Firmy chtějí do Iráku a žádají podporu státu

18. ledna 2011, 17:22 - Profit
18. ledna 2011, 17:22

Zájem českých firem o podnikání v Iráku stoupá. Žádají však od státu podporu, a to například v podobě hojnějších návštěv našich ústavních činitelů v této zemi za doprovodu podnikatelských misí.

Foto: archív Profit

Právě o podpoře firem na iráckém trhu ze strany Ministerstva průmyslu a dopravy ČR jednaly dnes s ministrem Martinem Kocourkem dvě desítky zástupců firem v čele s Jaroslavem Hanákem, 1. viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Dnešní jednání považuji za velmi úspěšné, neboť pan ministr přislíbil vést podnikatelskou misi do Iráku v květnu 2011, jejíž součástí bude první zasedání Česko-irácké obchodní rady, která aktivně podporuje působení českých firem v Iráku. Vstřícný krok ministerstva, směřující k podpoře exportu, vidím v pozvání představitelů nové irácké vlády do České republiky v blízké budoucnosti,“ uvedl Jaroslav Hanák.

Setkání se také zúčastnila velvyslankyně ČR v Iráku Bronislava Tomášová, která přítomné zástupce firem ujistila o maximální součinnosti českého zastupitelského úřadu.

Setkání navazuje na setkání podnikatelů s ministrem průmyslu a obchodu Vladimírem Tošovským v červnu 2010, která proběhla v souvislosti se založením inciativy „Task Force Iraq-TFI“. Ta vyšla vstříc stoupajícímu zájmu českých firem o irácký trh a její součástí je balík podporných opatření MPO pro vstup firem na irácký trh.

Současně iniciativa navázala na bohaté zkušenosti zástupců Svazu v tomto regionu a na několikaleté budování úzkých kontaktů. „Vytváříme vazby již od roku 2004 a od roku 2005 se zúčastňujeme veletrhů, zejména v iráckém regionu Kurdistán. V tamním centru Erbílu měl Svaz několikrát i svůj oficiální stánek, který prezentuje Českou republiku a využila ho řada tuzemských firem,“ uvedl Majid Shamas Toma.

Zájem je o tradiční vývozní obory jakými jsou chemické a petrochemické odvětví, vodohospodářství a ekologie, energetika, dopravní infrastruktura, zemědělská technologie či zdravotnictví, ale také o strojírenství či stavebnictví,“ uvedl Majid Shamas Toma, projektový manažer pro oblast Blízkého východu a států severní Afriky Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Obchodní a ekonomická spolupráce mezi bývalým Československem a Irákem má dlouholetou tradici, která bezesporu dosáhla svého vrcholu v 70. a 80. letech minulého století. České výrobky zde však nadále mají dobrý zvuk a některým českým subjektům se podařilo navázat na tehdejší spolupráci a daří se jim i na současném iráckém trhu.

Jak potvrzují statistiky, Irák je pro Českou republiku zejména vývozním trhem. Největší podíl na českém exportu do Iráku mají společnosti Chemoprojekt, a.s. a Technoexport, a.s. K dalším úspěšným exportérům patří UNIS, a.s., Sigmainvest s.r.o. nebo EGEM s.r.o. České firmy se na iráckém trhu uplatnily při rekonstrukci rafinérií, elektráren, cementáren, cihelen, infrastruktury a dalších investičních celků. Na konci roku 2010 uzavřel ZETOR TRACTORS a. s. kontrakt na dodávku 50 traktorů a Škoda Auto dosud do Iráku vyvezla 1200 automobilů.

Nehledě na jisté úspěchy v tomto teritoriu bude podle zástupců firem nutná výraznější synergie tuzemských státních orgánů a zaměstnavatelských a podnikatelských organizací. Týká se to i obsazování diplomatických postů na zastupitelských úřadech, kde by podle exportérů měli působit profesně kvalitní a ve prospěch byznysu mnohem angažovanější zástupci státu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle…
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
Technologie
Malování zastřeleno nebude. Microsoft ho „uklidí“ do Windows Storu
Intel nový ovladač pro SoC Cloverview nevydá. Jak to bude s podporou Windows 10?
Vodní chlazení pro M.2 SSD. PCIe karty Alphacool chladí pasivem nebo vodním blokem
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít