Firemní auto je jako kniha

02. června 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
02. června 2003, 00:00

Řekni mi, jaké auto používáš, a já ti řeknu, jaký podnikatel nebo manažer jsiBez automobilu se neobejde snad žádný podnikatel. Starý automobil ale může dosloužit nebo se činnost firmy rozšíří a vozový park je potřeba doplnit o nové vozy. Pak je třeba si zodpovědět řadu otázek a rozhodnout.

Řekni mi, jaké auto používáš, a já ti řeknu, jaký podnikatel nebo manažer jsi

Bez automobilu se neobejde snad žádný podnikatel. Starý automobil ale může dosloužit nebo se činnost firmy rozšíří a vozový park je potřeba doplnit o nové vozy. Pak je třeba si zodpovědět řadu otázek a rozhodnout.

Koupit nový vůz, nebo si ho pronajmout? A když koupit, tak jaký? Nový, nebo již starší? Osobní, dodávku nebo univerzální? Jak jeho pořízení financovat - na leasing, na splátky či hotově? Jaké auto zvolit, aby jeho provoz byl hospodárný a přitom výhodný i z daňového hlediska? V poslední době pak přibývá i další otázka - budu moci s dosavadním autem jezdit na silnicích Evropské unie? Všechny tyto otázky je třeba prozkoumat z různých úhlů pohledu. A to ať již firma zvažuje pořízení osobního vozu, dodávky či většího nákladního auta.

Měnící se návyky

Uvedené otázky se týkají financování a ekonomiky jízdy, případně technických záležitostí. Je zde však také další aspekt, o kterém je třeba uvažovat: vůz jako součást firemní image. V tomto směru lze firemní auto přirovnat ke knize - tak jako ona napovídá o svém čtenáři, auto vypovídá o svém majiteli. O vkusu, o serióznosti, či touze po okázalosti, o vztahu a péči k autu (tak jako kniha s „oslíma ušima“, ušmudlaná či potrhaná hovoří o svém čtenáři, tak obdobně vypovídá o svém majiteli či řidiči soustavně špinavé, poškrábané, prorezlé auto). Repertoár automobilů, jimiž čeští podnikatelé a manažeři jezdí, je velmi různorodý. U nás stále ještě nejsou tolik vžitá a rozšířená nepsaná, ale zato poměrně striktní pravidla, jimiž se řídí v západní Evropě - určitému postavení firmy na trhu a osoby šéfa i dalších pracovníků v podnikové hierarchii odpovídá určitý typ automobilu. Ale i v tomto směru se začínají návyky měnit. Zřejmě nenávratně jsou pryč časy, kdy mladý muž („taképodnikatel“) nevzbuzoval podezření z neserióznosti svým vozem značky Porsche, Jaguar či Alfa Romeo. Nic proti těmto vozům, ale hodí se především k určité vyhraněné skupině osob, méně již jako firemní vozy.

Filozofie a image firmy

I v ČR dnes vesměs platí zásada, že čím větší šéf, tím větší auto. Čím je postavení pracovníka v žebříčku podniku níže, tím má nárok na menší, popřípadě také starší auto. Oproti západní Evropě je však u nás při výběru vozu menší patriotizmus. Zatímco v Německu, ve Francii či v USA se nejvíce používají vozy tuzemské provenience, v ČR domácí škodovka takové postavení mezi vrcholovými manažery a podnikateli ještě nemá, i když u tzv. referentských vozů má již poměrně silné zastoupení. Vozy vedení firmy (a nejen jeho) by měly do jisté míry signalizovat i postavení a filozofii firmy. Měly by odrážet serióznost, ale také prosperitu firmy, zároveň však nemá vyvolávat pocit rozhazovačnosti a ostentativního přepychu. Zatímco pro majitele menší zámečnické či instalatérské firmy nebude asi vhodným vůz značky BMV či Mercedes, ředitel banky by neměl jezdit služební felicií, ale vozem o několik tříd vyšším.

I obchodník reprezentuje

Firmy ale nekupují auta jen pro vrcholové vedení. Park firemních vozů slouží určeným pracovníkům - ať již jako nezbytný prostředek pro výkon jejich funkce, či jako výraz určitého ocenění a postavení pracovníka ve firmě. I při výběru takovýchto aut by ale měla platit obdobná zásada jako u vozu pro šéfa - má odpovídat firemní filozofii a napomáhat vytvářet dobré jméno firmy mezi partnery, dodavateli, zákazníky. I tyto zásady je dobré mít na vědomí, když se tato auta vybírají. Jako příklad lze uvést výběr auta pro obchodního zástupce, který je často na cestách. Těžko si ho lze asi představit, jak v menším městě za poledne vystupuje pomačkaný z dálkového autobusu, obtěžkán taškami se vzorky, ceníky, katalogy. Právě pro takovéhoto pracovníka má auto dvojí význam: především je nutným „pracovním nástrojem“, ale zároveň je inástrojem vytváření firemního image u partnerů či dodavatelů. Ani takovýto pracovník tedy nemůže přijet na jednání, kde zastupuje firmu, trabantem či deset a více let starým, případně špatně udržovaným vozem.

Hledání odpovědí

Otázek, které si firma při rozšiřování či obnově svého vozového parku musí zodpovědět, je tedy hodně. Přitom nejtěžší nemusí být ty, které se týkají technických a ekonomických vlastností vozu nebo financování, ale právě ty, které mají pomoci, aby auta spoluvytvářela image firmy. Zodpovědět si všechny tyto otázky může být někdy obtížné. Inspiraci a také radu je pak dobré hledat u odborníků. Příležitost k tomu nabízí i červnový brněnský Autosalon.

ILUSTRAČNÍ FOTO: ADRIENA BINKOVÁ

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon…
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Technologie
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Král realtimových strategií se vrátí. Microsoft oznámil Age of Empires IV
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít