Menu Zavřít

Finanční management je u nás zatím v plenkách,

10. 11. 2003
Autor: Euro.cz

S NABÍDKOU SPECIÁLNÍHO POJIŠTĚNÍ PRO MALÉ A STŘEDNÍ FIRMY PŘIJDE CO NEVIDĚT ÚVĚROVÁ POJIŠŤOVNA EULER HERMES ČESCOB. HLAVNÍM PRODUKTEM FIRMY JE ÚVĚROVÉ POJIŠTĚNÍ - JEHO PROSTŘEDNICTVÍM SI DODAVATEL POJIŠŤUJE BUDOUCÍ PLATBY ODBĚRATELE, JEMUŽ DODÁVÁ NA OBCHODNÍ ÚVĚR.

tvrdí generální ředitel úvěrové pojišťovny Euler Hermes ČESCOB Július Kudla

Příští rok už budeme součástí Evropské unie. Jaké změny očekáváte na trhu úvěrového pojištění?

Na straně nabídky toho asi mnoho nového nebude. Teoreticky vzato by na náš trh mohl vstoupit ještě jeden subjekt - tím je francouzský COFAS, ten zatím u nás dceřinou společnost nemá. Větší pohyb očekávám na straně poptávky - to bude souviset s tím, jak naše podnikatelské prostředí bude vyzrávat.

V jakém směru?

Podívejte se, umíme vyrobit, umíme i dobře prodat. Ale ta poslední - a řekl bych rozhodující - fáze, tedy dostat zaplaceno, inkasovat, jako by stále leckoho nezajímala. Nedávno jsem byl v podniku, kde se na nástěnce doslova těšili z toho, že se jim podařilo udržet hodnotu pohledávek po splatnosti pod úrovní 350 milionů korun. Představte si, co to ten podnik stojí, ty peníze samozřejmě někde chybí. Jinak řečeno: řízení finančních toků, nebo chcete-li finanční management, je u nás ještě v plenkách, je nevyzrálý. Obchodníci by rádi prodávali co nejvíce a jakkoli, poslední slovo ale musí mít právě finanční oddělení - tady se určí, komu se dodá na úvěr a na jak veliký. A to otevřenější a řekněme drsnější prostředí Unie podle mého zajistí.

Pojistit se proti platební neschopnosti a platební nevůli obchodního partnera, to by zvláště u nás měla být věc nanejvýš atraktivní. Skutečně je? Propojištěnost, jak my říkáme, se mírně zvyšuje, překvapivě se to ale týká hlavně domácího trhu. Je to trochu paradoxní - naše firmy se více bojí obchodovat u nás. Přitom v zahraničí je situace horší - v Německu i jinde počet bankrotů astronomicky roste. Jak říkám, je to paradoxní. Čemu to přičítáte?

Kromě té „finanční“ nevyzrálosti, o které jsem už mluvil, to nejspíš bude nedostatek informací - mám na mysli subjektivní nedostatek - o ekonomické situaci u nás i ve světě. Možná i přežívající představa, že doma je vždycky hůř než jinde.

Jak dopadá porovnání se světem?

Co se exportu týče - v Unii se průměrně pojišťuje 16,5 % veškerého vývozu, u nás je to přibližně 7 %. Nejlépe je na tom japonský export - pojištěná je celá jeho třetina. Z toho je patrné, že povědomí o úvěrovém pojištění je u nás zatím slabé. A jsme zase u finančního managementu - pokud naše podniky rychle nepochopí, že zajištění adekvátních finančních toků je pro ně existenční záležitost, čekají je velké problémy.

Podle některých názorů čekají největší problémy na malé a střední podniky. Mohou nějakou pomoc čekat od vás?

Snad každá finanční instituce už má zvláštní produkty pro tento segment podnikání, nejsem si ale jist, že to v praxi vždy funguje. My připravujeme zvláštní nabídku pro malé a střední podniky právě nyní - v zásadě jde o zjednodušení a urychlení sjednávání pojistky. Je snad na místě říci, že právě taková pojistka usnadňuje i menším firmám cestu k bankovním úvěrům.

A co čekáte od EU vy?

Především stabilizaci podnikatelského prostředí. Příliš často se mění pravidla - uprostřed fotbalového utkání nelze přenášet branku, zmenšovat ji a ještě měnit počty hráčů. Tedy - můžete, a právě to se u nás často děje, dnes například v podobě reformy veřejných financí. Ta ostatně není příliš konzistentní a vychází spíše z akutních potřeb než dlouhodobých zájmů. Takové klima podnikání jakéhokoli druhu ztěžuje. Problémem je i etika českého podnikání. Ve vyspělé společnosti je tomu, kdo přivedl k bankrotu třeba cestovní kancelář, další působení ve stejném oboru zakázáno. Přitom ve světě se začíná postupně prosazovat celkově širší pojetí podnikatelské a manažerské odpovědnosti - začíná se odvozovat i z účasti v představenstvu nebo dozorčí radě. Z hlediska čistě právního to sice platí i u nás, praxe je tomu ovšem na hony vzdálená. Nečekám ale, že v Unii se toto vše mávnutím proutku změní. Bude to chtít trochu více času.

V souvislosti se změnami akcionářů došlo ke zmenšení podílu České pojišťovny z 50 na 34 %. Jste dlouhodobě v zisku, dnes významným hráčem trhu - proč ČP „vyklidila“ pole?

Přesnou odpověď na tuto otázku byste získal na jiném místě. Nicméně se pokusím odpovědět z mého, či našeho pohledu: náš byznys je založen na získávání informací o trhu a podnikové sféře. My pojišťujeme obchodní úvěry, proto ohodnocení platebních schopností příjemců takových úvěrů je pro nás zásadní věc. A protože zatím pojišťujeme ve významné míře exportní úvěry, je pro nás přístup do kvalitních informačních databází nějaké nadnárodní skupiny, v našem případě Euler Hermes, klíčový. Česká pojišťovna má jinak orientované produkty, nejspíš i jiné cíle, nijak si nekonkurujeme, využíváme vzájemné synergie. Současný stav je podle mého rozumným řešením pro všechny akcionáře.

Trh úvěrového pojištění je dnes velmi přehledný: na jedné straně státní EGAP, na druhé německý Atradius (dříve Gerling) a vy. Je v takové konstelaci vůbec možné mluvit o konkurenčním boji?

BRAND24

Nepochybně - odehrává se ovšem hlavně v oblasti kvality servisu, tedy komfortu pro uživatele, rychlosti, pružnosti a „přídavných“ službách. Zásadní parametry nabídky, a to zejména cenu pojistného, máme ovšem všichni víceméně stejné. To je dáno objektivně: každá pojišťovna musí být sama pojištěna u tzv. zajišťoven - a výše tohoto našeho „pojistného“ je pro všechny díky vysoké koncentraci zajišťovacího sektoru téměř totožná.

Július Kudla (49) po absolutoriu na VŠE Bratislava pracoval v řadě podniků, poté působil v diplomatických službách. Od roku 1997 stojí jako předseda představenstva a generální ředitel v čele úvěrové pojišťovny ČESCOB (původními akcionáři byly Česká pojišťovna a Euler COBAC), která letos změnila název na Euler Hermes ČESCOB i vlastnickou strukturu (majoritním akcionářem se stala nadnárodní pojišťovací skupina Euler Hermes, podíl ČP klesl na 34 %). foto: archiv

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).