Favorit slaví 20 let

30. července 2007, 00:00 - ERICH HANDL
30. července 2007, 00:00

ZAJÍMAVOST V červenci 1987 vyjel z bran mladoboleslavské automobilky Škoda první favorit. Do sériové produkce se dostal o půl roku později a stal se první škodovkou s náhonem předních kol. Favorit s pracovním označením Škoda 781 byl vozem nižší kategorie střední třídy s náhonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč.

**ZAJÍMAVOST

V červenci 1987 vyjel z bran mladoboleslavské automobilky Škoda první favorit. Do sériové produkce se dostal o půl roku později a stal se první škodovkou s náhonem předních kol.

Favorit s pracovním označením Škoda 781 byl vozem nižší kategorie střední třídy s náhonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč. Šlo o úspěšný koncept, díky němuž projevily o automobilku zájem silní zahraniční partneři. Favorit tak ovlivnil rozhodnutí koncernu Volkswagen AG o vstupu do Škodovky.

Už tehdy spolupracovala Škoda na vývoji se zahraničními firmami. Nejvýznamnější byla kooperace s italským designérským studiem Nuccio Bertone, které navrhlo finální verzi vzhledu karoserie. Zásadní vliv měla také německá automobilka Porsche, se kterou škodováčtí vývojáři konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace. Na favoritu bylo nakonec přihlášeno 42 patentů.

Finanční možnosti československého automobilového závodu byly přitom značně omezené. O rozpočtu rozhodovala vláda. Politické rozhodnutí nutilo vývojáře k použití starého motoru. Přicházející ekologická vlna toto rozhodnutí zlomila a umožnila automobilce alespoň základní úpravy. Cena vývoje se vyšplhala na 210 milionů československých korun. Přesto byla nakonec nižší, než kdyby Škoda na výrobu jednotlivých dílů nakoupila licence.

Vedení automobilky předpokládalo produkci 336 tisíc kusů aut do roku 1990. Favorit nakonec zůstal ve výrobě o čtyři roky déle. Škoda zkompletovala celkem 783 163 kusů. Později vznikla verze Forman (223 059 kusů) a Pick-up (70 900 vozů).

Prodejní cena nové Škody Favorit byla přibližně 86 tisíc československých korun. Při tehdejším průměrném výdělku 3000 korun se musel zájemce vzdát téměř třiceti měsíčních platů. Dnes na pořízení nové fabie v základní verzi vystačí 13 průměrných mezd občana České republiky. Tedy přibližně polovina.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít