Firma má mít svého "špiona"

22. dubna 2003, 00:00 - Připravil Zdeněk Kubín, kubin@profit.cz
22. dubna 2003, 00:00

Úkolem marketingu je také sledovat co nejvíce novinekFirma, která chce na trhu minimálně udržet krok s konkurencí, musí sledovat novinky svého oboru, ale nejen jeho. Jejich poznatky by pak měla po pečlivé rozvaze aplikovat do své činnosti. Reagovat by ale měla i na novinky, které zavedla konkurence.

Úkolem marketingu je také sledovat co nejvíce novinek

Firma, která chce na trhu minimálně udržet krok s konkurencí, musí sledovat novinky svého oboru, ale nejen jeho. Jejich poznatky by pak měla po pečlivé rozvaze aplikovat do své činnosti. Reagovat by ale měla i na novinky, které zavedla konkurence.

Jsou obory, kde sledování technických či jiných novinek je téměř samozřejmostí. V jiných oborech ale považují takovéto činnosti za zbytečné. „Na co mi bude sledování nějakých novinek, když mě na ně upozorní dodavatel,“ může namítnout majitel menšího obchodu s potravinami či třeba cukrář nebo pekař. Jak snadno se při této argumentaci zapomene, že vědět o novinkách může vést naopak k jejich požadování od dodavatele a k úvahám o možnostech jejich odbytu. Pídit se po novinkách asi není třeba každý den, o to je ale složitější je včas odhalit a případně využít. Každá firma by tak měla mít svého „špiona“, který je pravidelně (byť vcelku třeba jen pár dní v roce) bude odhalovat.

První pád: Kdo, co

Novinky se nemusí týkat jen přímo toho kterého oboru (o nových technologiích, materiálech, výrobních postupech atd.), ale jsou i „novinky pomocné“ - tedy například o novém nářadí či nástrojích, které pomohou zvýšit produktivitu, rychleji vyřizovat zakázky, novinky v kancelářské technice, v softwarových programech. Ve firmě může ale nastat problém určit, kdo se jimi bude konkrétně zabývat a na kterém místě se budou informace o nich soustřeďovat. V praxi malých a středních firem se pracovník pověřený marketingem většinou asi příliš nezajímá o technické či technologické novinky, spíše se stará o propagaci firmy a jejích výrobků či služeb, případně sleduje konkurenci. Novinky z oboru více sleduje technik či někdo z výroby (když zvolíme za příklad gastronomické obory, pak třeba kuchař, cukrář, pekař), případně informace o nich přinese pracovník obchodu z terénu. Mezi prvními kroky při rozhodnutí o systematickém sledování novinek by tedy zřejmě mělo být určení, kdo bude co sledovat, jak pravidelně, kde se budou všechny tyto informace soustřeďovat a vyhodnocovat, aby bylo možné rozhodnout, zda je nutné, vhodné, případně reálné, na tyto novinky reagovat. Je zřejmé, že v malé a střední firmě připadne tato funkce majiteli. Ale protože ten má již většinou tolik práce a úkolů, že mnohdy ani neví, kde mu hlava stojí, měl by tyto informace dostávat již utříděné, vyhodnocené a také s určitým závěrem, doporučením.

Čtvrtý pád: Koho, co

Je samozřejmě potřebné definovat při sledování novinek priority. Tedy koho, jaké informační zdroje a co v nich především sledovat. Lze si proto rozdělit informace o novinkách do několika kategorií, například do tří již naznačených v předchozích řádcích - „přímé novinky oboru“ (technika, materiály, technologické postupy, nové služby, design atd.), „pomocné novinky v oboru“ (například nástroje, novinky v IT, ale také třeba chladicí zařízení, prostředky reklamy atd.), „novinky a konkurence“ (jaké novinky sama zavedla či jaké „pomocné novinky“ využívá). K tomu je dobré neomezovat se jen na český trh, ale pokud možno sledovat i některé novinky, které se objevují v zahraničí, zejména asi v Evropské unii. K těmto kategoriím je pak dobré si vyhledat jednotlivé informační zdroje. Často využívané jsou odborná literatura a odborný tisk, veletrhy a výstavy (ale také další pozorování v terénu), v některých oborech rovněž profesní organizace, které takovéto technické informace soustřeďují a odborné veřejnosti poskytují či na ně upozorňují. Zapomínat by se nemělo ani na internet, i když může být někdy obtížnější nalézt na něm „ten správný“ a kvalitní informační zdroj. Malé a střední firmy podle všeho poměrně málo využívají přehledy tisku a rešerše tisku, které mohou podle přesně specifikovaného zadání dodávat třeba výstřižkové služby, nebo je lze získat v elektronické podobě (například od České tiskové kanceláře). Pro kategorii „novinky a konkurence“ může mít nezastupitelnou roli i sledování inzerátů. Vždyť právě v nich většinou firmy upozorňují na své novinky.

Tipy

* Vyberte si informační zdroje o novinkách, které jsou pro vás užitečné a určete si jejich pravidelné sledování.

* Novinky, které budete chtít sledovat, je možné si rozdělit do několika základních skupin, například technické, technologické a další novinky vztahující se k produkci, novinky v oblasti nástrojů a pomocné techniky, novinky v produkci konkurence.

* Může být dobré rozdělit si sledované novinky podle určitých charakteristik, přiřadit k nim priority a žádoucí rychlost reakce.

* Řadu novinek v oboru nesledují pracovníci marketingu, ale technici. Poznatky o nich často přinášejí obchodníci. Na škodu tedy nebude určit si systém předávání těchto informací na jedno místo, kde budou takovéto poznatky koordinovány, vyhodnocovány a kde bude rovněž zpracováno doporučení pro vedení firmy.

* Při vyhledávání novinek mohou mnohé napovědět i inzeráty.

Vědět co nejdříve o novinkách, může znamenat předběhnout konkurenci.

FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít