Film: Černá labuť

07. února 2011, 05:45 - Vláďa Barák
07. února 2011, 05:45

Klasické baletní drama se vyklubalo v osobní a děsivý příběh baleríny, který diváky nenechá z kina odejít bez mrazení v zátylku a stopy labutí kůže na těle.

Foto: Bontonfilm

Režisér Darren Aronofsky (Wrestler, Requiem za sen) ve svých filmech často představuje různé démony posedlosti. Zatím jeho nejtemnějším stvořením je Nina (Natalie Portman), nenápadná baletka s dokonalými pohyby provedenými se zvrácenou přesností, které bohužel nedovolí mladé dívce propustit na povrch deroucí se ženu.

Sen stát se primabalerínou a ztvárnit hlavní roli v Labutím jezeru je vykupován extrémní dřinou, sexuální nevyzrálostí, soužitím s matkou a strachem z konkurence. To už je dost faktorů, aby člověk mohl přijít o zdravý rozum. Stojí opravdu pár rychle prchajících vteřin slávy za to? A kolik je člověk ochoten obětovat pro jeden sen svůj a své matky Erici (Barbara Hershey), nenaplněný sen? A jak trvalá je životnost takového naplněného snu? Na všechny tyto otázky odpovídá Aronofského Černá labuť ztvárněná až s mrazivou detailností dobře zvolenou Natalií Portman, která již letos za tuto roli obdržela Zlatý glóbus v kategorii Nejlepší herečka v dramatu.

V roli uměleckého šéfa baletu Thomase Leroye se představil charismatický francouzský herec Vincent Cassel (Veřejný nepřítel

č. 1). Jeho postava je sice i svůdníkem a rozhodně nevezme divákům iluzi, že k jistým cílům se dá dojít pouze přes postel, ale představí i Thomasovu profesionální tvář, která se snaží v Nině probudit, kromě dokonalé Bílé labutě, také tu Černou, jež má být svůdná, vášnivá a nezkrotná.

Celou režisérovu vizi dřiny podporují zvuky znějící dějem snímku, a to od hlasitých křupajících kloubů po syčení bolestí, které podporuje vyvážené ticho nebo strhující klasická hudba. Úplnou dokonalost ale u filmu zabíjí až přílišná podrobnost a délka reálných i snových sekvencí a vidin, které s počtem různých forem strachu a obav často odvádějí diváka od hrdinky samotné a jen upřesňují různé druhy opakujících se osobních frustrací. A právě tyto sekvence trpí častým střihem a bleskovými záběry, jež v důsledku lehce nabourávají posloupnost příběhu. Vizuální efekty sice na jednu stranu pomáhají ve snímku lepší představě proměny dívky v labuť, ale v jistých pasážích neúmyslně zakrývají kouzlo projevu těla a pohybu.

I tak návštěvníka kina udrží jednotlivá hromadící se pírka odpovědí a otázek v sedadle po celou dobu, než do nich foukne dramatický závěr tohoto bezesporu zajímavého psychologického thrilleru.

Hodnocení Vládi Baráka: 80 %

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít