Firemní platební karty jsou populární

02. června 2003, 00:00 - (pb)
02. června 2003, 00:00

Malé a střední podniky vítají možnost redukce nákladů a vyšší bezpečnostPlatební karty se staly oblíbeným nástrojem k ovládání účtů nejen mezi jednotlivci, ale i mezi českými firmami. Výzkum, který si nechala zpracovat platební asociace MasterCard Europe, ukázal, že platební karty u nás využívá 75 % malých a středních podniků.

Malé a střední podniky vítají možnost redukce nákladů a vyšší bezpečnost

Platební karty se staly oblíbeným nástrojem k ovládání účtů nejen mezi jednotlivci, ale i mezi českými firmami. Výzkum, který si nechala zpracovat platební asociace MasterCard Europe, ukázal, že platební karty u nás využívá 75 % malých a středních podniků.

Přitom mezi firemními uživateli platebních karet ve 48 % firem se používá výhradně firemní karta, v 17 % podniků využívají pro služební účely osobní platební karty, v 35 %. Nejvýznamnějšími motivy pro používání firemní platební karty jsou pro tuzemské společnosti úspora nákladů, redukce administrativy a větší bezpečnost. Oceňují se také služby a výhody s vlastnictvím karet spojené: cestovní pojištění, asistenční služby apod. Společnosti přitom disponují různými typy karet a v průměru používají 2 karty na firmu. Přitom nejrozšířenější jsou debetní karty, vedle nich také kreditní a charge karty. Společnosti, pro které jsou platební karty běžným platebním instrumentem, se od těch druhých liší v několika ohledech. Jsou mezi nimi ve větší míře zastoupeny firmy s vyšším obratem, s větším důrazem na moderní technologie či elektronické bankovnictví, jejichž zaměstnanci častěji cestují. Firemní karty je možné nalézt především ve společnostech orientujících se na velkoobchod, strojírenství či profesionální služby. Osobní karty si pořizují spíše společnosti z oblasti výroby, maloobchodu, zábavního průmyslu, cestovního ruchu či dalších služeb. Ke konci roku 2002 bylo v České republice vydáno necelých 188 tisíc firemních platebních karet, s nimiž jejich držitelé uskutečnili transakce v hodnotě přesahující 273 miliony euro. Zejména v porovnání s Polskem, kde bylo zatím vydáno pouze 80 tis. firemních karet, je u nás využívání platebních karet velmi rozšířené.

S kartami a bez nich

(využívání moderních technologií v českých firmách, v %)

Technologie Firmy využívající Firmy bez

platební karty platebních karet

Mobilní telefon 98 90

PC 95 87

Internet 87 72

Fax 86 74

On-line bankovnictví 54 28

Pramen: MasterCard Europe

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče