Finančníci přešli na pivo

23. října 2009, 13:41 - Táňa Králová
23. října 2009, 13:41

StarBev

Investiční skupina CVC Capital Partners s odkoupením středo- a východoevropských pivovarů od světového lídra Anheuser-Busch InBev přišla slíznout pěnu i ze Staropramenu. Pro finančníky s lucemburskou adresou a 19 pobočkami v Evropě, Asii a USA je to vůbec první akvizice v regionu. Nikoli však v branži. „Již dříve jsme vlastnili pivovar Belhaven ve Skotsku a několik firem v nápojářském průmyslu, kupříkladu nizozemský Royal Bols. Měli jsme také síť hospod ve Velké Británii,“ připomíná István Szöke, šéf CVC Capital Partners pro střední a východní Evropu. Nákup aktivit AB InBev za 2,23 miliardy dolarů (asi 38,6 miliardy korun) je ovšem z jiného soudku. Finančníci získávají pivovary v Česku (značky Staropramen, Braník, Ostravar, Vratislav a Měšťan), Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Chorvatsku, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku, Srbsku a na Slovensku.
„Hlavní předností tohoto byznysu je skvělé portfolio značek a jeho odolnost vůči ekonomickému propadu,“ vysvětluje transakci Szöke. Rozhodně odmítá, že by obchod mohl být jen jistou formou půjčky pro belgický InBev, aby splatil část ceny za převzetí amerického konkurenta Anheuser-Busch. K této domněnce svádí fakt, že prodávající si vymínil předkupní právo, pokud by se investiční fond pivovarů zbavoval. CVC přitom obvykle drží podniky pět či více let. „Zaměřujeme se na budování firem v dlouhodobém horizontu. Pět let už poskytuje čas na rozvoj,“ poznamenává Szöke. Předesílá, že nový majitel chce z pivovarnického uskupení, kterému dal název StarBev, udělat šampiona regionu. „Chceme stavět na osvědčených základech a přidat něco nového. Zatímco u AB InBev představoval zisk ze středo- a východoevropských aktivit méně než čtyři procenta z celkového zisku, pro StarBev to bude sto procent,“ říká Szöke. Potvrzuje, že portfolio StarBev by vlastníci rádi obohatili o Budějovický Budvar, pokud bude na prodej. Nevylučuje, že v jejich hledáčku se ocitnou i další pivovary v tuzemsku. „Jsme vždy otevřeni zajímavým nápadům. Teď se však soustředíme na dokončení první pivovarnické transakce,“ uvedl Szöke.
Staropramen označil za efektivní firmu. „Samozřejmě, že vždycky může být organizace ještě lepší. Zaměříme se na růst a zkvalitnění, nikoliv na úsporu nákladů,“ poznamenal zástupce CVC. Tuzemské vedení Staropramenu ujišťuje, že pro spotřebitele a obchodní partnery se s příchodem nového majitele nic nemění. „Veškeré smluvní vztahy zůstávají beze změny. I nadále budeme držitelem licencí na belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe. Stejně tak bude AB InBev pokračovat v distribuci značky Staropramen ve vybraných zemích včetně Velké Británie, Německa, Spojených států, Ruska či Ukrajiny,“ uvedl generální ředitel Pivovarů Staropramen Zbyněk Kovář.

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče