Film: Černá labuť

07. února 2011, 05:45 - Vláďa Barák
07. února 2011, 05:45

Klasické baletní drama se vyklubalo v osobní a děsivý příběh baleríny, který diváky nenechá z kina odejít bez mrazení v zátylku a stopy labutí kůže na těle.

Foto: Bontonfilm

Režisér Darren Aronofsky (Wrestler, Requiem za sen) ve svých filmech často představuje různé démony posedlosti. Zatím jeho nejtemnějším stvořením je Nina (Natalie Portman), nenápadná baletka s dokonalými pohyby provedenými se zvrácenou přesností, které bohužel nedovolí mladé dívce propustit na povrch deroucí se ženu.

Sen stát se primabalerínou a ztvárnit hlavní roli v Labutím jezeru je vykupován extrémní dřinou, sexuální nevyzrálostí, soužitím s matkou a strachem z konkurence. To už je dost faktorů, aby člověk mohl přijít o zdravý rozum. Stojí opravdu pár rychle prchajících vteřin slávy za to? A kolik je člověk ochoten obětovat pro jeden sen svůj a své matky Erici (Barbara Hershey), nenaplněný sen? A jak trvalá je životnost takového naplněného snu? Na všechny tyto otázky odpovídá Aronofského Černá labuť ztvárněná až s mrazivou detailností dobře zvolenou Natalií Portman, která již letos za tuto roli obdržela Zlatý glóbus v kategorii Nejlepší herečka v dramatu.

V roli uměleckého šéfa baletu Thomase Leroye se představil charismatický francouzský herec Vincent Cassel (Veřejný nepřítel

č. 1). Jeho postava je sice i svůdníkem a rozhodně nevezme divákům iluzi, že k jistým cílům se dá dojít pouze přes postel, ale představí i Thomasovu profesionální tvář, která se snaží v Nině probudit, kromě dokonalé Bílé labutě, také tu Černou, jež má být svůdná, vášnivá a nezkrotná.

Celou režisérovu vizi dřiny podporují zvuky znějící dějem snímku, a to od hlasitých křupajících kloubů po syčení bolestí, které podporuje vyvážené ticho nebo strhující klasická hudba. Úplnou dokonalost ale u filmu zabíjí až přílišná podrobnost a délka reálných i snových sekvencí a vidin, které s počtem různých forem strachu a obav často odvádějí diváka od hrdinky samotné a jen upřesňují různé druhy opakujících se osobních frustrací. A právě tyto sekvence trpí častým střihem a bleskovými záběry, jež v důsledku lehce nabourávají posloupnost příběhu. Vizuální efekty sice na jednu stranu pomáhají ve snímku lepší představě proměny dívky v labuť, ale v jistých pasážích neúmyslně zakrývají kouzlo projevu těla a pohybu.

I tak návštěvníka kina udrží jednotlivá hromadící se pírka odpovědí a otázek v sedadle po celou dobu, než do nich foukne dramatický závěr tohoto bezesporu zajímavého psychologického thrilleru.

Hodnocení Vládi Baráka: 80 %

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít