FIRMY

26. dubna 2004, 00:00 - (čtk)
26. dubna 2004, 00:00

Trvalý nárůst tržeb i prodeje zápalek drží Solo Sirkárna od doby vstupu nového majitele Matches, a. s., Brno. Česká společnost ovládla největšího středoevropského výrobce zápalek v roce 1997. Tento trend se Solu daří i přes celosvětový pokles poptávky, zaviněný zvyšující se spotřebou zapalovačů.

Kvalitou produktů firma zatím úspěšně bojuje s levnými dovozy z Pákistánu, Indie a Číny, které často nevyhovují platným normám EU i České republiky. Podnik loni vyrobil 413 miliony zápalkových krabiček, což představuje meziroční nárůst o 18 procent. V roce 1997, kdy Matches firmu kupoval, jich Solo Sirkárna vyrobila 218 milionů kusů. Tržby za zápalky mají letos dosáhnout 164 miliony korun, což je o 15 milionů více než v roce 2003. Více než 90 procent krabiček vyrábí podnik se zákaznickými potisky, zbytek svlastními ochrannými známkami.

Společnost Mora-Top ze Šternberka na Olomoucku, která je předním tuzemským výrobcem topné a vodoohřevné techniky, zahájila v Uničově na Olomoucku stavbu svého nového závodu. Od investice za půl miliardy korun si vedení společnosti slibuje zlepšení pozice pro expanzi do středoevropského regionu a zemí bývalého Sovětského svazu. Nový závod zaplní poslední volné místo v uničovské průmyslové zóně a zaměstná až dvě stovky lidí. Vedení Mora-Top se pro stavbu nové továrny rozhodlo kvůli rostoucímu odbytu výrobků a slibným kontraktům na východních trzích, především v Rusku. Kapacita současného šternberského závodu by podle šéfů Mora-Top nestačila na pokrytí prudce rostoucí poptávky.

Největší tuzemský konzervárenský podnik Hamé z Babic na Uherskohradišťsku začne vyvážet své produkty do USA. Společnost na americký trh pronikla díky nedávno získanému certifikátu pro dovoz potravin. „V letošním roce plánujeme především vývoz sterilované zeleniny a džemů,“ řekla marketingová ředitelka Marcela Mitáčková. „Nebude se jednat o řádově tisíce tun, ale pouze stovky tun těchto výrobků. I tento malý objem však považujeme za úspěch, neboť americký trh je z hlediska obchodního jeden z nejtěžších trhů, na nichž se společnost snaží uspět,“ upřesnila. Konkrétní smlouvy o dodávkách zatím Hamé stále projednává. Certifikát společnost obdržela po prověření kvality výrobků nabízených americkým obchodním partnerům. Je platný pro sortiment zeleniny, kečupů, džemů a kojeneckých výživ.

Další potenciální investoři se zajímají o chebský průmyslový park. Zatím jako jediný v Karlovarském kraji získal nedávno certifikaci agentury CzechInvest. „Mělo by to zvýšit šanci Chebu na získání dalších investorů,“ řekl novinářům místostarosta Pavel Vanoušek. „Čekáme na vyplněný dotazník od dalšího investora,“ dodal.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče