Firmy a školy by měly spolupracovat

09. září 2015, 12:50 - Kateřina Lichtenberková
09. září 2015, 12:50

Na propojení mezi teorií a praxí vydělávají i podniky. Mají možnost ovlivňovat výuku a připravují si budoucí pracovníky, popisuje Kateřina Lichtenberková, manažerka projektu Podnikavost.cz

Škola je pro mnoho lidí místem, kde se dozvědí teorii. Na těchto základech byla škola ve středověku postavena a po mnoho staletí také rozvíjena. Až na konci 18. století se začal klást důraz i na odborné vzdělání.

S rozvojem průmyslu a technologií je čím dál tím větší potřeba propojovat školu s praxí – proto je zapotřebí, aby si školy a firmy našly k sobě cestu a vzájemně spolupracovaly.

Proč je propojení s firmou důležité pro školu, je asi každému jasné. Škola by neměla být odtržena od praxe, studenti mají mít možnost získat i praktické vzdělání, nejen teoretické; přednáška či workshop někoho „z venku“ oživí výuku.

Nejpatrnější je to u středních odborných škol a obchodních akademií, od praxe by však neměla být odtržena ani gymnázia. O spolupráci s firmami by měly dle mého názoru usilovat i základní školy.

Jaké jsou hlavní přínosy spolupráce se školou pro firmu? V poslední době se začíná mluvit o sociálně zodpovědných firmách – ve větších prosperujících firmách bývá často člověk nebo oddělení zodpovědné za CSR. Když se řekne sociálně zodpovědná firma, většina lidí si představí charitu, pomoc nemocným či sociálně slabým. Málokdo uvažuje o tom, že „sociální zodpovědnost“ znamená zodpovědnost vůči společnosti. Tedy že je to taková firma, která pomáhá určitým způsobem přetvářet společnost. To může dělat například i tak, že se zapojí do změny systému vzdělávání.

Pokud se firma propojí se školami (stačí i s jednou školou), začne určitým způsobem ovlivňovat výuku. Spolupráce může dojít až na takovou úroveň, že učební plány na daný školní rok vznikají přímo ve spolupráci s firmou. Tím má firma zajištěno, že se studenti budou učit opravdu to, co je potřeba v praxi, a na výstupu bude mít absolventy, které může s mnohem menší námahou zaměstnat. Navíc si může studenty prověřit a vycvičit již během studia tím, že je k sobě nechá chodit na praxi nebo nabídne místa pro brigádníky.

Pokud se ještě zaslouží o to, že se ve výuce bude používat více praktických a interaktivních metod, budou studenti více aktivováni, studium je bude více bavit a budou více motivováni v budoucnu danou práci skutečně vykonávat.

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče