Finanční zdraví se firmám vyplatí

07. března 2005, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
07. března 2005, 00:00

ALEŠ POSPÍŠIL, ŘEDITEL ÚSEKU ČSOB PRO MALÉ A STŘEDNÍ PODNIKY: Nechat si ohodnotit finanční zdraví své firmy se čím dál víc vyplatí. Může to totiž zajistit přístup k finančním výhodám i levnějším úvěrům. Projekt Rating MSP, který iniciovala Hospodářská komora Praha, během více než roku využilo několik set firem.

ALEŠ POSPÍŠIL, ŘEDITEL ÚSEKU ČSOB PRO MALÉ A STŘEDNÍ PODNIKY: Nechat si ohodnotit finanční zdraví své firmy se čím dál víc vyplatí. Může to totiž zajistit přístup k finančním výhodám i levnějším úvěrům. Projekt Rating MSP, který iniciovala Hospodářská komora Praha, během více než roku využilo několik set firem. * Uvědomují si malé tuzemské malé a střední firmy, že je finanční ústavy budou hodnotit čím dál tím více podle finančního zdraví, ratingu či vedeného účetnictví? Tedy že na své kvalitě budou moci vydělávat? Podle mého názoru si to ještě pořád neuvědomují dostatečně. Některé firmy stále preferují „daňovou optimalizaci“ před dobrou vizitkou finančního zdraví. I když se tento trend lepší, tohle je potřeba natvrdo říct. Ale: Pokud se vrátíme do devadesátých let, tak ten, kdo platil daně, byl pro smích. Dnes již si firmy dávají pozor, aby daně řádně platily, protože se přinejmenším chtějí vyhnout problémům s finančním úřadem. Nicméně pořád ještě pro všechny není klíčové, aby pravdivě vedly podvojné účetnictví. Firmy pořád nerozumějí, anebo nechtějí rozumět tomu, proč je to důležité: nejen kvůli daním, ale i kvůli transparentnosti vůči svým obchodním partnerům. * Proč by si malé a střední firmy měly nechat udělat rating? Naším plánem bylo a je udělat projekt, ve kterém ti dobří dostanou lepší podmínky. Rozhodně mohu doporučit všem firmám, které mají prostor pro zlepšení, aby se zabývaly svým ratingem. Opravdu lze počítat s tím, že čím bude firma finančně stabilnější, tím lepším bude klientem a získá lepší nabídky, nejen na úvěrovém trhu. Díky ratingu může také zjistit, jak na ni bude banka nahlížet v případě, že od ní bude chtít některé produkty a služby. Tedy za jakých podmínek na ně může dosáhnout. Firma může získat i lepší finanční podmínky od dalších, nebankovních partnerů projektu. * Na kolik tato služba přijde? Cena se pohybuje do pěti tisíc korun. * Kolik firem už službu, zahájenou v říjnu 2003, využilo? Tuto možnost již využilo několik set malých a středních firem. * Jaké firmy měly především zájem? Vezměme v úvahu, že devadesát procent firem v České republice má obrat do deseti milionů korun ročně. Rating je primárně určen pro firmy od šesti milionů korun obratu ročně výš. Především ale pro společnosti s podvojným účetnictvím. Podvojné účetnictví totiž poskytuje lepší šanci firmu analyzovat a odhalit potenciální problémy. * Živnostníci a mikrofirmy tedy do projektu příliš nezapadají? U těch nejmenších - většinou jde o živnostníky, o firmy s jedním či dvěma lidmi -se na posouzení rizikovosti musí používat jiné nástroje. U živnostníka banka hodnotí spíš jeho jako osobu než společnost. Neanalyzuje se tolik účetnictví jako spíš historie firmy, oboru podnikání a podobně. Jednoduché účetnictví, povolené do patnácti milionů korun ročního obratu, navíc skýtá velmi široké možnosti „daňové optimalizace“ a má menší vypovídací schopnost než podvojné účetnictví. Do našeho projektu ale mohou vstoupit třeba i menší společnosti s ručením omezeným - ty ze zákona musí vést podvojné účetnictví. * Jak celý proces probíhá?

Postup je poměrně jednoduchý: Firma předá svoje finanční výkazy a další potřebné informace hospodářské komoře. Ta pak ve spolupráci s ratingovými agenturami vypracuje hodnocení.

* Kam se má zájemce obrátit, pokud se rozhodne rating pořídit? Pražská hospodářská komora certifikovala místa, která jsou oprávněna převzít od firmy podklady. Podrobnosti lze najít na webu www.hkp.cz. * Jak dlouho celý proces hodnocení trvá?

Po vyplnění a odeslání vstupního formuláře je rating vypracován do deseti pracovních dnů. Objednateli ratingu přijde na e-mailovou adresu zpráva s adresou zabezpečené webové stránky, na které si pomocí hesla otevře výsledný Rating MSP. Samozřejmě je možné jej zaslat i poštou. Pokud má firma zájem, je možné jí vystavit také tištěný certifikát Ratingu MSP v grafické podobě.

* Kdo patří mezi partnery projektu?

Členy projektu jsou dnes vedle hospodářské komory a ČSOB také Komerční banka a T-Mobile. U všech členů by firmy s dobrým ratingem měly mít určité výhody. Například ČSOB jim poskytuje slevu ve výši padesáti procent z poplatku za vyřízení a schválení úvěru. Tento poplatek přitom může činit až padesát tisíc korun. Kromě T-Mobile zvažujeme oslovit další možné partnery, například ČEZ. Čím víc výhod u více partnerů budou moci malé a střední firmy využívat, tím víc samozřejmě poroste jejich zájem o celý projekt.

* Jaké další subjekty by tedy mohly přistoupit jako partneři? Především firmy, které mají klienty po celé republice a jsou schopny ocenit finanční zdraví svých odběratelů či klientů ze segmentu malých a středních podnikatelů. Tedy že jim poskytnou výhodnější platební podmínky. * Proč jste se zaměřili hlavně na malé a střední podniky?

Celý projekt iniciovala Hospodářská komora Praha. Česká republika ze své podstaty musí stavět svůj ekonomický růst na malých a středních podnicích. Takové firmy totiž už nyní tvoří polovinu českého ročního hrubého domácího produktu. Projekt Rating MSP by měl rozvoj malého a středního podnikání podpořit. Česko nemůže stavět na obřích společnostech -takové u nás prostě nejsou.

* Fungují obdobné projekty i u jiných členských zemích Evropské unie? Ano. Ale jedná se spíše o komerční produkty, které nemají primárně za cíl podpořit podnikání jako v případě pražské Hospodářské komory. * ALEŠ POSPÍŠIL (34) Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, fakultu mezinárodních vztahů. V letech 1997 až 1998 studoval Prague International Business School. Svoji pracovní kariéru začal v marketingu společnosti Unilever ČR jako manažer pro výrobky Algida, následně byl manažerem pro ekonomiku a plánování divize Algida. Poté působil na pozici ředitele marketingu divize Citibusiness v Citibank. Od roku 2003 pracuje v ČSOB jako ředitel úseku Retail/SME. Je odpovědný za vývoj nových produktů a řízení obchodní sítě. Hovoří plynně anglicky a rusky. Mezi jeho hlavní zájmy patří ekonomická literatura a squash. * CO JE RATING MSP?

Projekt s názvem Rating MSP umožňuje firmám získat objektivní pohled na jejich ekonomické zdraví prostřednictvím sedmibodové stupnice. Cílovou skupinou projektu jsou malé a střední podniky s ročním obratem mezi šesti až 500 miliony korun, které vedou podvojné účetnictví.

Rating podniku charakterizuje jeho momentální situaci i s přihlédnutím k vývoji konkrétního odvětví a posouzení některých faktorů, ovlivňujících jeho budoucnost. Cílem není posouzení podnikatelských záměrů společnosti, ale objektivní vystižení její výchozí situace, která může být pro dosažení záměrů klíčovým parametrem.

Hodnocení je zpracováváno na základě údajů o podniku, obsažených ve vstupním formuláři, doplněný o další údaje z interní databáze Hospodářské komory Praha a externích informačních zdrojů. Rating se skládá z posouzení finanční a nefinanční bonity. U finanční analýzy se vychází hlavně z účetních výkazů za poslední dva roky a aktuální čtvrtletí. Ukazatele charakterizují krátkodobou likviditu, dlouhodobou solventnost a rentabilitu hodnoceného subjektu. Nefinanční analýza využívá dalších informací o firmě -například počet zaměstnanců nebo obor podnikání.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče