Firmy nahrazují výpadek financování

15. prosince 2009, 15:14 - David Henry
15. prosince 2009, 15:14

Banky jsou opatrnější. Stále více korporací prodává zákazníkům na dluh

Soukromé podniky se stávají nekorunovanými hrdiny úvěrové krize. Takzvané komerční úvěry, představující v podstatě dlužní úpisy, jež jedna firma podepíše ve prospěch jiné za dodání služeb nebo zboží, se letos ustálily na 2,15 bilionu dolarů. Pro srovnání objem schválených bankovních úvěrů pro zákazníky z řad podnikatelů klesl o 6,7 procenta na 1,5 bilionu dolarů. „Svůj výrobek musíte prodávat,“ říká William S. Veatch, právník z firmy Morrison & Foerster. „Pokud to můžete udělat tím, že poskytnete zboží na úvěr, je to mazaný obchodní postup.“
Taková strategie není novinkou. Mnozí velcí průmysloví hráči, mezi něž patří firmy Paccar či Caterpillar, si již před řadou let vytvořili takové finanční možnosti, aby mohli zákazníkům úvěry poskytovat. Tyto firemní útvary se řídí přísnými standardy a fungují jako tradiční věřitelé. V době recese začala možnost flexibilního financování nabízet i řada dalších firem, zpravidla na základě individuálního posouzení týmem svých prodejců.
Tato strategie – ať už oficiální, či neoficiální – je značně kontroverzní. Tím, že firma poskytuje úvěry či odsouvá splatnost, klesá její cash flow a narůstají jí debetní položky. Část investorů se obává, že problémoví zákazníci své dluhy, s ohledem na nynější podmínky, nikdy nesplatí. A pokud zákazníci budou upadat, firma uvízne v pasti se značnými ztrátami. Podle agentury Standard & Poor’s nedostálo svým závazkům během posledních dvanácti měsíců více než jedenáct procent velkých korporátních dlužníků.
Toto riziko přimělo firmu Caterpillar, aby počátkem letošního roku prozkoumala pod drobnohledem svoji již pětadvacet let zaběhnutou finanční skupinu. Tříměsíční audit prováděný firmami Goldman Sachs, Lazard a JPMorgan Chase dospěl k závěru, že s ohledem na obezřetnost bank při úvěrování je prodej zboží na dluh mimořádně důležitý. Bankéři zároveň konstatovali, že finanční skupina je důležitým prvkem především při expanzi byznysu na rozvojové trhy.
Také společnost Dolan Media, jež se rozhodla pro expanzi, přistoupila ke korekci podmínek financování. Minneapoliský vydavatel ekonomických časopisů se snažil posílit útvar zajišťující právnickým firmám kancelářské práce spojené s řešením případů neschopnosti splácet hypotéky. Společnost Dolan se rozhodla získat klienty tím, že jim nabídla pětačtyřicetidenní odklad platby. Částka bude navýšena v případě, že se zákazník předem rozhodne odložit platbu na později. „Neustále se snažíme zvětšovat náš podíl na trhu. Jednou z cest je poskytování služeb tohoto druhu,“ uvedla finanční ředitelka Vicki Duncombová.
Jiné firmy zaplňují úvěrové vakuum proto, aby ochránily své podnikání. Rychle rostoucí společnost specializující se na ukládání dat – Compellent Technologies – umožnila zákazníkům, kteří byli zatlačeni do kouta přiškrceným úvěrováním, odložit platby. Společnosti jako Compellent Technologies své postupy hlasitě neroztrubují. Obávají se, že kdyby se ostatní klienti dozvěděli o výhodných obchodních podmínkách, požadovali by totéž i pro sebe. „Příležitostně využíváme silnou bilanci firmy k tomu, abychom získali klienta, kterého bychom jiným způsobem nezískali,“ uvádí CEO společnosti Jack Judd. Příjmy této firmy ve třetím čtvrtletí meziročně stouply o 31 procent.
Přísné podmínky poskytování úvěrů hrají zásadní roli. Firma Paccar vyrábějící nákladní auta pod značkami Kenworth a Peterbilt vystupuje v roli věřitele již dlouhodobě. V oboru nákladní dopravy se banky stáhnou každých šest nebo sedm let, když se hospodářský cyklus dostává do fáze poklesu. Nastane-li taková situace, firma Paccar zvýší podíl vlastního financování na celkových prodejích z 25 na 30 procent. Paccar zevrubně zkoumá finanční situaci svých zákazníků. Díky tomu drží nedobytné půjčky pod kontrolou. Na účtech letos evidovala 4,9 procenta nesplacených pohledávek, tedy méně než během dvou předchozích recesí. „(Paccar) není věřitelem poslední instance,“ říká finanční ředitel Robin Easton. A dodává: „Každý obchod, který děláme, musí stát oběma nohama pevně na zemi.“

Graf
Stabilní půjčování Zatímco banky couvají, firmy nadále přidělují úvěry Procentní změna
Objem obchodních úvěrů
Od firem
Od bank
IV ’08 I ’09 II
Pramen: Fed

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče