Film: Melancholia

13. června 2011, 09:01 - Vláďa Barák
13. června 2011, 09:01

Lars von Trier není v novém snímku až tak šokující, jak by leckdo očekával, film chvílemi trpí na hluchá místa. Snímek nicméně představí přesvědčivě chladnou Kirsten Dunst a nabízí slušnou porci filmařiny.

Foto: Aerofilms

Úvodní sekvence je dech beroucí zpomalená koláž důležitých momentů snímku se strhující hudbou a bez jediného slova. Trier v Melancholii ubral na syrovosti, ale nepolevil v herectví ani ve vizuálním pojetí svého nového počinu.

Ve dvou částech představuje režisér a autor scénáře hlavní hrdinky, sestry, z nichž každá má jiným způsobem rozeklanou duši. Kirsten Dunst hraje první ze sester Justine. Kdo by kdy tušil, že ta malá krev sající holčička z filmu Interwiev s upírem si jednoho dne odveze z Cannes cenu v kategorii Nejlepší herečka? Trierův proslulý dril jí dopomohl k přesvědčivě chladnému výkonu.

První část filmu vůbec přináší bohatou škálu dalších zajímavých postav v řadách účastníků Justininy svatební párty. Za zmínku rozhodně stojí matka obou sester, kterou hraje Charlotte Rampling (známá z filmu Vévodkyně). Ta ztvárňuje neuvěřitelně cynickou a zahořklou postavu, jež narušuje veselou atmosféru svatby a jde jí to opravdu skvěle.

V druhé části snímku se režisér soustředí na Claire, která je věčně chápající a milující sestrou Justine. Tuto roli svěřil Trier Charlottě Gainsbourg, kterou jste mohli vidět ve snímku Antikrist. Kdyby v první části filmu na sebe nestrhla pozornost právě Kirsten Dunst, jsem si jistý, že by Charlotta Gainsbourg přesvědčila diváky o své vyspělejší herecké převaze. Nicméně notování obou postav je pastvou pro oko i velmi náročného diváka.

Hudbu k filmu napsal Kristian Eidnes Andersen, který již s režisérem pracoval na snímcích Prolomit vlny nebo Antikrist. Hudební podklad se vyskytuje jen v těch částech filmu, ve kterých chce režisér podtrhnout opravdu silný moment, zejména pak smyčcové nástroje dosahují až agresivních vrcholů. Styl režiséra je také patrný z dlouhých až časově reálných pasáží, kdy nakonec stejně provede nešetrný střih. Podobně pohyb kamery působní v jistých momentech až dokumentárně a přeskakuje drncavě z postavy na postavu, aby jí náhodou neunikl zajímavý záběr nebo situace.

Více než dvě hodiny snímku zanechají v divákovi určitě stopy a hlavně, co již moc filmů neumí, vyvolají otázky ohledně samotného bytí a možné pomíjivosti života.

Hodnocení Vládi Baráka: 75 %

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost.…
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První majitelé se dočkají v říjnu
Technologie
Microsoft bude vyplácet solidní odměny za nalezené díry nejen ve Windows
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít