NaZemi v roce 2010 vyplývá, že 63 % spotřebitelů se zajímá o původ nakupovaného zboží a polovina českých spotřebitelů tvrdí, že nákupem určitých značek podporují výrobce, kteří se chovají společensky a ekologicky zodpovědně,“ uvedl Petr Kouřil ze společnosti NaZemi. 37 % českých spotřebitelů dále deklarovalo, že upřednostňuje výrobky vyrobené s ohledem na lidská a pracovní práva.

I když většina velkých a i některé menší firmy CSR zohledňují, téměř vůbec se nezaměřují na CSR v oblasti svého dodavatelského řetězce. Firmy řeší spíše některé jiné oblasti CSR jako zdravotně nezávadné výrobky, dopad svých aktivit na životní prostředí, pracovní podmínky svých zaměstnanců či podporu místních aktivit formou filantropie. A je to právě firemní filantropie, která bývá v České republice často s firemní odpovědností ztotožňována. „V České republice se míra společenské odpovědnosti firmy hodnotí na základě objemu vynaložených částek, nikoliv podle dopadu na samotnou společnost,“ ilustrovala převažující pohled na CSR Lucie Kuldová, autorka knihy Společenská odpovědnost firem (Etické podnikání a sociální odpovědnost v praxi).

Existují osvědčené způsoby, kterými mohou firmy zaručit, že při výrobě jejich zboží nedocházelo k porušování lidských práv nebo poškozování životního prostředí. „Jednou z možností je stanovit si vlastní etický kodex nebo převzít již ustavený,“ uvedl Pavel Chmelař ze společnosti NaZemi. Tento kodex je však nutné v praxi dodržovat a zaručit nezávislou kontrolu. „Druhou často využívanou možností je certifikace dodavatelů v celém řetězci prostřednictvím některého z důvěryhodných certifikačních systémů,“ dodal Pavel Chmelař. Mezi tyto certifikace patří například SAI a Fairtrade v oblasti sociálních podmínek či Bio v oblasti životního prostředí. Tyto postupy jsou uplatnitelné jak pro menší výrobce, tak i pro velké maloobchodní řetězce, které mají největší ekonomickou moc ovlivňovat podmínky, za nichž se zboží vyrábí a obchoduje (včetně cen).

Z dizkuse účastníků vyplynula potřeba propagace tématu CSR v oblasti dodavatelského řetězce a dále oceňování firem, které nejvíce dbají na etičnost produkce (tj. dodržování lidských práv a ochranu životního prostředí v místě výroby zboží).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banky? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít