Farmaceutické firmy se nacházejí ve strategické krizi

06. listopadu 2010, 13:18 - Jaroslav Dvořák
06. listopadu 2010, 13:18

Studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants mezi předními farmaceutickými firmami identifikovala nutnost diverzifikace jako jeden z primárních trendů na trhu. Nejdůležitější oblastí pro diverzifikaci jsou nyní generické léky.

Foto: Martin Siebert

Originální patentové léky jsou pod extrémním cenovým tlakem. 50% dotazovaných očekává zápornou návratnost dnešních investic do výzkumu a vývoje v oblasti originálních léků.

Studie se zaměřila na sedm z deseti největších farmaceutických firem, které reprezentují 40% celkových celosvětových příjmů. Na základě rozhovorů s desítkami vrcholových manažerů ověřila společnost Roland Berger výsledky studie a z ní vyplývající strategická rozhodnutí.

Velké farmaceutické firmy se nacházejí na rozcestí,“ říká Stephan Danner, Partner, expert na farmaceutický trh a vedoucí kompetenčního centra Pharma&Healthcare společnosti Roland Berger Strategy Consultants. Omezení veřejných výdajů, obtížný vstup na trhu, velké množství patentů, které jsou před vypršením (více než polovina prodejů na trhu je generována léky, jejichž originální patenty vyprší během následujících tří let), to vše vyžaduje zásadní přehodnocení tradičního obchodního modelu farmaceutických firem.

60% dotazovaných přehodnocuje svou strategii, která se zaměřovala především na produkci patentovaných léků s vysokými maržemi. Existují pro to dva důvody – trh očekává, že marže plynoucí z originálních léků budou pod velkým tlakem a zároveň masivní investice do výzkumu a vývoje nebudou dále přinášet očekávanou návratnost.

Řada firem diverzifikuje své portfolio – akvizicemi / sloučením s firmami vyrábějícími volně prodejné léky, vakcíny či generika (např. Pfizer, Novartis, Sanofi Aventis, GSK). Oproti tomu se jiní hráči zaměřují na svůj klíčový segment, především na výrobu originálních léků na předpis (Roche, BMS).

Farmaceutický trh volí konzervativní cestu – minimalizace rizika

Jak se shodli dotazovaní manažeři, diverzifikace může mít tři různé podoby – snížení rizik, inovace a integrace. Z těchto tří volí většina firem tu nejkonzervativnější – minimalizaci rizik. Akvizicemi firem vyrábějících především generické léky a volně prodejné léky chce trh docílit rychlého růstu a také využít možností, které nabízí nově se rozvíjející trhy Brazílie, Ruska, Indie a Číny (BRIC).

Cesta inovace je až na druhém místě. Ta se koncentruje především v oblasti personalizovaného zdravotnictví a diagnostických zařízení.

Podle dotazovaných se diverzifikace nejvíce dotkne generických léků (45%), diagnostických zařízení (43%) a vakcín (37%).

Finanční sektor podporuje diverzifikaci

Za posledních 10 let ztratily firmy vyrábějící originální léky 400 miliard USD v tržní kapitalizaci. Finanční sektor a investoři mají proto velká očekávání především od diverzifikovaných firem. “Farmaceutický trh bude v budoucnu více rozmanitý – od vysoce specializovaných firem zaměřených na originální léky, po plně integrované zdravotnické konglomeráty,” uvádí Danner.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče