Fenomén na trhu ready-made: chceme firmu s minulostí

29. března 2009, 01:00 - Petr Korbel
29. března 2009, 01:00

Na trhu ready-made společností se objevil nový fenomén.Zákazníci chtějí firmy s minulostí. Zejména takové, které kdysipodnikaly ve službách – například provozovaly hotel.

„Dokud nebude založení firmy otázkou několika minut, zájem o ready-made společnosti potrvá,“ říká Vítězslav Hruška.

Autor: Martin Siebert

Pro lidi, kteří chtějí začít podnikat, ale nemají čas na úvodní papírování, jsou v Česku již několik let k mání takzvanéready-made firmy neboli skořápky. Taková společnost je zapsaná v obchodním rejstříku, má název, sídlo, jednatele a identifikační číslo, ale nic nedělá. Vznikla jen proto, aby byla prodána, a čeká na nového majitele. Tuto službunabízí v Česku několik desítek firem. K hlavním patří Společnosti Online, Chamr & Partners a Smart Companies.

Začátky skořápek v Česku spadají do roku 2001. V poslední době se objevuje nový fenomén – poptávka po firmách s minulostí. Zejména tehdy, je-li jejich historie spojena například s poskytováním služeb, třeba s provozovánímrestaurace či hotelu.

„Spousta lidí teď hledá starší společnosti kvůli dotacím z Evropské unie,“ líčí Martin Chamr, jednatel společnosti Chamr & Partners. Udotačních titulů bývá totiž podmínka, že firma musí poslední dva či tři roky podnikat v daném oboru nebo alespoň mít v rejstříku zapsaný příslušný předmět činnosti. „Lidé třeba chtějí za pomoci dotací přestavět budovu na penzion, ale nevlastní společnost, která by tři roky podnikala v cestovním ruchu,“ líčí Chamr. Jediným řešením je podlejeho slov koupit si firmu, která už tento předmět podnikání má.

Objevují se rovněž zákazníci, kteří se chystají vrhnout na podnikání, ale z prestižních důvodů nechtějí, aby jejich firma měla první zápis v podnikovém rejstříku z letošního roku. Taková „skořápka sminulostí“ poskytuje zdání kontinuity. Cena za takovouto firmu obvykle činí 55 tisíc korun. Vyšší hodnoty může dosáhnout třeba zvláště cenná cestovní kancelář.

„Zprostředkujeme prodej starších společností, které jsou na trhu již několik let a nějaký čas vyvíjely také hospodářskou aktivitu. Takovou společnost prověříme, a pokud je vhodná k prodeji, najdeme pro ni kupce,“ vysvětluje Chamr. Podmínkou je, aby původní majitelé předložili úplné a transparentní účetnictví. A také veškerá potvrzení státních úřadůo tom, že firma nic nedluží. Původní majitel se navíc ve smlouvě o převodu musí zavázat, že ručí za veškeré případné závazky, vzniklé do dne převodu. Do nabídky pak jdou firmy, které mají nulové závazky a nulové pohledávky.„Nebereme společnosti, u kterých došlo k řadě majetkových změn,“ prohlásil Chamr.

Rozebrané názvy Na starých firmách může být cenný i název. „Vymýšlení nových jmen je práce za trest,“ tvrdí Chamr. Potíže s názvy jsou jednímz důvodů, proč mnozí začínající podnikatelé neobíhají úřady, nýbrž si koupí skořápku. Od roku 2001 platí, že názvy nesmějí být zaměnitelné. Každý soud si však podle Chamra vykládá toto ustanovení jinak. Laik nemá moc šancí, že se trefí, tedy pokud si nevybere název na čtyři řádky. „Nejlepší názvy jsou dávno rozebrané,“popisuje. Z obchodního rejstříku téměř nemizí staré nefungující společnosti. Situace se bude zhoršovat, protože systémvymazávání příliš nefunguje. Společnost, která více než dva roky nepodniká, by se měla sama dát do likvidace. Jenže k tomu dochází jen zřídka. Likvidace jsou administrativně náročné a drahé. Vlastníci společností, které již nepodnikají, proto nemají velký zájem je likvidovat. A soudy tak o své vůli také nečiní, protože by musely jmenovat likvidátora, a v řadě případů, kdy ve společnosti není majetek, by hradily náklady. „Ročně přibývají tisíce společností, které fakticky ukončily činnost, ale dál figurují v rejstříku,“ upozorňuje Chamr. Že je nalezení nového názvu dřina, o tom svědčí i nabídky firem k prodeji. Společnosti Online nedávno nabízely například firmy Madurez, Zohaner či Selerno, zatímco firma Chamr&Partner směla „na skladě“ eseróčka Polisabana, Poldrasco či Versacrum. Zájem trvá i za krize**

Podle analýzy společnosti Smart Companies, vycházející z údajů rejstříkových soudů, se v Česku v letech 2001 až 2008 prodalo 7800 skořápek. V prvních letech šlo jen o desítky prodejů do roka. Poprvé se prodej výrazně zvýšil v roce 2003.

„Došlo k tomu hlavně díky vstupu nových společností, mezi něž patřila i ta naše,“ uvedl Josef Jaroš, řídicí partner společnosti Smart Companies.Další prudké zvýšení zájmu o ready-made společnosti přinesl rok 2007, kdy se jich prodaly zhruba dvě tisícovky. Důvodem byly daňové změny, které odbouraly většinu výhod podnikání fyzických osob – tito lidé najednou chtěli podnikat pod hlavičkou společnosti s ručením omezeným.

„Zájem o ready-made společnosti potrvá, dokud nebude založení firmy otázkou několika minut,“ domnívá se Vítězslav Hruška z vedení Smart Companies.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče