Firmy musejí sjednotit informační systémy

06. září 2004, 00:00 - PAVEL ŠNAJDR
06. září 2004, 00:00

NOVÉ TECHNOLOGIE Martin Illner je právě rok ředitelem české pobočky softwarové americké firmy Oracle. Jeho přáním je dostat tuto softwarovou společnost do širšího povědomí české veřejnosti a zvýšit její postavení na trhu.

NOVÉ TECHNOLOGIE Martin Illner je právě rok ředitelem české pobočky softwarové americké firmy Oracle. Jeho přáním je dostat tuto softwarovou společnost do širšího povědomí české veřejnosti a zvýšit její postavení na trhu. Nastaly v oblasti IT nějaké výraznější změny po vstupu ČR do Evropské unie? Pomohou vaše produkty společnostem v podnikání natolik, že se stanou konkurenceschopnými vůči velkým společnostem a firmám z evropského trhu?

Veškeré změny plynou z nutnosti harmonizace stávajících lokálních procesů s procesy v EU a z nutnosti udržení konkurenceschopnosti na velkém evropském trhu. Většina organizací v nových členských zemích bude muset zajistit, aby jejich informační systémy podporovaly konverzi na euro. Zároveň budou firmy muset zajistit shodu smezinárodními účetními standardy a dalšími předpisy EU pro řízení společností. To by mělo zahrnovat standardizaci jednotlivých systémů pro správu mezd, daní a dodavatelského řetězce. Co se týče pronikání našich společností na zahraniční trhy - dle průzkumu, který jsme letos v květnu uskutečnili s The Economist Intelligence Unit, vyplývá, že odhadem 70 % exportu z nových členských zemí jde do původních patnácti. Trh tedy poměrně úspěšně funguje již nějakou dobu. Rozšířená Evropa je však místem větší konkurence a proto by společnosti z nově přistoupivších států měly vyvíjet plány jak na obranu stávajících pozic, tak na expanzi. Ve kterých odvětvích mají dle vašeho názoru podniky největší šance na expanzi? Z mého pohledu mají na evropském trhu šanci na úspěch především společnosti, které se zabývají výrobou produktů specifických pro konkrétní lokální trh - například specializovaná dřevařská či sklářská výroba, pole, kde mají místní firmy mnohaletou zkušenost, kterou mohou nyní využít při modernizaci výroby. Nebo logistické firmy, ty mohou využít naši výhodnou geografickou polohu ve středu Evropy. Mohl bych jmenovat další, jde jen o to zamyslet se, v čem můžeme být nejlepší. V každém případě však platí, že prosadit se může každý, kdo nezahálí, bez ohledu na odvětví. Změnila se po vašem příchodu pozice společnosti Oracle na českém trhu? Jakým směrem se bude Oracle pod vaším vedením dále ubírat? Oracle je globální firma, která se řídí jednotnou strategií. To znamená, že i zde máme stejné vize a cíle jako ostatní pobočky společnosti Oracle. V každém případě se i nadále chceme věnovat rozšiřování našeho aplikačního balíku o novou funkcionalitu. Další naši doménu tvoří především databáze. Ty svou bezpečností a stabilitou umožňují společnostem všech velikostí, aby se soustředily na hlavní oblast svého podnikání. V posledních několika letech se navíc snažíme mnohem více než předtím orientovat na malé a střední firmy. To je v oblasti IT v poslední době vlastně trendem. Vidíte v této orientaci převažující náplň činnosti Oracle i v budoucnosti? Dříve vaše produkty využívaly hlavně velké společnosti. Řekl bych, že ano. Naše cenová politika je zaměřena tak, aby naše aplikace byly cenově dostupné pro firmy všech velikostí. Samozřejmě, že pro malé a střední společnosti jde o jistou finanční investici. Je však potřeba si uvědomit, že z dlouhodobého hlediska nakonec ušetří. Navíc v případě naší firmy mají jistotu dlouhodobé podpory, zárukou je jim stabilita nadnárodní společnosti. Myslím, že celá řada firem v České republice si je již vědoma, že bez kvalitního softwaru by bylo jejich podnikání složitější a nákladnější. Jak se vám daří střední a menší podniky oslovovat? Zákazníky oslovujeme především prostřednictvím naší partnerské sítě. Tato strategie je pro nás klíčová, protože si uvědomujeme, že vlastními silami nejsme schopni plně pokrýt tak rozsáhlý segment trhu. Partnerský prodej tvoří významné procento našeho celkového obratu a tento trend je rostoucí. Naši partneři od nás získávají všestrannou podporu v oblastech vývoje aplikací, marketingu, prodeje a implementace, i díky tomu jejich počet neustále roste. MARTIN ILLNER**

Martin Illner (37) vyrůstal po emigraci rodičů od svých dětských let ve Spojených státech amerických. Studoval vojenskou akademii West Point, právo v Americe a ve Francii. Studoval i MBA v New Yorku na Columbian Business School. Do České republiky se vrátil před osmi lety. Ředitelem české pobočky Oracle se stal v září 2003.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče